Ви є тут

Музично-естетичне виховання старшокласників (на матеріалі сучасної популярної естрадної музики).

Автор: 
Сапожнік Ольга Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U000307
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II
ПЕДАГОГІЧНЕ КЕРІВНИЦТВО ПРОЦЕСОМ
МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ

2.1. Аналіз практики музично-естетичного виховання старшокласників засобами сучасної популярної естрадної музики (констатуючий експеримент)
Експериментальне дослідження мало на меті вивчення конкретного стану музично-естетичного виховання старшокласників середніх загальноосвітніх навчальних закладів різного типу, змісту та особливостей сучасних вимог шкільної освіти до музично-естетичного виховання учнів старших класів засобами сучасної популярної естрадної музики. Було окреслено основні завдання: встановити стан музично-естетичної вихованості учнівської молоді, тобто наявний рівень розвитку їхньої естетосфери, що характеризує ставлення до сучасної популярної естрадної музики; наявний тезаурус; світоглядні орієнтації та естетичний інтерес у галузі сучасного естрадного мистецтва й щодо жанрово-стильових його різновидів; виявити мотиваційні та емоційно-почуттєві характеристики сприймання даного виду мистецтва старшокласниками; визначити рівень компетентності вчителів, працівників позашкільних закладів культури, батьків і самих старшокласників в популярній естрадній музиці; виявити існуючі труднощі та діапазон спілкування з даним музичним пластом усіх категорій респондентів.
У проблемі музично-естетичного виховання старшокласників засобами сучасної популярної естрадної музики, її зміст, структура і якісний рівень визначаються характером соціального побутування даного мистецтва, існуючою суспільно-естетичною ситуацією та нормами естетичної свідомості.
Програма експериментального дослідження передбачала необхідність проведення масових письмових та усних опитувань респондентів чотирьох категорій: старшокласників; вчителів середніх загальноосвітніх навчальних закладів різного типу; працівників позашкільних закладів освіти й культури та батьків (Додаток А). З метою здобуття експериментальних даних було проаналізовано документацію, що дало можливість одержати широке коло необхідної інформації щодо музично-естетичного виховання старшокласників, а саме: навчальні програми, які розкривали основний зміст виховного процесу середніх загальноосвітніх шкіл різного типу; звіти про проведення позашкільних заходів з музично-естетичного виховання у системі середньої освіти; плани роботи працівників позашкільних закладів культури. Вивчення документації показало, що у системі шкільної освіти недостатньо визначено зміст музично-естетичного виховання старшокласників, але окремі моменти було зафіксовано. Аналіз наявних документів свідчить про те, що музично-естетичне виховання старшокласників спрямовано в основному на позашкільну роботу. Для старшокласників у Державному стандарті загальної середньої освіти не передбачено предмета "Музика", музичні дисципліни епізодично викладаються за авторськими програмами вчителів лише за рахунок шкільного компоненту (додаткових годин) окремо взятого навчального закладу як факультатив. Типові програми з дисципліни "Музика" Д.Б.Кабалевського, А.Т.Авдієвського, З.З.Жофчака та авторські програми вчителів розраховані для 1-8 класу й базуються на вивченні, в основному, класичної та народної музики (для ознайомлення з сучасною популярною естрадною музикою відведено лише 1 чверть у 8 класі). Досить актуальною на даний час постає розробка навчальних програм мистецького спрямування на рівні МОНУ саме для старшокласників, а також їх впровадження у шкільну практику, проте, наявний культурний релятив (рівень компетентності) вчителів не повною мірою забезпечує їх всебічної реалізації. На даний час в Україні розроблена єдина навчальна програма мистецького спрямування "Художня культура" для 10-11 класів, яка введена як базовий предмет для спеціалізованих класів гуманітарного, художньо-естетичного та спортивного профілів. Слід зазначити, що частково проблема музично-естетичного виховання старшокласників окреслюється у вищезгаданій навчальній програмі, проте в її змістовній частині лише фрагментарно висвітлений такий музичний пласт як українська популярна естрадна музика. Практичний досвід засвідчує, що сучасна популярна естрадна музика має високий рейтинг серед учнівської молоді, оскільки демократичний характер її функціонування в суспільстві адекватно впливає на естетичні позиції, установки, ціннісні орієнтації старшокласників. Це дало нам підставу вважати, що з науково-теоретичних, освітніх та виховних позицій є актуальною проблема музично-естетичного виховання старшокласників з акцентуалізацією на вивченні сучасної популярної естрадної музики.
Для проведення експериментального дослідження нами було використано методи: вибіркові бесіди з респондентами всіх категорій; аналіз практичного досвіду вчителів з приводу організації навчального процесу; наявний досвід спілкування з мистецтвом сучасної популярної естрадної музики старшокласників; крім того, стандартизовані та вільні інтерв'ю; тестування; анкетування; діагностичні завдання; педагогічне спостереження.
Загальний масив опитуваних респондентів усіх категорій склав 577 чоловік. З них: респонденти першої категорії - старшокласники середніх загальноосвітніх навчальних закладів (гімназія № 48 м.Києва, середня загальноосвітня школа № 323 м.Києва) та у системі альтернативної освіти (жіноча гімназія-інтернат № 13 м.Києва); вихованці позашкільних закладів (Дитячо-юнацька музична вокально-хореографічна студія "Світанок" м.Києва); учні старшого шкільного віку підліткових клубів "Мрія", "Фантазія" Відділу у справах сім'ї та молоді при міськвиконкомі м.Рівного (N = 363 чоловіки).
Респондентами другої категорії були вчителі середніх загальноосвітніх шкіл різного типу м.Києва (N = 44 чоловіки).
Респондентами третьої категорії виступили працівники позашкільних закладів, керівники та вихователі підліткових клубів Відділу у справах сім'ї та молоді м.Рівного (N=23 чоловіки).
До складу респондентів четвертої категорії було віднесено батьків старшокласників (N = 147 чоловік).
Інформацію було одержано через с