РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ МАРКЕТИНГОВИХ КАНАЛІВ РОЗПОВСЮДЖЕННЯ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
2.1. Аналіз особливостей розповсюдження продукції вітчизняними підприємствами легкої промисловості
Легка промисловість є важливою галуззю промисловості України. За оцінкою фахівців Мінпромполітики галузь є пріоритетною для економіки країни, оскільки визначається значною ємністю внутрішнього споживчого ринку (не менше 40-50 млрд.грн. щорічно), високім рівнем доданої вартості (до 50%), низькою енергоємністю (1-3% валових витрат) та можливістю використання у виробничому процесі продукції інших галузей, зокрема хімічної, аграрної, машинобудівної1. Подолавши майже десятирічний кризовий період, легка промисловість п'ять років стабільно нарощувала обсяги виробництва конкурентоспроможних товарів, зокрема у 2004р. на 13,6% (Додаток А)[117,C.109]. Однак, з початку 2005р. зростання виробництва уповільнилося і за 7 місяців становило лише 2,8%.
У 2004р. в Україні функціонувало 4858 підприємств легкої промисловості, на яких було зосереджено близько 152 тис. робочих місць. Індекс обсягів виробництва промислової продукції за 2004р. до попереднього року становив 113,6%, в тому числі у текстильній промисловості - 119,2%; виробництві готового одягу і хутра - 112,1%; виробництві шкіри, галантерейних виробів із шкіри, дорожніх виробів і взуття - 112,5%.
У загальному обсязі реалізованої продукції промислових підприємств України частка легкої промисловості у 2004 році становила 1,2% (рис.2.1.). За даними Держкомстату України, середня зарплата у легкій промисловості в 2004р. зросла в 1,3 рази і становила 421,6 грн., в тому числі у текстильній промисловості та пошитті одягу - 417,9 грн. (в 1,3 разу більше, ніж в 2003р.), виробництві шкіри та шкіряного взуття - 443,76 грн. (118,8% до 2003р.).
Рис.2.1. Розподіл обсягу реалізованої продукції промисловості за видами діяльності у 2004р. (відсотків до загального обсягу) [117]
За даними Держкомстату України, середня зарплата у легкій промисловості в 2004р. зросла в 1,3 рази і становила 421,6 грн., в тому числі у текстильній промисловості та пошитті одягу - 417,9 грн. (в 1,3 разу більше, ніж в 2003р.), виробництві шкіри та шкіряного взуття - 443,76 грн. (118,8% до 2003р.).
Незважаючи на обнадійливі ознаки поліпшення, фінансовий стан підприємств легкої промисловості залишається досить складним. Аналіз результатів фінансової діяльності підприємств за 2004р. показав, що 64,7% з них були прибутковими і отримали 140,4 млн.грн. прибутку, решта 35,3% були збитковими і отримали збитків на 142 млн. грн. Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування був негативним і становив - 1,6 млн. грн.
Питома вага бартерних операцій, які є специфічним каналом розповсюдження виробленої продукції на вітчизняних підприємствах галузі, у 2004 р. становила 2,7% загального обсягу реалізованої продукції, проте вже на початку 2005 року цей показник підвищився до 4,1%.
В табл.2.1 продемонстрована динаміка обсягу розповсюдження вітчизняних товарів легкої промисловості через роздрібну торговельну мережу.
Таблиця 2.1
Обсяг розповсюдження товарів легкої промисловості виробництва України через роздрібну торговельну мережу підприємств [117] Товарна групаПродаж товарів,
млн. грн.Частка продажу товарів у товарообороті торговельної мережі, %2000200120022003200420002001200220032004Всі товари20089,324214,027818,934782,047616,975,375,975,374,074,4Непродовольчі товари8108,410348,412535,116422,923559,758,760,760,960,562,2Тканини51,044,541,043,737,746,247,750,455,654,2Одяг і білизна149,7154,3135,3145,8149,242,444,138,537,529,4Натуральні хутра та вироби з них18,823,123,326,928,588,287,590,984,183,5Текстильні вироби26,932,134,846,150,862,259,054,445,739,1Трикотажні вироби37,238,635,837,533,431,130,025,821,717,7Панчішно-шкарпеткові вироби31,835,830,730,537,878,467,571,062,662,2Взуття91,297,072,768,854,440,937,328,720,512,4
З вищенаведених даних можна побачити, що найбільшою є роль роздрібної торговельної мережі у розповсюдженні натурального хутра, а також панчішно-шкарпеткових виробів, хоча, починаючи з 2002 року частка продажу хутряних виробів у товарообороті торговельної мережі зменшилася з 90,9% до 83,5%, а панчішно-шкарпеткових виробів - з 71,0% до 62,2%. Розповсюдження взуття через такий канал є найменш застосовуваним в Україні, зокрема у 2004 році частка продажу взуття у товарообороті роздрібної торговельної мережі була найменшою серед інших товарів легкої промисловості і становила 12,4%. Щорічно через цей канал зменшувався й обсяг розповсюдження одягу та білизни, текстильних та трикотажних виробів. Причиною таких змін, ймовірно, є високий попит населення на ці групи товарів, що спричиняє значний обсяг конкуренції на роздрібному рівні з імпортними виробами та "секонд-хенд".
У табл.2.2 представлені дані стосовно динаміки обсягу оптового товарообороту товарів легкої промисловості за 2002-2004рр. Державний комітет статистики України визначає оптовий товарооборот як обсяг перепродажу підприємствами товарів без будь-яких змін ( крім звичайних для торгівлі операцій) іншим підприємствам та організаціям (крім населення) для їх використання або наступного продажу як в Україні та і на експорт. Звичайними для торгівлі операціями вважають фасування, сортування, пакування, подрібнення партій, розподіл, складання і т.ін.
Таблиця 2.2Структура оптового товарообороту по товарах легкої промисловості виробництва України [117]Товарна група200220032004200220032004млн. грн.% до загального обсягу товарообороту непродовольчих товарівОптовий товарооборот, всього290114,4394090,8577095,4100,00100,00100,00Непродовольчі товари43863,564420,489263,115,1216,3516,32Тканини508,00794,801080,301,161,231,21Швейні вироби765,101432,701346,201,742,221,51
Згідно даних наведеної