РОЗДІЛ II. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ МУЗИКИ
2.1 Діагностика сформованості фахової компетентності майбутніх вчителів музики (на матеріалі констатувального дослідження).................................83
2.2 Зміст і методика формувального експерименту........................................124
2.3 Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи.........................145
Висновки до другого розділу.............................................................................167
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ....................................................................................171
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ........................................174
ДОДАТКИ.................................................................................203
ВСТУП
В умовах культурного та духовного розвою України проблема професійної підготовки майбутнього вчителя набуває першорядного значення. Втілення нової концепції освіти у відповідності з Державною національною програмою "Освіта" (Україна ХХI століття), Національною доктриною розвитку освіти в України (2001 р.) та Законом України "Про вищу освіту" (2002 р.), зорієнтованої на оновлення всіх ланок навчання і виховання підростаючого покоління, передбачає теоретичне обґрунтування підготовки висококваліфікованих фахівців, які б відповідали потребам сучасної школи. Реформування освітньої галузі означає перехід сучасної освіти від авторитарної до особистісно зорієнтованої моделі, тому ставляться нові вимоги до професійних якостей майбутніх учителів, зокрема мистецьких дисциплін.
У цьому зв'язку особливої актуальності набуває проблема формування компетентності майбутнього вчителя музики, яка виступає як здатність особистості й вбирає в себе результати навчання, виховання та розвитку в закладах педагогічної освіти: знання, вміння, особистісні якості, необхідні для виконання професійної діяльності у відповідності з суспільними вимогами та ціннісними орієнтаціями. Рівень сформованості фахової компетентності характеризує ступінь підготовленості вчителя музики до музично-освітньої роботи в школі, виступає передумовою ефективності його педагогічної діяльності. Фахова компетентність є ланкою вдосконалення набутого інтелектуального й практичного досвіду, пошуку ефективних шляхів підвищення педагогічної майстерності.
У науковій літературі компетентність учителя досліджувалася здебільшого у сфері педагогічної діяльності (О.Бігич, Н.Кузьміна, А.Маркова, О.Мармаза, О.Овчарук, Р.Рогожнікова, О.Савченко, В.Стрельніков, А.Хуторськой та інші), а також у галузі виховання комунікативної компетентності (С.Макаренко, Л.Петровська та інші).
Частково компетентність висвітлювалась у багатьох працях, присвячених питанням фахової підготовки майбутнього учителя музики. Зокрема, розглядалися сутність педагогічної діяльності вчителя музики (Е.Абдуллін, Л.Арчажникова, В.Орлов, Г.Падалка, О.Ростовський, О.Рудницька, О.Щолокова та інші), його музично-педагогічної культури (К.Васильковська, В.Мішедченко, А.Растригіна, Р.Тельчарова, О.Шевнюк та інші); особливості виконавської підготовки (Л.Василенко, Л.Гусейнова, Н.Згурська, В.Крицький, І.Мостова, Г.Ніколаї, О.Щербініна та інші), засвоєння музично-педагогічних знань (Е.Карпова, І.Малашевська, Н.Провозіна та інші), виховання ціннісних орієнтацій (В.Волкова, В.Дряпіка, Н.Свещинська та інші). Однак питання формування саме фахової компетентності майбутнього вчителя музики розглядалося здебільшого опосередковано.
Аналіз науково-методичної літератури виявив, що багато питань формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики залишилися поза увагою дослідників. Зокрема, не розкрито її зміст і структуру, можливості діагностики, методику формування, що негативно позначається на якості музично-педагогічної освіти. Педагогічні проблеми, що виникають у процесі фахової підготовки студентів, є відображенням суперечностей між зростаючими вимогами до розвитку ключових компетентностей учнів та усталеною практикою формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики у вищих закладах педагогічної освіти; між необхідністю становлення фахової компетентності майбутнього вчителя музики і відсутністю у системі підготовки вчителів відповідного методичного забезпечення; між теоретичною і практичною підготовкою студентів та їх здатністю реалізувати набуті знання і вміння у педагогічній діяльності. Ключем до розв'язання багатьох проблем є цілеспрямоване формування всіх складових фахової компетентності майбутнього вчителя музики.
Актуальність, теоретична і практична значущість окресленої проблеми для теорії та методики навчання музики і музичного виховання, її недостатнє вивчення зумовили вибір теми дисертаційного дослідження: "Формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконане відповідно до комплексної теми наукових досліджень кафедри музичної педагогіки і хореографії Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя "Науково-методичні основи професійної підготовки майбутніх учителів музики і хореографії". Тему дисертації затверджено Вченою радою Ніжинського державного педагогічного університету імені М.Гоголя (протокол № 9 від 25.04.2002 р.) й узгоджено у Раді з координації наукових досліджень у галузі педагогіки і психології в Україні (протокол № 738 від 10.09. 2002 р. ).
Об'єктом дослідження є процес фахової підготовки майбутнього вчителя музики у вищих закладах педагогічної освіти.
Предмет дослідження складає методика формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики.
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні, розробці та експериментальній перевірці методики формування фахової компетентності майбутніх учителів музики.
В основу дослідження покладено таку гіпотезу: ефективність формування фахово