РОЗДІЛ 2
РОЗВИТОК СИСТЕМИ МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ВИЩІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ (1964-1991 рр.)
Використання історико-педагогічного, хронологічного і діахронічного методів вивчення літературних джерел, присвячених проблемам підготовки вчителів для українських шкіл (А.Алексюк [9], Я.Бурлака [38], Л.Вовк [47], В.Галузинський та М.Євтух [54], Н.Дем'яненко [72], Н.Калениченко [16], М.Кравець [119], В.Луговий [135], В.Майборода [142], С.Майборода [143], С.Сворак [214], О.Субтельний [227], М.Ярмаченко [17] та інших [68; 93; 106; 120]) дозволило зробити висновок, що розвиток вищої педагогічної школи в Україні є віддзеркаленням державної політики в галузі освіти.
Крім того, врахування соціально-економічних і суспільно-політичних процесів, які відбувалися протягом означеного періоду в Україні, вивчення періодизації історії нашої держави в новітній час дозволили нам у дослідженні визначити та дотримуватися наступних періодів:
1-й період (1964-1977 рр.) - уніфікація змісту й форм методичної підготовки педагогів даного профілю у вищій педагогічний школі України;
2-й період (1977-1984 рр.) - пошук оптимальних варіантів навчальних планів і програм ВНЗ, тяжіння до врівноваження всіх складових методичної підготовки майбутніх учителів фізичної культури;
3-й період (1985-1991 рр.) - розвиток системи методичної підготовки педагогічних кадрів зі спеціальності "Фізичне виховання" (зміст, структура, форми організації; основні тенденції розвитку), обумовлений зміцненням зв'язку між діяльністю ВНЗ та реалізацією навчально-освітніх шкільних програм;
4-й період (1991-1998 рр.) - пошук нових форм методичної підготовки в умовах наближення вищої педагогічної освіти України до світових стандартів.
Тому при дослідженні методичної підготовки вчителів фізичного виховання в системі вищої педагогічної освіти України ми будемо дотримуватися даних етапів, чим обумовлено структурування подальших розділів та підрозділів.
Крім того, метод ретроспективного структурно-функціонального аналізу дозволяє нам розглянути сутність і тенденції розвитку методичної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих педагогічних навчальних закладах України на основі принципів системності, об'єктивності, цілісності, визначення взаємозв'язку національного і загальнолюдського, діалектичної єдності логічного й історичного, загального і часткового, теорії та практики.
2.1. Уніфікація змісту, структури та форм методичної підготовки у період становлення системи підготовки вчителів фізичної культури з вищою педагогічною освітою (1964- 1977 рр.)
З метою подальшого вдосконалення підготовки вчителів до майбутньої професійної діяльності звернемося до вітчизняного історичного досвіду підготовки фахівців фізичного виховання в системі вищої педагогічної освіти України та спробуємо розкрити складні та багатогранні процеси, динаміку й протиріччя, пов'язані з розвитком методичної її складової.
Аналіз наукової літератури переконує, що 60-70-і роки ХХ століття визначаються більшістю дослідників [16; 17; 142; 227] як складний період: з одного боку, - авторитарні та командно-адміністративні методи управління, що були притаманні всім гілкам влади в суспільстві, а значить і характерні для системи народної освіти; з іншого - це період часткової демократизації духовного життя, започаткування позитивних змін у системі освіти.
Важливо зазначити, що протягом 60-70-х років ХХ століття навчальний процес на новоутворених факультетах здійснювався за навчальним планом, затвердженим Міністерством освіти СРСР у 1964 році.
Як показав аналіз названого документу, велику кількість годин було відведено суспільно-політичним дисциплінам (до 40%), психолого-педагогічна підготовка (разом з педагогічною практикою) наближалася до 25%, а 35% загального обсягу годин включали спеціальну та методичну підготовку.
Проаналізуємо більш детально зміст і структуру методичної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури на основі навчального плану, затвердженого у 1964 році [345].
Таблиця 2.1
Зміст та структура методичної підготовки за навчальним планом спеціальності "Фізичне виховання", затвердженим 14.06.1964 р.
№ п/пНавчальний предметЗагальна кількість годинНавчальні семестриФорми звітності1.Теорія і методика фізичного виховання 1005-6зал., екз.2.Історія організації фізичної культури727-87зал.3.Гімнастика з методикою її викладання4001-8зал., екз.4.Музично-ритмічне виховання822-3зал.5.Легка атлетика з методикою її викладання1501-6зал.6.Спортивні ігри з методикою викладання3501-8зал., екз.7.Лижний спорт з методикою викладання385екз.8.Конькобіжний спорт з методикою1001-3екз.9.Плавання з методикою644зал.10.Курси та семінари за вибором2964- 7зал.
Проведений аналіз наведеної таблиці дозволяє нам констатувати розвиток системи методичної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищій педагогічній школі України, основою якого виступають методики викладання спортивних дисциплін і відповідні форми звітності (когнітивний компонент).
Основою запровадження діяльнісного компонента ми вважаємо наявність у даному навчальному плані педагогічної практики для майбутніх учителів фізичного виховання, яка передбачалася у піонерських таборах (6 тижнів), а також педагогічної практики з навчальної та виховної роботи в школах (26 тижнів).
Паростками особистісної складової вважаємо написання курсової роботи з обраної студентом спортивної дисципліни й методики її викладання у школі, а також запровадження в навчальний план курсів і семінарів за вибором студентів. Так, наприклад, за останнім навчальним планом було запропоновано такий перелік спецкурсів та спецсемінарів для даної спеціальності:
1) спецсемінар з теорії й методики фізичного виховання;
2) спецкурс з питань теорії та методики викладання спортивних дисциплін;
3) спецсемінар і практикум зі спортивног