РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ТА СТАН ПІДГОТОВКИ
МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
ДО ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ
2.1. Критерії, показники та рівні готовності майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання учнів
Вища професійно-педагогічна освіта покликана вирішувати складні завдання підготовки майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання учнів. Для успішного забезпечення цього процесу впроваджуються певні форми навчально-виховної роботи, здійснюються конкретні кроки у напрямку передачі майбутнім учителям початкових класів необхідних знань, умінь і навичок, упроваджуються педагогічні технології, спрямовані на формування валеологічної свідомості та культури здоров'я у майбутніх працівників початкової школи.
Для прийняття рішень щодо ефективності здійснюваної роботи важливим є проведення діагностування стану підготовки майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання учнів, вивчення того, наскільки відповідає рівень підготовки вчителів початкових класів тим вимогам, які суспільство висуває перед сучасною практикою педагогічного забезпечення процесу валеологічного виховання молодших школярів.
Зазначене вище спонукало нас до проведення вказаної роботи. У зв'язку з цим важливо було обґрунтувати критерії та показники готовності вчителів початкових класів до валеологічного виховання учнів, а також визначити у процесі констатувального експерименту рівні готовності майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання молодших школярів.
Здійснений нами аналіз наукової літератури дозволив зазначити, що вчені-педагоги приділяють певну увагу питанням діагностування професійно-педагогічної готовності майбутніх учителів початкових класів. Можна виділити, передусім, наукові розробки вчених (М.Гриньова, В.Денисенко, О.Дубасенюк, І.Зязюн, О.Кучерявий), які присвячені критеріям та показникам загальнопедагогічної підготовки вчителя; сформованості педагогічної культури та професійної майстерності вчителя початкових класів (праці В.Бутенка, О.Горської, Т.Іванової); готовності вчителів початкових класів до організації занять з окремих навчальних дисциплін та напрямів позакласної виховної роботи (праці К.Авраменко, О.Безпалько, О.Біди).
Важливе місце у науковому пошуку вчених (О.Баранова, Т.Книш, В.Коваль, І.Пічугіна) займають питання вивчення стану валеологічної підготовки майбутніх учителів початкових класів. У зв'язку з цим дослідниками запропоновано критерії та показники сформованості валеологічної свідомості та культури майбутніх учителів; валеологічної компетентності та інформованості майбутніх учителів; готовності вчителів до самоорганізації та самоудосконалення у сфері охорони та збереження здоров'я учнів.
Водночас слід зазначити, що серед досліджуваних питань професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів ще не знайшли достатнього висвітлення критерії та показники їх готовності до валеологічного виховання учнів. Це суттєво ускладнювало процес діагностування стану професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання молодших школярів, не сприяло прийняттю відповідних рішень щодо підвищення ефективності вказаного процесу.
Усвідомлюючи необхідність позитивного розв'язання цієї проблеми, нами виявлено спробу послідовного вивчення і обґрунтування критеріїв та показників, які б дозволяли визначити стан готовності майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання учнів. Результати проведеного науково-педагогічного пошуку знайшли відображення у табл. 2.1
Готовність до програмно-цільової організації валеологічного виховання учнів. Виділення цього критерію зумовлено тим, що валеологічне виховання є системним явищем, у якому мають бути узгоджені такі складові компоненти як зміст, форма, методи, засоби, тощо.
Таблиця 2.1
Критерії та показники готовності майбутніх учителів
початкових класів до валеологічного виховання учнів
№КритеріїПоказникиНизький рівеньСередній рівеньВисокий рівень1.Готовність до програмно-цільової організації валеологічного виховання учнівПрийняття спонтанних рішень щодо валеологічного виховання учнів Наслідування досвіду окремих учителів щодо організації валеологічного виховання учнів Наявність комплексної програми дій щодо валеологічного виховання учнів 2.Готовність до передачі учням знань валеологічного змісту Мозаїчна передача учням знань валеологічного змісту Логічна передача учням знань валеологічного змістуСистемна передача учням знань валеологічного змісту3.Готовність до проведення навчально-виховних заходів валеологічної спрямованості Обмежений підхід до проведення навчально-виховних заходів валеологічної спрямованості Репродуктивний
підхід до проведення навчально-виховних заходів валеологічної спрямованостіТворчий підхід до проведення навчально-виховних заходів валеологічної спрямованості
Учитель початкових класів покликаний реалізувати на практиці педагогічні дії, які б носили не фрагментарний, епізодичний характер, а дозволяли послідовно й системно впливати на формування культури здоров'я учнів, створювати умови для підвищення ефективності валеологічного виховання молодших школярів. Це стає можливим лише тоді, коли вчитель початкових класів виявляє готовність до програмно-цільової організації валеологічного виховання учнів. Адже, як зазначено в концепції неперервної валеологічної освіти в Україні, інтегральна характеристика здоров'я особистості і суспільства включає в себе фізичні, психічні, духовні та соціальні складові і тому "створення справді сучасної системи валеологічної освіти - не тільки необхідна, а й досить вагома складова виходу з вкрай несприятливої ситуації у галузі охорони здоров'я" [126, c.5-6].
Зазначимо, що вказана готовність учителя початкових класів може бути різною. Для її оцінки важливо використовувати показники, опираючись на які виявляється можливим оцінити стан готовності майбутніх учителів до програмно-цільової організації валеологіч
- Київ+380960830922