РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ
ЖІНОК З БЕЗПЛІДНІСТЮ
2.1. Методологічні основи дослідження
Як показав аналіз літературних джерел, у дослідженнях вітчизняних і зарубіжних
авторів виявлені значні зв’язки між психологічними факторами та репродуктивною
функцією жінки.
Виходячи з того, що патологічні зміни особистості торкаються, у першу чергу, її
смислової сфери можна припустити, що джерелом кризи жінок з безплідністю є саме
ціннісно-смисловий конфлікт, викликаний, з одного боку, завищеною цінністю
дитини, з іншого — неможливістю її реалізувати, а також споконвічний конфлікт у
ціннісно-смисловому блоці материнської сфери, розмитість особистісних смислів,
пов’язаних з материнством, конфлікт між теперішнім та невизначеністю
майбутнього.
Психологічна ситуація безплідної жінки представлена нами у вигляді схеми (рис.
2.1) як взаємодія зовнішніх умов (наявність діагнозу “безплідність”,
проходження лікування або процедури запліднення, сімейні і міжособистісні
стосунки, оцінка соціумом) і внутрішніх диспозицій, які, з одного боку, є
основою для формування відповідної реакції на зовнішні стимули, з іншого —
динамічно змінюються у процесі цієї взаємодії, змінюючи й зовнішні обставини.
Згідно з побудованою нами моделлю соціально-психологічного простору безплідних
жінок, зміни, що відбуваються в них на ціннісно-смисловому рівні, обумовлюються
станом розвитку материнської сфери, індивідуально-психологічними
характеристиками, зокрема, здатністю до адаптації і рівнем суб’єктивного
контролю, ступенем осмисленості життя і феноменологічним наповненням ЦСС
(мотиви, цінності і смисли), які визначені нами як внутрішні диспозиції і
виступають у дослідженні як досліджувані категорії. Тобто, враховуючи стан
розвитку материнської сфери і індивідуально-психологічні характеристики
особистості, ми намагалися з’ясувати, як змінюється ЦСС у жінок, які
знаходяться на різних стадіях реалізації потреби у материнстві, зокрема, жінок
з безплідністю, які вирішують цю проблему шляхом відновлення природної
фертильності і шляхом застосування ДРТ.
Внутрішні Зовнішні умови
диспозиції
Стан розвитку Наявність діагнозу
материнської сфери безплідність
Індивідуально- Проходження
психологічні процесу лікування
характеристики Жінка, яка
особистості послуговується
ДРТ
Усвідомленість життя, Сімейні стосунки
рівень особистісної і міжособистісні
зрілості (субстратний відносини
рівень смислів)
Потреби, цінності і
смисли материнської Оцінка соціумом
сфери (феноменоло-
гічний рівень смислів)
Рис. 2.1. Модель соціально-психологічного простору жінки,
яка послуговується ДРТ
Особливу увагу ми приділяли феноменологічному аналізу ЦСС жінок і вивченню
особистісних смислів, пов’язаних з материнством.
Обґрунтовуючи власне емпіричне дослідження, ми виходили з запропонованого
Г.Г.Філіпповою виділення ціннісно-смислового блоку материнської сфери як одного
з її складових і побудованої нами теоретико-графічної моделі материнства.
Ціннісно-смисловий блок материнської сфери включає ставлення матері до дитини
як до самостійної цінності, що пов’язане з моделлю материнсько-дитячих
відносин, прийнятих в суспільстві, та його конкретно-культурним варіантом, і
цінність материнства як стану. Останнє включає відповідну зовнішню модель
материнської поведінки.
Іншим методологічним підґрунтям було розділення феноменологічної і субстратної
(регуляторної) граней смислу. У першому випадку предметом дослідження
виступають смислові зв’язки у картині світу, суб’єктивна семантика, у другому —
регуляторні впливи тих чи інших індивідуальних особливостей смислової сфери на
рішення конкретних і більш загальних завдань, впритул аж до впливу на життєвий
шлях суб’єкту в цілому.
Д.А. Леонтьев зазначає, що жоден методичний інструментарій не дає можливості
отримати одночасно феноменологічну і діяльнісну характеристику смислу [43].
Тому у нашому дослідженні субстратним рівнем смислу виступає осмиленість життя,
феноменологічним рівнем — потреби, цінності і смисли материнської сфери.
Материнську сферу ми вивчали через визначення типу психологічного компоненту
гестаційної домінанти і виявлення конфліктності з материнством (методики: “Тест
ставлень вагітної” І.В.Добрякова в оригінальній і адаптованій версії цього
тесту, спрямованій на проспективні уявлення (додаток А); проективний малюнок “Я
і моя дитина”; асоціативна методика вивчення базових якостей матері).
Серед індивідуально-психологічних характеристик особистості нас, насамперед,
цікавила здатність до адаптації і рівень адаптованості, який є непрямим
показником рівня стресу (методика вивчення соціально-психологічної адаптації
К.Роджерса і Р.Даймонда), а також рівень і локалізація суб’єктивного контролю
(методика Дж.Роттера).
Для дослідження ціннісно-смислової сфери нами було використано об’єктивні і
суб’єктивні методики, які відносяться до субстратного і феноменологічного
рівнів смислу. Це психометрична методика “Тест смисложиттєвих орієнтацій”,
спрямована на діагностику кількісної міри наповненості життя смислом,
психосемантична методика “Ціннісний спектр” (Д.О.Леонтьєв), репертуарні гратки
із заданими конструктами для вивчення мотивів, які лежать в основі
репродуктивної поведінки і ступеня ціннісної насиченості різних сфер життя.
Основні зміни, які відбуваються на рівні цінностей і смислів материнської
сфери, є наслідком переживань, пов’язаних з порушенням репродуктивної сфери —
безплідністю. Виходячи з гіпотези про те, щ