РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ
2.1. Методи досліджень
Дослідження проводилося в трьох основних напрямках. В рамках першого напрямку був проведений аналіз психофізіологічних параметрів, що характеризують технічну підготовленість боксерів різної кваліфікації, а також досліджені соціальні аспекти, що визначають мотиваційну основу вдосконалення технічної майстерності боксерів. Другий напрямок досліджень пов'язаний з вивченням змагальної діяльності боксерів різної кваліфікації, з дослідженням біокінематичних і динамічних особливостей виконання спортсменами ударних рухів. Третій напрямок досліджень був направлений на розробку методики вдосконалення ударних рухів боксерів на основі використання спеціальних технічних засобів. Для вирішення поставлених задач використовувалися загальноприйняті [51, 56, 148] і спеціально розроблені [134] методи досліджень. Вони включають:
- методи теоретичного аналізу і узагальнення;
- методи педагогічного обстеження і експерименту;
- статистичні методи кількісного аналізу даних.
Методи теоретичного аналізу і узагальнення. В ході аналізу вітчизняної і зарубіжної науково-методичної літератури акцентувалася увага на системі знань, що сформувалися в даний час в області психологічної і технічної підготовки боксерів різної кваліфікації. Особлива увага була надана аналізу робіт, що висвітлюють використання засобів і методів, а також різних варіантів тренувального процесу, направлених на вдосконалення технічної майстерності боксерів. Це дозволило конкретизувати задачі експериментальних досліджень. Матеріали цих робіт використовувалися також для порівняльного аналізу із одержаними в ході дослідження даними. Це дозволило зробити ряд узагальнень по досліджуваній проблемі.
Теоретичному аналізу були піддані роботи, виконані по напрямку використання комп'ютерних засобів контролю в тренувальному процесі боксерів, що дозволило розробити новий методичний підхід до вирішення задач удосконалення технічної майстерності боксерів різної кваліфікації.
За наслідками літературного огляду був оцінений стан теоретичної і експериментальної розробленості досліджуваних проблем, виділені основні напрямки, що вимагають додаткових досліджень, конкретизовані задачі дослідження.
Методи експериментальних досліджень. На всіх етапах дослідницької роботи широко використовувалися методи соціально-педагогічних спостережень і експериментів. Об'єктом таких спостережень були: динаміка тренувальних і змагальних навантажень боксерів різної кваліфікації; організація навчально-тренувальних занять, що проводяться провідними тренерами; техніка виконання ударних рухів боксерів різної кваліфікації.
Метод соціально-педагогічного аналізу. Для вивчення ряду питань, що відносяться до проблеми особистості боксерів, а також з'ясування мотиваційної сторони процесу вдосконалення їх технічної майстерності було проведено спеціальне анкетне опитування. Використовувалася анкета закритого типу (додаток А). Вона складалася з трьох блоків. В першому блоці були об'єднані запитання, які стосувалися мотивації боксерів відносно занять обраним видом спорту. В другому блоці були питання, пов'язані зі з'ясуванням їх погляду на реалізацію своєї техніко-тактичної підготовленості. В третьому блоці були об'єднані запитання, які розкривали розуміння боксерами подальшого напрямку вдосконалення їх техніко-тактичної майстерності. Перед початком опитування анкета пройшла відповідну експертизу. До експертної групи входили фахівці в області боксу - три заслужені тренери України і чотири тренери, що мають вищу і першу категорію. Обробка анкет проводилася таким чином: по кожному з питань підраховувалася загальна кількість відповідей. Потім визначалося число респондентів, що вибрали даний варіант відповіді, після чого підраховували, скільки відсотків це складає від загального числа відповідей на запропоноване питання. Одержані результати заносилися в зведену анкету.
Стандартизований багатофакторний метод дослідження особистості (СМДО) [11, 131] використовувався для виявлення стійких професійно важливих якостей психіки боксерів, а також для виявлення психологічної основи формування їх технічної майстерності. Дана методика дозволяє створити різнобічний портрет структури особистості людини: 1) її мотиваційної спрямованості, 2) самооцінки, 3) її стиль міжособової поведінки, 4) риси вдачі, 5) тип реагування, 6) захисні механізми, 7) провідні потреби, 8) вираженість лідерських рис та ін. Методика базується на анкетному опитуванні. Анкета, яку заповнив кожен респонденти, що брав участь в анкетуванні, містить 566 питань-стверджень. Перевагою даної методики є наявність в її структурі шкал достовірності, які дозволяють визначати не тільки надійність результатів, але і установку випробовуваного на саму процедуру тестування.
У проведеному дослідженні використовувався скорочений варіант СМДО, що містить 398 питань-стверджень. Обробка результатів опитування проводилася шляхом послідовного накладення ключів, кожний з яких відповідає тій або іншій шкалі профілю. Ключі робляться з профільного листа, на якому виділяються значимі відповіді, що підлягають обрахунку. У тесті СМДО виділяються наступні шкали: 1-а - невротичного понадконтролю, 2-а - песимістичності, 3-а - емоційної лабільності, 4-а - імпульсивності, 5-а - мужності - жіночності, 6-а - ригідності, 7-а - тривожності, 8-а - індивідуалістичності, 9-а - оптимістичності, 0-а - соціальної інтроверсії.
Результати проведеного дослідження представлені у формі узагальненого профілю СМДО, що відображає усереднені особливості осо -
бистостей боксерів високої і низької кваліфікації.
Методики оцінки сенсомоторних реакцій. Для оцінки особливостей прояву у боксерів сенсомоторних реакцій, що характеризують стан функціональних систем організму, використовувалися загальноприйняті тести [68, 90, 122], адаптовані до умов проведення експериментів. З їх допомогою реєструвалися: 1) час реакції на слухові подразники; 2) час р