РОЗДІЛ 2.
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Для вирішення сформованих завдань нами були застосовані наступні методи дослідження:
- теоретичний аналіз літературних джерел та узагальнення досвіду передової педагогічної практики;
- педагогічні методи; педагогічний експеримент і спостереження; тестування;
- методи оцінки фізичного здоров'я;
- антропометричні методи;
- фізіологічні методи;
- психодіагностичні методи;
- методи математичної статистики.
2.1.1. Теоретичний аналіз літературних джерел та узагальнення досвіду передової педагогічної практики. Вивчення особливостей і закономірностей побудови та організації процесу фізичного виховання з дітьми дошкільного віку потребує глибокого розуміння об'єкту, на який у подальшому будуть спрямовані педагогічні дії. І тільки виходячи із знання про об'єкт можлива розробка відповідної системи впливів. Такий підхід потребує, перш за все, розробки комплексної методики застосування сучасних методів дослідження.
Теоретичний аналіз отриманих експериментальних даних, як правило, потребує і відповідного осмислення наукових фактів. Це дозволяє здійснити структурно-системний підхід, який розглядає об'єкт як цілісну структуру з багатьма взаємозв'язаними компонентами, перехід якого в новий, більш оптимальний стан грунтується на знаннях закономірностей його функціонування.
Методологічною основою більшості досліджень у галузі теорії фізичного виховання і спорту, як відмічає В.М.Платонов [212] є аналітичний підхід, який передбачає акцент на вивченні окремих питань або проблем.
Попередній аналіз наукової і методичної літератури, узагальнення досвіду практики фізичного виховання дозволив здійснити постановку мети і завдань дослідження. Подальше вивчення спеціальної літератури і узагальнення досвіду практики фізичного виховання дітей дошкільного віку відбувалось у наступних напрямках:
- місце туристсько-краєзнавчої діяльності у фізичному вихованні дітей дошкільного віку;
- теоретичні основи розумового виховання у дошкільному віці;
- вікові особливості розвитку рухів, фізичних здібностей і морфофункціонального стану дітей;
- перспективи використання туристсько-краєзнавчої діяльності для оптимизації фізичного і розумового виховання дітей старшого дошкільного закладу;
- методи дослідження компонентів рухової системи (фізичний розвиток, функціональні можливості, фізична підготовленість) і розумових здібностей (складові мислення (аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення, конкретизація) і мовлення) дітей 5-го і 6-го років життя;
- методи математичної статистики при вивченні складних динамічних систем, якими є процеси розвитку рухових та інтелектуальних здібностей дитини.
Проведений теоретичний аналіз, узагальнення досвіду практики у галузі дошкільного фізичного виховання дозволили визначити актуальність дослідження, уточнити і конкретизувати мету, завдання і спрямованість педагогічних експериментів. Дослідження рухової системи і розумових здібностей дітей 5-го і 6-го року життя проводилось згідно розробленої комплексної програми (табл. 2.1) із застосуванням вітчизняної апаратури.
Таблиця 2.1.
Зміст комплексної програми дослідження рухової системи і розумових здібностей дітей 5-го і 6-го років життя
№ПоказникиЗдібність1.Довжина тіла (см)фізичний розвиток2.Маса тіла (кг)фізичний розвиток3.Окружність грудної клітки (см)фізичний розвиток4.Біологічний вікФізичний розвиток5.ЖЄЛ (мл)функція дихання6.Проба Штанге сфункція дихання7.Проба Генчі (с)функція дихання8.ЧСС сп (уд * хв-1функція серцево-судинної системи9.Систолічний тиск (макс.) (мм.рт.ст.)функція серцево-судинної системи10.Діастолічний тиск (мін.) (мм.рт.ст.)функція серцево-судинної системи11.Пульсовий тискфункція серцево-судинної системи12.Проба Руф'єфізична працездатність13.Швидкість рухів кистю (кількість разів)швидкість14Метання м'яча в ціль (бали)спритність, рухова підготовленість15.Стрибки на точність (бали)спритність16.Нахил вперед стоячи на лаві (см)гнучкість17.Динамометрія (права) (кг)сила18Динамометрія (ліва) (кг)сила19.Біг із середньою швидкістю (м)динамічна витривалість20.Біг на дистанцію 20м (с, бали)швидкість, рухова підготовленість21.Стрибок в довжину з місця (см)швидкісно-силова, рухова підготовленість22.Метання набивного м'яча на дальність (м, бали)швидкісно-силова підготовленість, рухова підготовленість23. Тест "Розрізні картинки", "Що це" (бали)операція мислення (аналіз і синтез)24.Тест "Хто (що) це?" (бали)операція мислення (аналіз і синтез)25.Тест "Чашка - лото" (бали)операція мислення (порівняння)26.Тест "Групування фігур для конструювання" (бали)операція мислення (абстрагування)27.Тест "Хто (що) зображено?" (бали)операція мислення (узагальнення)28.Тест на класифікацію предметних карток "Де живе" (бали)операція мислення (конкретизація)29.Тест на мовлення "Назви слова" (бали)мовлення
2.1.2. Педагогічний експеримент і спостереження .Одним із основних методів дослідження проблеми був експеримент [20, 211], який включав в себе виконання попередніх, констатуючих і формуючих процедур за наступною схемою:
- попередній педагогічний експеримент мав на меті вивчення інформативності різноманітних методик тестування рівня фізичного розвитку, функціональних можливостей, фізичної і рухової підготовленості, а також розумових здібностей дітей 5-го і 6-го року життя;
- констатуючий педагогічний експеримент був запроваджений з метою визначення початкових позицій дослідження, отримання базових даних для створення методики формуючого експеримента, вимірювання компонентів рухової системи, процесів мислення і мовлення старших дошкільників за допомогою комплексної програми дослідження.
В процесі констатуючого експерименту були застосовані інструментальні методики, комплекси контрольних вправ (тестів), психологіч