РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ З КОМП’ЮТЕРНОЮ
ПІДТРИМКОЮ
У СТАРШІЙ ШКОЛІ
2.1. Методичні вимоги щодо розвитку умінь старшокласників систематизувати
навчальний матеріал на основі використання засобів ІКТ
Учіння як відображувально-перетворювальна діяльність (згідно із визначальними
положеннями класичних психолого-педагогічних досліджень П.Я.Гальперіна [20],
В.В.Давидова [30], Є.Н.Кабанової-Меллер [50] та ін.), базується передусім на
забезпеченні активності учня. Діяльнісний підхід до організації навчального
процесу, суттєво збагачений за рахунок застосування засобів ІКТ, надає нові
можливості старшокласникам стати суб’єктом своєї навчальної діяльності, зокрема
через упровадження інтерактивних методів навчання, спрямованих на озброєння
учнів системою математичних знань. В умовах трансформації
процесуально-методичної складової навчального процесу, зумовленої упровадженням
комп’ютерної підтримки навчання, слід з’ясувати методичні вимоги щодо розвитку
умінь старшокласників систематизувати навчальний матеріал на основі
використання засобів ІКТ.
Методична система навчання математики з комп’ютерною підтримкою у старшій школі
містить такі ж компоненти, як і традиційна методична система, зокрема цілі і
зміст; однак методи і прийоми, організаційні форми і засоби навчання
традиційної методики можуть бути суттєво поповнені за рахунок використання
нових педагогічних технологій, основаних на інформаційній підтримці навчання. У
Розділі 1 нашого дослідження ми виклали цілі комп’ютерно-орієнтованої методики
систематизації математичних знань старшокласників; зміст навчання
систематизації складається з теоретичного матеріалу і системи вправ, тематика
яких передбачена чинною програмою, підручниками. У Розділі 2 ми доповнюємо
теоретичну концепцію систематизації математичних знань на основі комп’ютерної
підтримки спеціально розробленою системою прикладів і задач. Ключовою ланкою
цієї системи є розв’язування задач не тільки як метод вивчення математики, але
й засіб фундаменталізації освіти на основі єдності її природонаукової і
гуманітарної складових. Розв’язування задач є також засобом закріплення
теоретичного матеріалу, розвитку мислення, основною спонукальною силою у
розвитку творчих здібностей старшокласників. Основна функція системи прикладів
і задач полягає у підведенні старшокласників до розуміння взаємозв’язків між
стрижневими поняттями теми, тобто у формуванні системоутворюючого фактору.
Працюючи над конкретизацією теоретичної концепції у комп’ютерно-орієнтованій
технології систематизації знань, ми застосовували концепцію
компонентно-орієнтованого підходу у навчанні, розроблену О.В.Співаковським
[131], яка передбачає інтеграцію традиційних та нових комп’ютерно-орієнтованих
технологій навчання. Розроблені нами дидактичні матеріали з систематизації
знань на основі комп’ютерної підтримки фактично являють собою набір методичних
компонент, які забезпечують індивідуальну траєкторію навчання, що узгоджується
з виділеною І.С. Якіманською [154] функцією саморегуляції навчальної діяльності
старшокласників.
Комп’ютерно-орієнтовані методи і форми навчання, розроблені нами для проведення
систематизації навчального матеріалу, сприяють максимальній наочності та
образній підтримці міркувань учнів. Ще Й.Песталоцці рішуче заявляв, що вважає
наочність абсолютною основою пізнання; Д.Гільберт [22], працюючи над
теоретико-множинними побудовами як допоміжними компонентами математичного
мислення, стверджував, що необхідною умовою надійності логічних міркувань є
наочне подання конкретних об’єктів, яке безпосередньо включається у процес
мислення. Математичні об’єкти повинні бути візуалізованими, їх загальну
структуру слід розглядати як таку, що не зводиться до будь-чого іншого. “Це та
основна філософська настанова, яку я вважаю обов’язковою як для математики, так
і взагалі для будь-якого наукового мислення, розуміння та узагальнення, і без
якої є абсолютно неможливою мисленнєва діяльність.”[22,с.186]. Провідна ідея
цих слів полягає у ствердженні того, що мисленнєвий процес потребує
використання системи знаків, які служать опорою логічних умовиводів. Тому
графічно-символічний комплекс комп’ютерно орієнтованих дидактичних матеріалів з
систематизації математичних знань є потужним чинником формування структурної
властивості системи знань як можливості опису системи шляхом встановлення її
структури.
На основі аналізу особливостей навчального процесу з комп’ютерною підтримкою ми
відбирали об’єкти вивчення, уточнювали сутність та послідовність здійснення
систематизації знань в умовах використання засобів ІКТ відповідно сучасним
науково-методичним підходам, зокрема, викладеним В.П. Беспалько стосовно освіти
і навчання за участю комп’ютерів [11] і діючих підручників. Наприклад, урок
систематизації та узагальнення знань з Розділу 4 „Інтеграл та його
застосування” підручника [150] слід розпочати із тематичної систематизації, яка
покликана забезпечити засвоєння цілісної системи понять теми „Первісна”. Подана
у Додатку К презентація PowerPoint присвячена систематизації знань з цієї теми;
вона містить послідовність слайдів, кожний з яких має, згідно з методичними
рекомендаціями А.В.Грохольської [26], цілком визначене змістове навантаження,
наприклад мотивація опанування учнями теми формується у процесі роботи зі
слайдом №1, практичний пошук зв’язків між первісною і заданою функцією
здійснюється шляхом опрацювання слайдів №3, №24 (рис.К.1.1) тощо. На слайдах
подані приклади прямих і обернених математичних дій для кращого усвідомлення
учнями основної задачі інтегра
- Київ+380960830922