РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ДОДАТКІВ ДО ПІДРУЧНИКІВ ФІЗИКИ ДЛЯ 7-8 КЛАСІВ
2.1. Поняття про “електронні додатки до шкільних підручників”
На сучасному етапі розвитку суспільства об’єм інформації, що накопичує людство,
подвоюється кожні десять років. Тому постійно зростаючий об’єм нових знань не
відповідає реальним строкам і методикам навчання. Уже зараз можна спостерігати
невідповідність вимог, які пред'являє сучасне суспільство до рівня освітньої
підготовки майбутніх спеціалістів. А оскільки ІТН покликані допомагати в
розв’язанні цієї проблеми, то їх впровадження в навчальний процес є
закономірним і необхідним. Одним із способів використання ІТН при вивченні
фізики є розробка педагогічних програмних засобів. Тому останнім часом
з’явилися електронні підручники і розгорнулась дискусія щодо створення
електронних додатків до друкованих підручників.
На нашу думку, традиційний підручник не повинен конкурувати з електронним, їх
необхідно об’єднати в один навчально-методичний комплекс, який має універсальні
дидактичні можливості. Отже, необхідне поєднання традиційної навчальної книги з
електронним додатком до неї [80].
Визначимо поняття “електронний додаток до підручника”. Під електронним додатком
до підручника ми розуміємо педагогічний програмний засіб, призначений для
використання у навчальному процесі з фізики в комплексі з друкованим
підручником.
Такий електронний додаток до шкільного підручника з фізики, написаного
науковцями-методистами, повинен узгоджуватись з навчальною програмою та змістом
існуючого підручника і може міститися на компакт-диску або інших електронних
носіях інформації.
Електронний додаток не виступає автономним засобом і забезпечить необхідний
рівень оволодіння матеріалом лише у системі з підручником та технічними
засобами навчання (мультимедійний проектор, телевізійна система тощо).
Підручник з електронною підтримкою відрізняється від традиційного підручника
наявністю мультимедійних додатків у вигляді відеорядів з музичним та голосовим
супроводом, створених на основі програмного продукту PowerPoint. Таких
презентаційних програм в електронному додатку нараховується 16. Крім того,
електронний додаток у своєму складі містить: біографії вчених-фізиків,
енциклопедичні дані, схеми, фотографії, таблиці, довідкову інформацію і просто
фрагменти з навчальних, науково-популярних та художніх кінофільмів. Також до
складу електронного додатку входять дві програми, призначені для закріплення
знань учнів – імітаційно-моделююча та програма-тренажер.
Згідно класифікації педагогічних програмних засобів за їх дидактичним
призначенням, яка наведена у підрозділі 1.2.2 дисертації, електронний додаток
віднесемо до навчально-демонстраційних ППЗ. Демонстраційна компонента
електронного додатку забезпечується наявністю презентаційних програм, що
входять до його складу. Навчальна компонента забезпечується наявністю програм,
призначених для відпрацювання умінь і навичок, закріплення нових понять.
Електронний додаток, в деякій мірі, подібний до хрестоматії, може
використовуватись як в індивідуальному навчанні учня, так і в умовах
класно-урочної системи. Основне його призначення: наочне представлення
навчального матеріалу; розширення інформації в підручнику, адже тільки додаток
до розділу “Тиск газів і рідин” займає 600 Мбайт пам’яті; закріплення
навчального матеріалу.
Використання електронного додатку у навчальному процесі розвиває пізнавальний
інтерес в учнів до вивчення фізики, створює позитивний емоційний тонус.
Електронний додаток розроблений також для того, щоб допомогти учителю при
викладанні навчального матеріалу, оскільки він містить всі необхідні ілюстрації
та анімації, підібрані до кожного уроку.
Узагальнюючи вищезазначене, перелічимо ознаки, які ми включаємо в поняття
“електронний додаток до шкільного підручника”. До таких ознак віднесемо:
зберігання на електронних носіях інформації;
мультимедійність;
наявність гіпертексту;
використання у комплексі з підручником фізики;
узгодження з навчальною програмою та існуючим підручником;
адаптивність відповідно до змін навчальної програми та змісту підручника;
візуалізація, розширення та доповнення навчального матеріалу підручника.
Отже, всі перелічені ознаки і становлять зміст поняття “електронний додаток до
шкільного підручника”.
2.2. Дидактичні основи створення електронних додатків до підручників та
методики їх використання
Для ефективного використання ППЗ на уроці фізики учителю необхідно вміло
визначати місце і час застосування комп’ютерної техніки в навчанні, грамотно
дозувати її використання на уроках та під час позаурочної роботи учнів. Цього
можна досягти, якщо учитель під час підготовки до заняття, використовуватиме
методичну літературу щодо застосування конкретного ППЗ.
Однак, аналіз останніх досліджень, присвячених використанню існуючих ППЗ в
навчальному процесі з фізики, свідчить про те, що в більшості компакт-дисків
відсутній методичний посібник, спираючись на який, учитель міг би спланувати
заняття, що ускладнює роботу як учителів, що використовують ці ППЗ, так і
розробників програмного забезпечення. Тому нами була проведена робота по
розробці методики застосування електронних додатків до підручників на уроках
фізики в основній школі.
В основу розробки даної методики нами покладено наступні дидактичні принципи:
принцип наочності в навчанні;
принцип мотивації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
принцип практичної спрямованості навчання;
принцип активності, свідомості та самостійності.
Розглянемо як реалізуються зазначені принципи при розробці методики
використання електронних додатків до
- Київ+380960830922