Ви є тут

Формування інформаційної культури студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах

Автор: 
Богданова Тетяна Леонідівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001539
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ
КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
2.1. Вибір видів педагогічних моделей для цілей моделювання процесу формування ІК студентів

2.1.1. Види педагогічних моделей. Відомо, що моделювання є одним з методів сучасного наукового дослідження. Метод моделювання є інтегративним, він дозволяє поєднувати знання теоретичного і прикладного характеру в ході вивчення об'єкта, об'єднувати експеримент із побудовою логічних конструкцій і наукових абстракцій. Що стосується педагогічного моделювання, то тут мова йде про багаторівневі, багатофакторні явища, що викликає суперечки, пов'язані з принциповою можливістю побудови точних педагогічних моделей. Критики педагогічного моделювання в основу своїх тверджень у першу чергу кладуть тезу про неповноту кожної сконструйованої моделі. І вони безумовно праві і ... неправі одночасно!
Австрійським логіком Куртом Геделем доведено дві знамениті теореми про неповноту і несуперечність формальних систем. Перша стверджує, що в логіко-математичних системах принципово неможливо формалізувати всю змістовну частину, тобто будь-яка система аксіом є неповною. В другій теоремі йде мова про неможливість довести несуперечність формальної системи засобами самої системи. Теореми Геделя одержали загальнонаукову інтерпретацію, відповідно до якої для дедуктивної побудови моделі, що точно описує "поведінку" системи будь-якої природи, не існує цілком кінцевого набору відомостей про неї. Іншими словами, ніяка, навіть дуже складна модель, не може дати повне уявлення про досліджуваний об'єкт і точно прогнозувати його розвиток або описати траєкторію руху в якомусь власному просторі [41].
Будь-яка побудована модель буде балансувати на межі повноти і валідності. Виходом із ситуації, що створилася, є побудова комплексу моделей, який описує різні фактори розвитку системи і різні цілі моделювання: 1) як інструмент пізнання; 2) як засіб навчання; 3) як об'єкт вивчення.
Аналіз літератури дозволяє зробити висновок, що в педагогіці головними об'єктами моделювання є: 1) процес підготовки фахівця; 2) навчальна діяльність студента; 3) майбутня професійна діяльність фахівця. Ці об'єкти визначають наступну класифікацію педагогічних моделей (рис. 2.1).
Оскільки питання педагогічного моделювання в даний час інтенсивно вивчаються і розробляються, то приведену на рис. 2.1 класифікацію не можна вважати абсолютно повною, але нею можна скористатися як базою для побудови необхідних для дослідження моделей.
2.1.2. Моделі підготовки фахівця. Відповідно до цілей формування моделі фахівця Є.Е. Смирнова виділила два види моделей - модель діяльності фахівця і модель його підготовки.
У літературі можна зустріти такі терміни, що визначають види моделей підготовки: модель навчання, навчальна модель і освітня модель. Щоб не розгортати дискусію про перевагу тих або інших термінів, приймемо наступну угоду (рис. 2.2).
Моделлю навчання будемо називати модель, що визначається як педагогічна техніка, система методів і організаційних форм навчання, що складають дидактичну основу моделі.
Існує поняття, схоже з попереднім, - це навчальна модель, що має свої різновиди: семіотичні, імітаційні і соціальні навчальні моделі.
Для такого кола питань як побудова навчальних планів і програм, різних способів організації учнів по групах або потокам, керування освітою, підбор критеріїв ефективності технології, видів і способів контролю, оцінювання і звітності, застосовується термін освітня модель. Її будемо визначати так: освітня модель - це логічна система, що включає цілі навчання, зміст навчання, навчальні плани, навчальні програми, проекти педагогічних технологій і технологій керування навчальним процесом [42].
2.1.3. Моделі майбутньої професійної діяльності. Як бачимо з рис. 2.1, найбільш популярні три моделі майбутньої професійної діяльності, аналіз яких представлений у табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Порівняльний аналіз моделей

Вид моделіОснова моделіЦіль побудовиПрофесіограмаВимоги, що висуваються професією до фахівця; спеціальні здібності, якими повинний володіти представник певної професіїУдосконалювання профвідбіра, профконсультації і профадаптації, раціоналізація режиму й умов праціПерсонологічна модельВибір базових властивостей "від особистості"Урахування індивідуальних особливостей у процесі підготовкиОсвітньо- - кваліфікаційна характеристикаРозглядається не професія або спеціальність, а носій цієї спеціальності певного рівня кваліфікаціїДля підвищення ефективності планування підготовки фахівців
Моделі особистості фахівця (тобто моделі майбутньої професійної діяльності) Г.В. Суходольский підрозділяє на два підкласи - "професіографічні" і "персонологічні". Для професіографічних моделей особистості характерний вибір базових властивостей від "професії", що ґрунтується на системі вимог, які висуваються професією до фахівця, і на спеціальних здібностях, якими у певній мірі повинен володіти представник певної професії. Вибір базових властивостей у персонологічних моделях ведеться "від особистості". Для моделювання процесу формування інформаційної культури студентів технічних спеціальностей більш адекватним є використання професіографічних моделей.
Ще однією моделлю майбутньої професійної діяльності фахівця є його освітньо-кваліфікаційна характеристика. У роботі В.М. Соколова сформульовані основні розходження між професіограмой і кваліфікаційною характеристикою. Перша описує соціально-економічні, санітарно-технічні, психологічні й інші особливості професії, у той час як у кваліфікаційній характеристиці розглядається не професія або спеціальність, а носій цієї спеціальності певного рівня кваліфікації. Крім розходження в підходах до побудови, існує розходження і в меті розробки професіограми і кваліфікаційної характеристики. Розробка професіограми проводиться з метою удосконалювання профвідбору, профконсультації і профадаптації, раціоналізації реж