Розділ 2
КЛІНІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА І МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
Клінічна характеристика обстежених дітей
Виходячи із завдань нашого дослідження, для обстеження і спостереження були
відібрані діти 4-6 років, які проживають в м. Луганськ і відвідують дитячі
дошкільні заклади.
Вибір контингенту дітей проводився методом адаптивної рандомізації, діти в
групах спостереження були зіставлені за віком і статтю [46]. Різниця у долях
хлопчиків і дівчаток у виборках для кожного віку не перевищувала 3%. Розподіл
обстежених дітей у віковому та статевому аспектах наведений у табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Розподіл обстежених дітей за віком та статтю
Стать/Вік
Усього
4 роки
5 років
6 років
Хлопчики
205
65
68
72
Дівчатка
208
69
66
73
Всього
413
134
134
145
Для вивчення ефективності оздоровчо-адаптаційного статико-динамічного комплексу
всі діти методом адаптивної рандомізації були розподілені на дві групи. Основна
група і група контролю, порівняні за статтю і віком. Діти контрольної групи
виконували звичайну РГГ під наглядом вихователів, а діти основної групи
додатково на протязі року виконували статико-динамічні фізичні вправи (додаток
№2).
Збір анамнезу проводився за спеціально розробленими нами анкетами методами
інтерв’ювання батьків (додаток №1) і викопіювання інформації з історії розвитку
дитини (ф.112 -о).
Анкета складалася з 40 питань. Проведення анкетування базувалось на сучасних
вимогах, що дало можливість знизити ймовірність механічних, стереотипних
відповідей. На підставі отриманих свідчень вивчалися особливості анамнезу, при
цьому зверталась увага на наявність патології вагітності і пологів, характер
раннього психомоторного розвитку, свідчень про перенесені дитиною захворювання.
Анкетування батьків також дозволило виявити їх ставлення до фізичної культури,
вплив на дітей, рівень їх рухової активності та загальної фізичної
підготовленості, вплив на стан здоров’я соціальних факторів.
Аналіз медичних карток дітей проводився з метою визначення тих захворювань, які
найчастіше зустрічаються, а також тих, на які безпосередньо впливає рухова
активність. Усі дані занесені до таблиць і проаналізовані.
Комплексна оцінка стану здоров’я дітей включала: вивчення клініко-анамнестичних
характеристик, показників фізичного розвитку, гематологічного статусу і
захворюваності 413 дітей 4-6 років (205 хлопчиків, 208 дівчаток); стану
нервово-психічного розвитку і стану вегетативної нервової системи 149 дітей 5 і
6 років (65 хлопчиків, 84 дівчинки).
У проведенні поглиблених обстежень брали участь лікарі 7-ми спеціальностей:
педіатр, оториноларинголог, хірург-ортопед, стоматолог, офтальмолог, невролог,
психолог. За показаннями окремі діти оглядались алергологом, гастроентерологом,
лікарем ЛФК, урологом та іншими спеціалістами.
Огляд спеціалістів був доповнений апаратними (ЕКГ) та лабораторними (клінічний
аналіз крові) обстеженнями, що підвищувало надійність діагностики і давало
повну характеристику стану здоров’я дітей дошкільного віку.
Під час заключного огляду педіатром визначався основний та супутній діагнози,
ускладнення захворювання та визначалась група здоров’я дитини (табл. 2.2).
Розробка отриманих даних про захворюваність проводилась згідно рекомендованої
ВОЗ Міжнародною статистичною класифікацією хвороб, пов’язаних із здоров’єм,
десятого перегляду (МКХ – 10).
Таблиця 2.2
Розподіл дітей за групами здоров’я у статевому аспекті
Групи здоров’я
Статистичні показники
Усього
Стать дітей
хлопчики
дівчатка
І
абс
89
21,5
38
9,2
51
12,3
ІІ
абс
228
55,2
117
28,3
111
26,9
ІІІ
абс
85
20,6
44
10,7
41
9,9
ІV
абс
11
2,7
1,5
1,2
V
абс
Всього
абс
413
100
205
49,6
208
50,4
На основі даних клініко-анамнестичного дослідження та врахування критеріїв,
запропонованих Інститутом гігієни дітей та підлітків МОЗ СРСР [54] виділяли 5
груп здоров'я дітей.
Перша група – практично здорові діти з нормальним розвитком і функціонуванням
усіх систем і органів.
Друга група – практично здорові діти, але з наявністю деяких морфологічних або
функціональних відхилень, а також зниженою опірністю до гострих та хронічних
захворювань.
Третя група – діти, хворі хронічними захворюваннями у стані компенсації зі
збереженими функціональними можливостями організму.
Четверта група – діти, хворі хронічними захворюваннями у стані субкомпенсації
із зниженими функціональними можливостями.
П’ята група – діти, хворі хронічними захворюваннями у стані декомпенсації із
значно зниженими можливостями організму.
За групами здоров‘я діти були розподілені під час диспансерних оглядів згідно з
„Положенням про комплексну оцінку стану здоров‘я дітей” МОЗ України від
29.11.2003 р.
По закінченню обстеження педіатрами та психологами проводилось обговорення
отриманих результатів індивідуально для кожної дитини, формулювався спільний
висновок і при необхідності давались рекомендації.
Методи досліджень
2.2.1. Медико-біологічні методи
Рівень і гармонічність фізичного розвитку визначали, проводячи аналіз
антропометричних показників: зріст вимірювався ростоміром Мартіна, маса тіла
визначалася за допомогою медичних вагів або вагів на підлозі і об’єм грудної
клітки – за допомогою сантиметрової стрічки.
Існує цілий ряд методів оцінки рівня фізичного розвитку та його гармонічності,
а саме: центільний, сигмальних відхилень, за шкалою регресії, а також допоміжні
показники – індекси Рорера, Кетле, Бругша, Піньє та ін. Всі вони мають ті чи
інші практичні або теоретичні недоліки [87]. Ми оцінювали рівень фізичного
розвитку на основі антропометричних параметрів (маса тіла, довжина тіла, об’єм
грудної клітки) з використанням центильних таблиць. У випадку, як