Ви є тут

Шляхи підвищення ефективності роботи залізничного транспорту в умовах ринкової економіки

Автор: 
Куделя Вікторія Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U000347
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Аналіз роботи залізниць України та шляхи підвищення
конкурентоспроможності перевезень

2.1. Аналіз кількісних показників роботи залізниць України
Проведений огляд наукової літератури дозволив встановити, що є великі резерви, які спрямовані на зниження витрат вантажних перевезень. Зокрема, це проблеми управління витратами: елементами та статтями витрат.
Аналізуючи кількісні показники роботи залізниць України (Донецької, Придніпровської, Південної, Південно-Західної, Одеської, Львівської) за період 1996-2004 рр., ми спостерігаємо таку ситуацію. Відправлення вантажів збільшилося на 31,2 % за 2004 р. порівняно з 1996 р., падіння відправлення вантажів в цілому по Україні спостерігалося до 1999 р. З 2000 р. спостерігається планомірне зростання відправлення вантажів. В загальній структурі вантажообігу за останні роки має перевагу перевезення кам`яного вугілля. В основному значне збільшення відправлень спостерігається на Донецькій залізниці (оскільки вона завжди була відправляючою), яке за досліджений період складає 41,1%. У структурі вантажообігу Донецької залізниці значна питома вага у відправленнях приходиться на кам`яне вугілля, зростання складає 35,8 %. Пожвавилося відправлення нафти та нафтопереробної продукції більш, ніж в 2 рази (170 %). Значно зросло відправлення чорних металів (63,3 %). В 6,7 рази зросло відправлення руди залізної та марганцевої, в 1,7 рази зросло відправлення коксу та в 2,7 рази зросло відправлення цементу, на 44 % збільшилося відправлення брухту чорних металів.
На Південно-Західній залізниці зростання відправлення вантажів складає 37,6 %. Відправлення кам`яного вугілля по цій залізниці має тенденцію до зниження. Змінилося відправлення кам`яного вугілля у менший бік в 5,1 рази. Аналогічна ситуація складалася до 2002 р. з нафтою та нафтопродуктами, хімічними та мінеральними добривами, а в 2003 р. спостерігається стрибок майже в 1,5 рази. Значно зросло відправлення лісових вантажів (113 %) і цементу (215,8 %). Відправлення чорних металів збільшилось на 41,2 %, а будівельних вантажів на 77,7 % (табл. А.1).
Значно пожвавлена економіка по Одеській залізниці, відправлення вантажів зросло на 44,2 %. По Південній, Придніпровській та Львівській залізницях спостерігається незначне зростання, відповідно на 22,9 %, 22,8 % та 8,7 % ( рис. 2.1).

Рис. 2.1 Динаміка відправлення вантажів залізницями України за період
1996-2004 рр.

Проаналізувавши навантаження вагонів у середньому за добу, можна сказати таке: в цілому по Україні за дев'ять досліджених років навантаження вагонів знижувалося до 2000 р., а в 2004 р. зростання порівняно з 1996 р. складає 29 %, це обумовлено зміною структури перевезень вантажів. По Донецькій залізниці за досліджуваний період навантаження вагонів зросло на 40,1 %. По Придніпровській і Південно-Західній склалася аналогічна ситуація. Найменше значення показника навантаження вагонів у середньому за добу спостерігається на Одеській залізниці.
До 2000 р. навантаження вагонів у середньому за добу знижувалося, це обумовлено, перш за все, зниженням обсягу видобутку та відвантаженням вугілля на шахтах Донбасу, а з 2000 р. по Україні підвищився експорт та імпорт вантажів, а також почала налагоджуватися робота вітчизняних підприємств, що призвело до підвищення цього показника. По Південній та Одеській залізницях збільшення спостерігається з 2001 по 2004 рр. Таким чином, позитивна тенденція навантаження вагонів спостерігається по цей час (табл. А.2; рис. 2.2).

Рис. 2.2 Динаміка навантаження вагонів залізницями України за період
1996-2004 рр.
Це обумовлено, перш за все, тим, що політика держави спрямована на те, що питання збитковості паливно-енергетичного комплексу повинне бути вирішене не за рахунок дотацій держави, а за рахунок закриття збиткових підприємств, через це зменшення транспортування вугілля пов`язано зі зменшенням його видобування.
Розглядаючи вивантаження вагонів за добу спостерігаємо аналогічну картину в динаміці (табл. А.3). В цілому по Україні зростання обсягу прибуття складає за досліджений період 36,3 %. Значне зростання цього показника приходиться на Донецьку та Одеську залізниці, відповідно на 43,1 % та 92,3 %. По залізницях України за дев'ять років падіння і зростання цей показник досяг зростання на 36,3 %.
По Донецькій залізниці зростання вивантаження в середньому за добу склало 43,1 %. Оскільки Південна та Південно-Західна залізниці завжди були транзитними, то незначне зростання спостерігається тільки в 2004 р. в порівнянні з 2002 р. на 28,3 % і 33,8 % відповідно. А в порівнянні з 1996 р. Південна залізниця не досягла базисного значення, і відсоток виконання склав 90 %. Південно-Західна залізниця навпаки збільшила вивантаження вагонів в середньому за добу на 12,8 %. Одеська залізниця є портовою та має велике вивантаження вагонів за добу в питомій вазі, і в 2004 р. у порівнянні з 2001 р. зростання складало 40,1 %, а по відношенню до 1996 р. - 92,3 % (рис. 2.3).
Розглядаючи вантажообіг в цілому по Україні, можна констатувати факт, що повинен бути проаналізований тарифний вантажообіг, пасажирообіг і експлуатаційний вантажообіг.
З 2001 по 2003 р. тарифний вантажообіг збільшився на 26,9%, а по відношенню до базового 1996 р. - 37,9%. Розподіляючи вантажообіг на ввіз, вивіз, транзит та місцеву роботу, можна сказати таке: 2003 р. за цими показниками став переламним і після довгої затяжної кризи в Україні відбулося збільшення імпорту, експорту та міжнародного транзиту. Оскільки дана тенденція не змінює картини в цілому по залізницях, окрім Придніпровської, то додатковий аналіз тарифного вантажообігу проводити не потрібно (табл. А.4; рис. 2.4), але для виявлення непродуктивної роботи необхідно його проаналізувати з експлуатаційним вантажообігом (майже виконаним).

?Pl = ? Plекспл. - ? Plтар. , (2.1)
де ?Pl - непродуктивна робота;
? Plекспл