Ви є тут

Формування культури професійного спілкування у майбутніх офіцерів МВС України в процесі навчання

Автор: 
Радомський Ігор Петрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U002178
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА ТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ МВС УКРАЇНИ
2.1. Педагогічні умови формування культури професійного спілкування у курсантів ВНЗ МВС України
На формування культури професійного спілкування у курсантів ВНЗ МВС України впливає весь спосіб їх життя та діяльності, налагодження реальних зв'язків із довкіллям. Важливу роль у цьому процесі відіграє вищий навчальний заклад, у якому через навчально-виховний процес забезпечується соціалізація особистості.
При обґрунтуванні педагогічних умов формування культури професійного спілкування у курсантів ВНЗ МВС України ми враховували, що вік курсантів є періодом активного особистостісного становлення, їх соціального самовизначення, включення у активне суспільне життя, формування духовних якостей. Саме у цей період відбувається ,,...зростання самосвідомості, осмислення своїх якостей і можливостей, ...усвідомлення себе як особистості. З цим пов'язаний великий інтерес до моральних і професійних проблем - щастя і обов'язку, особистих і громадських стосунків між людьми..." [ 12, с. 75-76]. Розширення кола емоційно значущих стосунків сприяє розвиткові так званих вищих почуттів: почуття обов'язку перед суспільством і оточенням, здатності до співпереживання, потреби в дружбі, що суттєво позначається на формуванні культури професійного спілкування у курсантів ВНЗ МВС України.
Ще наприкінці минулого століття намітилось два основних напрями в удосконаленні процесу підготовки у майбутніх спеціалістів культури професійного спілкування: перший - орієнтований на оптимізацію їх особистісних якостей і другий - орієнтований на розвиток умінь і навичок професійного спілкування.
Наше дослідження ґрунтувалось на тому, що формування культури професійного спілкування можливе на основі розробленого у вітчизняній психології особистісного підходу (С.Л. Рубінштейн, В.М. Мясищев, О.О. Бодальов, К.О. Абульханова-Славська, Л.А. Петровська, О.Т. Соколова, Т.С. Яценко), в контексті якого спілкування розглядається як єдність двох взаємопов'язаних рівнів: зовнішнього, операційно-дійового і внутрішнього, який включає в себе мотиваційно-смислові, ціннісні орієнтації особистості та виконує визначальну роль щодо першого. Культуру професійного спілкування з позицій такого підходу ми розглядаємо як зумовлений ціннісними орієнтаціями офіцера МВС комплекс перцептивних, комунікативних та інтерактивних способів і прийомів спілкування з колегами по роботі та громадянами. У зв'язку з цим у процесі цілеспрямованого формування і корекції культури професійного спілкування майбутніх офіцерів МВС України значна увага повинна приділятися не лише операційно-дійовому аспекту спілкування, але й мотиваційно-ціннісній сфері особистості курсантів. На нашу думку, досить перспективним щодо формування культури професійного спілкування майбутніх офіцерів МВС є принцип впливу через особистісний компонент спілкування: корекція мотиваційно-ціннісних установок офіцера МВС України сприятиме відповідній перебудові поведінкових проявів його спілкування.
Більшість підходів ґрунтувалось на використанні активних методів (ігри, вправи, вирішення професійних завдань) були в більшій мірі орієнтовані на підвищення професійної психолого-педагогічної компетентності, ніж на розвиток і психокорекцію особистісних якостей спеціаліста, які будуть необхідні для його успішної діяльності.
Лише в кінці дев'яностих років минулого століття зусилля багатьох дослідників спрямовувались на розробку системи тренінгових вправ, які передбачають розвиток особистості спеціаліста, його психофізичних можливостей, комунікативного потенціалу (О.О. Леонтьєв, А.С. Золотникова, Л.А. Петровська, В.А. Кан-Калик та інші).
Глибинна ж психокорекція особистісних якостей спеціаліста, що необхідна як сприятлива передумова ефективного використання ним комунікативного потенціалу та отриманих у навчальному закладі знань, до останнього часу залишалась без уваги більшості дослідників.
Утім, на наш погляд, успішне формування культури професійного спілкування у майбутніх офіцерів МВС можливе на основі особистісного підходу, в контексті якого спілкування розглядається як єдність двох взаємопов'язаних рівнів: зовнішнього - інструментального і внутрішнього - мотиваційно-ціннісного [13; 133; 164]. З цих позицій культуру професійного спілкування офіцера МВС України ми розглядаємо як детермінований його професійно-ціннісними орієнтаціями комплекс соціально-перцептивних, комунікативних та інтерактивних способів і прийомів професійного спілкування. При обґрунтуванні педагогічних умов формування у курсантів культури професійного спілкування ми орієнтувались на те, що цей процес значно активізується, якщо:
- культура професійного спілкування буде визнана одним із пріоритетних напрямів підготовки майбутніх офіцерів МВС України;
- організація навчально-виховного процесу у ВНЗ МВС України базуватиметься на принципах саморозвитку та професійного самовдосконалення курсантів;
- передбачити впровадження комплексної технології формування культури професійного спілкування курсантів;
- забезпечити педагогічний моніторинг і корекцію формування культури професійного спілкування у майбутніх офіцерів МВС України.
Становлення культури професійного спілкування офіцера МВС значною мірою залежить від структури його ціннісних орієнтацій.
Таким чином, під час формування культури професійного спілкування майбутніх офіцерів МВС значна увага повинна приділятися не лише виробленню у них способів і прийомів професійного спілкування, але й корекції ціннісних орієнтацій і комунікативних установок. Ціннісні орієнтації відображають і фіксують значення тих чи інших реальних або уявних об'єктів для задоволення інтересів і потреб людини. Розвиток особистості залежить від того, які цінності становлять основу її світогляду, яким орієнтирам вона надає перевагу серед ієрархії цінностей. Ціннісні орієнтації, життєв