Ви є тут

Організаційно-виховна робота куратора академічної групи у вищих технічних навчальних закладах

Автор: 
Романова Світлана Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U000172
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ТЕХНОЛОГІЇ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КУРАТОРА АКАДЕМГРУПИ 92 - 181 2.1. Функції, обов'язки та компетенції куратора академічної групи вищого технічного навчального закладу
2.2. Застосування технології організаційно-виховної роботи куратора у ВТНЗ
2.3. Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи92 - 138
139 - 165
166 - 174ВИСНОВКИ ДО ДРУГОГО РОЗДІЛУ175 - 178ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ179 - 181СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ182 -201ДОДАТКИ202 -257ВСТУП

Актуальність теми дослідження. На зламі ХХ - ХХI століть в період трансформації українського суспільства змінилася парадигма підготовки фахівців у вищій школі. Основна увага акцентується не тільки на підвищенні професійної якості студентської молоді, але й їх особистісному зростанні, збагаченні їх життєвого досвіду духовними цінностями, формуванні найкращих людських якостей: совісті, порядності, інтелігентності, працелюбності. Сьогодні ставиться питання про необхідність підготовки людини культури, здатної вільно орієнтуватися у науково-технічних і науково-гуманітарних досягненнях та на творчому рівні вирішувати будь-які практичні завдання.
Значна роль у особистісному розвитку майбутнього професіонала належить інституту кураторів. Саме від організаторських та особистісно-професійних якостей куратора залежить вектор професійного та особистісного становлення майбутніх спеціалістів і, особливо, фахівців інженерного спрямування. На жаль, сучасний куратор не акумулює у собі ті надзвичайні риси та здібності, що необхідні сьогодні для вирішення завдань підготовки висококваліфікованих інженерних кадрів. Тому актуальним залишається питання про більш широке залучення до інституту кураторів викладачів, авторитет яких визначається професійними та особистісними якостями: знаннями, життєвим досвідом, громадянською моральною позицією тощо.
Модернізація сучасного суспільства зосереджує увагу науковців на проблемі формування людського ресурсу, що передбачає збагачення і розвиток ціннісних орієнтирів, світоглядних позицій, творчого потенціалу, визначення життєвих перспектив і життєвого успіху майбутніх фахівців, комфортних умов для навчання та виховання студентської молоді. У цьому контексті вищий технічний навчальний заклад має стати осередком духовності, творчою лабораторією, школою гуманних відносин.
Проблема діяльності куратора академічної групи не є новою. Особливо інтенсивно вона розроблялася протягом останніх десятиліть. Накопичено значний теоретичний і методичний матеріал, що забезпечує пошук нових підходів до виховного процесу у вищій школі.
У дослідженнях у галузі теорії виховання та проблем виховання у вищій школі (І.Бех, Є.Бондаревська, Н.Гузій, А.Деркач, І.Ісаєв, В.Кан-Калик, М.Киященко, С.Кульневич, А.Мудрик, Г.Троцко) розроблено теоретико-методологічні засади навчально-виховної роботи зі студентською молоддю у ВНЗ, розкрито органічний зв'язок професійного і особистісного розвитку майбутніх фахівців (А.Алексюк, С.Вітвицька, І.Зязюн, В.Кан-Калик, М.Нікандров, В.Сластьонін), розглянуто теоретичні аспекти професійної культури викладача та основи його педмайстерності і духовної культури.
Деякі питання організації виховної роботи в студентських групах, проблеми адаптації студентів у ВНЗ обґрунтовуються в працях І.Васильєва, С.Гури, В.Демчика, К.Огієнка, С.Селіверстова, Р.Скульського, П.Щербаня тощо.
Певні аспекти проблеми виховної діяльності у ВНЗ знайшли відображення в дисертаційних дослідженнях О.Безпалько, О.Виговської, О.Гданської, В.Дзюби, Л.Лисенко, Г.Ржевської та ін.
Вивчення та аналіз ряду вітчизняних і російських наукових досліджень свідчить, що проблему ролі та місця куратора, його діяльність в академічній групі та функціонування інституту кураторів започатковано в працях В.Алфімова, Р.Абдулова, В.Базилевича, Е.Бердникової, О.Винославської, С.Гури, Б.Кабарухіна, І.Калачова, О.Клименко, Є.Коцюби, С.Новикова, М.Мартинової, Л.Філінської, Є.Хрикова, І.Соколової, М.Соловей, В.Філіпова.
Незважаючи на науково-практичну розробленість проблеми, існує низка протиріч, які потребують негайного вирішення:
- між вимогами, що висуваються до куратора, та реальним змістовним полем його обов'язків у ВТНЗ;
- між можливостями виховного процесу і недостатньою підготовкою куратора до формування високого рівня професіоналізму майбутнього інженера;
- між об'єктивно існуючими вимогами до куратора і відсутністю розробленої технології організаційно-виховної роботи куратора.
Отже, такий важливий напрям, як формування нової технології організаційно-виховної роботи куратора академічної групи, залишається поки що недостатньо обґрунтованим, практично не розробленим та методично не забезпеченим.
Виходячи з актуальності визначеної проблеми, її соціальної значущості, гострої потреби в удосконаленні організаційно-виховної роботи куратора ВТНЗ, нами визначено тему дисертаційного дослідження: "Організаційно-виховна робота куратора академічної групи у вищих технічних навчальних закладах".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами та темами. Дисертаційне дослідження виконано відповідно до тематичного плану науково-дослідної роботи кафедри педагогіки Слов'янського державного педагогічного університету "Гуманізація навчально-виховного процесу" (протокол № 9 засідання Вченої ради СДПІ від 28.12.1997 р).
Тему дисертації затверджено на засіданні вченої ради Слов'янського державного педагогічного університету (протокол № 2 від 2.10.2003 р.) і зареєстровано Радою з координації наукових досліджень у галузі педагогіки і психології АПН України (протокол № 10 від 23 грудня 2003 року).
Об'єкт дослідження - виховний процес у вищих технічних навчальних закладах.
Предмет дослідження - технологія організаційно-виховної роботи куратора академічної групи у вищих технічних навчальних закладах.
Мета дослідження полягає в науковому обґрунтуванні, теоретичній розробці та експериментальній перевірці технології