Розділ 2. Шляхи реалізації теорії художнього виховання в практиці початкової
школи Франції……………………………………………..…………102
2.1. Проблеми щодо художнього виховання в початковій школі у
законодавчих та нормативних державних актах Франції……..………….…102
Місце та зміст художнього виховання в сучасних навчальних
програмах початкової школи……….………………………..……………118
Форми та методи художнього виховання учнів
початкової школи Франції………………………………………………….130
Порівняльний аналіз програм освітніх галузей “Мистецтво”
та “Художнє виховання” початкових шкіл України та
Франції…………………………………………………………………..…157
Висновки до розділу 2………………………………………………….…165
Загальні висновки………………………………………………………….172
Список використаних джерел……….………………….............................177
Додатки……………………………………………………………..………197
ВСТУП
Актуальність дослідження. Проблема художнього виховання учнівської молоді,
розвиток художньо-естетичних здібностей, художньо-естетичних смаків та ідеалів
підростаючих поколінь є невід’ємною складовою частиною духовних цінностей
людства, тому вона займає чільне місце в сучасній педагогічній науці та
практиці.
Сьогодні в більшості розвинутих країн освітні системи підлягають модернізації
та реформуванню. У зв’язку із швидким розвитком інформаційних технологій,
глобалізаційними процесами у всіх видах діяльності людства більшість
європейських держав знаходяться в стані пошуку нових орієнтирів у підготовці
молодого покоління до життя, які б відповідали сучасним ідеалам демократії та
гуманізації суспільства, в реалізації яких освіта відіграє провідну роль.
Безпосередньо в освітній галузі відбуваються докорінні зміни, котрі, у свою
чергу, є наслідком динамічної трансформації суспільних цінностей з
автократичних і технократичних на демократичні й гуманістичні. Важлива роль у
цьому процесі належить шкільній освіті, особливо на початкових її етапах,
оскільки тут закладаються основи гуманістичного ставлення до навколишнього
середовища (природного й соціального). Особливе місце в цьому процесі посідає
мистецтво. Його непересічні виховні можливості підкреслювали вітчизняні
науковці В. Бутенко, Д. Джола, І. Зязюн, Н. Миропольська, В.Сухомлинський, Г.
Шевченко, А. Щербо, Б. Юсов, і зарубіжні, при наймі, французькі мислителі й
педагоги різних історичних епох Ф. Рабле, М. Монтень, Ф. Вольтер, Ж.-Ж. Руссо,
С. Френе, Р. Галізо, Л. Порше та ін.
Україна як держава, а її освітня система як складова частина державності, не
можуть знаходитись осторонь інтеграційних процесів, що охоплюють європейський
континент, коли взаємозв’язки і взаємовпливи між національними освітніми
системами збагачують національний педагогічний досвід. Розроблені наукові
концепції художньо-естетичного виховання молоді в Україні передбачають
необхідність глибокої обізнаності зі станом розробленості цих проблем у
провідних країнах світу і, насамперед, європейської спільноти. Цьому сприяють й
інтеграційні процеси щодо перспективи входження нашої держави до європейського
альянсу. Ці чинники зумовлюють потребу ретельного вивчення й творчого
застосування досвіду художнього виховання молодших школярів у початковій школі
Франції як провідної держави в Європейському союзі та відомої своїм великим
досвідом на ниві просвітництва.
Значний внесок у дослідження сучасних тенденцій розвитку освіти в провідних
країнах світу зробили Р. Бєланова, Н. Балацька, Я. Бельмаз, М. Лещенко,
О.Літвінов, Г.Марченко, В. Червонецький, у країнах Європейської співдружності
А. Вільчковська, Н. Вишневська, Л. Ляшенко, В. Семілетко та ін. Безпосередньо
питання реформування освіти у Франції розглядаються в роботах О.Алексєєвої,
О.Барановської, Л.Бурякової, Б.Вульфсона, Н.Лавриченко, А.Максименко, Л.Масол,
О.Матвієнко, О.Орєхової, М.Пунегової, Т. Харченко, Т. Щвець.
Дослідження, пов’язані з естетичним вихованням та вихованням засобами мистецтв
у школах Франції, проводились Л. Зязюн, Ю. Ракчеєвою, О. Рішар.
Разом з тим спеціально питання художнього виховання школярів у початковій школі
Франції не досліджувались. Це, у свою чергу, викликає протиріччя між потребою у
вивченні, аналітичному осмисленні та конструктивному використанні досвіду
художнього виховання в початковій школі Франції, який може слугувати подальшому
вдосконаленню й розвитку цієї галузі педагогічної науки та шкільної практики в
Україні. Відповідно актуалізується необхідність подолання такого протиріччя, що
й вплинуло на вибір теми кандидатської дисертації “Художнє виховання учнів у
початковій школі Франції”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне
дослідження виконувалось відповідно до теми науково-дослідної роботи кафедри
педагогіки Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов
“Сучасні тенденції розвитку освіти в Україні та за кордоном» (№0105U000264).
Тема дисертаційного дослідження затверджена Вченою радою Горлівського
державного педагогічного інституту іноземних мов (протокол № 9 від 23.04.2003
р.), узгоджена в Раді з координації наукових досліджень у галузі педагогіки та
психології в Україні (протокол № 9 від 25.11.2003 р.).
Об’єкт дослідження: процес художнього виховання учнів у початковій школі
Франції.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи художнього виховання учнів у
початковій школі Франції.
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні соціокультурних витоків
художнього виховання учнів у початковій школі Франції, визначенні розвитку
основних ідей художнього виховання; узагальненні практичного досвіду художнього
виховання, аналізі змісту, форм та методів художнього виховання; порівняльному
аналізі програм викладання мистецьких дисциплін у
- Київ+380960830922