РОЗДІЛ 2. ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ США
2.1. Шляхи стандартизованого оцінювання знань студентів США
У системі освіти США ще здавна існує тривалий конфлікт між двома тенденціями.
Одна з них полягає у створенні загальної рівноправної освіти, мета якої –
надання рівних можливостей навчання всім соціальним групам. Інша наголошує на
селективності освіти з метою вдосконалення підготовки академічної та наукової
еліти. Саме тому дехто з американців вважає, що варто витрачати більше коштів
та зусиль на підвищення технічного стандарту освіти США. Проте логіка підказує,
що від цього рівень освіти не покращиться, тому що для якісної освіти високого
рівня знань необхідна відповідна компетентність, професійність, наполегливість
викладачів, а потім технічне оснащення і фінансування. Також існує думка про
те, що більше коштів має бути спрямовано на підтримку позиції, якої
дотримується США у технологічній та дослідницькій галузях. Натомість, існує ще
одна думка серед педагогів США, яку на наш погляд, доцільно підтримати,
оскільки вони вимагають витрачати більше коштів на розвиток обох тенденцій і
вважають, що конфлікт між двома тенденціями американської освіти має бути
вирішений позитивно [246, с. 71]. Отже, конфлікти, що виникають у процесі
реформування навчальної системи, потрібно вирішувати так, щоб загальний рівень
освіти США мав яскраво виражену тенденцію до зростання.
Прогрес, який відбувся у США за порівняно короткий період історії в
економічній, політичній, науковій та культурній сферах, пов'язаний з
реалізацією принципів рівних можливостей для всіх американців. У освітній
галузі це проявляється в тому, щоб забезпечити здобуття освіти переважною
більшістю американців, відповідно до їхніх здібностей. Не зважаючи на гостроту
проблеми, особливо у північних та західних регіонах США, державна політика була
спрямована не на масову освіту, а на елітарну. Але, долаючи складнощі, які
виникали в економічному розвитку, американська система освіти була спрямована
на забезпечення рівних можливостей і також високої якості навчання, зумовила
зростання загального освітнього рівня у країні. Такий підхід заохочував
американців вступати до університетів та займатися спеціалізованими
дослідженнями, а також посилював віру в те, що майбутнє суспільства залежить
від отриманої громадянами освіти [140].
У США існує дві гілки впливу на освіту: законодавча або державна і громадська,
які визначають зміст навчання, характер, масштаб та різноманітність закладів
освіти. Оскільки американська система освіти є децентралізованою системою, то
практично всі питання, які стосуються освіти, вирішуються окремими штатами.
Водночас, у США функціонує федеральний Департамент освіти, завдання якого
полягає в тому, щоб збирати інформацію, надавати консультації та фінансову
допомогу для реалізації певних освітніх програм. Американці вважають, що освіта
– це "національна справа, яка є відповідальністю штатів та виконує місцеву
функцію", тому що Конституція США не передбачає відповідальності федерального
уряду за освіту [246, с. 59]. Через це кожен із 50-и штатів самостійно
встановлює власні вимоги до викладання та педагогічної майстерності викладачів.
Значна увага приділяється оцінюванню знань студентів на основі їх
стандартизації. І. Д. Лівінгстон зазначає, що стандарт – це ступінь оволодіння
матеріалом, необхідний для того, щоб досягти якоїсь мети, еталон належного,
соціального і фактично бажаного рівня навчальних досягнень [207, с. 4787].
Відповідно до змісту навчання та цілей, стандарти освіти можна представити як
загальноприйнятий зразок оцінювання знань студентів або визначення рівня їхньої
успішності оволодіння змістом навчання. Найбільш поширені загальноприйняті
стандарти освіти США такі: стандарт можливості навчатися, стандарт змісту
навчання, стандарт навчальних досягнень. Саме тому, щоб встановити певні
стандарти оцінювання знань студентів, необхідно визначити зміст навчального
предмета, до якого вони застосовуються. Оскільки в США до програми того чи
іншого університету включають обов’язкові та необов'язкові предмети, важливо
з'ясувати, чи всі студенти мали рівні можливості в опануванні предмета для
того, щоб об’єктивно здійснити оцінювання їхніх знань. В університетах США
діють різні види оцінювання знань, і більшість університетів вимагає складання
іспитів у середині семестру та після його закінчення. У США значну увагу
приділяють широко відомим стандартизованим тестам, а саме: – SAT (Scholastic
Aptitude Test) та ACT (American College Testing program). Ці два найбільш
відомі тести часто використовуються в процесі оцінювання на загальнодержавному
рівні. Стандартизований тест SAT використовується у процесі оцінювання знань
студентів. Він спрямований на перевірку здібностей вихованців в опануванні
навчальних предметів. За допомогою тесту SAT педагоги намагаються оцінити
здібності студентів, переважно у мовних та математичних галузях, яким
приділяють більше уваги для опанування у вищих навчальних закладах. Також у США
широко використовують у процесі оцінювання знань студентів стандартизований
тест ACT. Цей тест американської тестової програми для коледжів також
використовується у процесі оцінювання знань студентів, за допомогою якого
оцінюються навички студентів з англійської мови, математики, суспільних та
природничих наук. У США для проведення тестів неурядові установи визначають
спеціальні дати та відповідні місця і підкреслюють, що оцінювання відбувається
у балах від найвищого 800 і найнижчого 200. Зокрема І.Є.Булах зазначає, що з
1980 року у вищих навчальних заклад
- Київ+380960830922