Ви є тут

Педагогічні умови формування професійних навичок майбутніх правоохоронців у процесі тактико-спеціальної підготовки у вищих навчальних закладах МВС України

Автор: 
Монастирський Валерій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004781
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Експериментальне дослідження педагогічних умов підвищення ефективності
формування професійних навичок майбутніх правоохоронців у процесі
тактико-спеціальної підготовки у ВНЗ МВС України
Метою нашого експериментального дослідження був процес реалізації системи
педагогічних умов, що забезпечує підвищення ефективності формування професійних
навичок майбутніх правоохоронців у процесі тактико-спеціальної підготовки у
вищих навчальних закладах МВС України.
Задум експерименту полягав у забезпеченні професійного становлення курсантів
відомчих вищих навчальних закладів МВС до майбутньої діяльності завдяки
реалізації особистісно орієнтованої навчальної програми з курсу
,,Тактико-спеціальна підготовка” та комплексу педагогічних умов, орієнтованих
на формування у курсантів професійних навичок для забезпечення професійного
саморозвитку (самовдосконалення), готовності до вирішення службових завдань,
умінь діяти в екстремальних ситуаціях.
З огляду на вищевикладене, конкретизуємо своє концептуальне бачення щодо
обґрунтування та реалізації системи педагогічних умов формування професійних
навичок майбутніх правоохоронців у процесі тактико-спеціальної підготовки у
вищих навчальних закладах МВС України.
Педагогічна умова – це така обставина чи обстановка, яка впливає (прискорює або
гальмує) на формування та розвиток педагогічних явищ, процесів, систем,
якостей, умінь та навичок особистості і забезпечується відповідними факторами.
У процесі визначення педагогічних умов, ми враховували такі чинники, як: рівень
базової тактико-спеціальної підготовки курсантів; систематична і безперервна
мотивація ґрунтовного оволодіння курсантами
професійними вміннями та навичками, запровадження діяльнісного підходу у
формуванні інтересу курсантів до роботи в правоохоронних органах України;
упровадження в освітній процес ВНЗ перспективних сучасних технологій навчання
(кредитно-модульна технологія навчання); спонукання курсантів до саморозвитку,
самовдосконалення і постійного самостійного оновлення знань, умінь та навичок;
удосконалення форм і методів навчально-методичної роботи науково-педагогічного
персоналу відомчих навчальних закладів, готовність і бажання викладачів
професійно-орієнтованих дисциплін до виконання даної роботи; організація
об’єктивного визначення рівня сформованості професійних умінь та навичок
майбутніх правоохоронців у процесі тактико-спеціальної підготовки у ВНЗ МВС
України.
Отже, визначенні чинники дали підставу стверджувати, що ефективність формування
професійних навичок майбутніх правоохоронців у процесі тактико-спеціальної
підготовки, на нашу думку, має забезпечуватися сукупністю таких педагогічних
умов:
- розгляду професійних навичок як необхідної складової для розробки тактики
професійних дій працівника правоохоронних органів у ході виконання службових
обов’язків за різних обставин та дій в екстремальних ситуаціях;
- проектування моделі формування професійних навичок курсантів з урахуванням
потреби у всебічному забезпеченні ціннісно-мотиваційного, змістовно-ціннісного,
рефлексивно-аналітичного та особистого досвіду курсантів;
- стимулювання розвитку мотивів професійного становлення курсантів;
- формування у викладачів вищих навчальних закладів МВС України готовності до
проведення занять з тактико-спеціальної підготовки.
Слід зазначити, що експеримент проходив у природних умовах, не порушуючи логіки
та ходу навчально-виховного процесу вищого навчального закладу.
Підготовча робота почалася у 2000 році, коли були проаналізовані проблеми
професійної підготовки кадрів для ОВС, особливості навчання курсантів у ВНЗ МВС
України в аспекті тактико-спеціальної підготовки.
Після проведення аналізу були зроблені певні висновки щодо переваг і недоліків
навчальних програм із тактико–спеціальної підготовки та забезпечення
педагогічних умов підвищення ефективності формування професійних навичок
майбутніх правоохоронців у процесі тактико–спеціальної підготовки у ВНЗ МВС
України. У період 2001–2003 рр. нами було визначено спеціальні вміння та
навички, які необхідно сформувати у курсантів, а також педагогічні умови щодо
їх формування. Виходячи з потреб часу щодо розвитку системи відомчої освіти та
вузівської науки МВС України на період 2001–2006 рр. та змін у
навчально–виховному процесі курсантів, нами розроблено навчальний курс
,,Тактико–спеціальна підготовка” (для курсантів усіх спеціальностей інституту)
як альтернатива традиційному курсу ,,Спеціальна тактика”, з подальшим
впровадженням його для вивчення у ВНЗ МВС України, програму з курсу
,,Тактико–спеціальна підготовка” схвалено на засіданні Вченої ради Донецького
юридичного інституту МВС при Донецькому Національному університеті протокол №11
від 24.12.2003 р. (див. додаток А). Починаючи з 2002 року і до 2004 року
здійснено формувальний експеримент. Упродовж 2005-2006 р.р. аналізувалися та
інтерпретувалися одержані дослідно–експериментальні дані.
Склад учасників експерименту: організатор дослідження та автор
експериментальної програми, його науковий керівник, викладачі
професійно–орієнтованих дисциплін ВНЗ МВС України (56 викладачів), курсанти
відомчих навчальних закладів МВС (1002 курсанта), практичні працівники ОВС (220
практичних працівників). Безпосередньо до участі у формувальному експерименті
було залучено 96 курсантів Донецького юридичного інституту. Усього дослідженням
було охоплено понад 1278 осіб.
Базою експерименту були: Донецький юридичний інститут, Дніпропетровський
державний університет внутрішніх справ (колишня Дніпропетровська юридична
академія), Луганський державний університет внутріш