Ви є тут

Методика формування проектувальних умінь у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю засобами комп'ютерних технологій

Автор: 
Кошелєва Вікторія Сергіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001911
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТУВАЛЬНИХ УМІНЬ У МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ ЕКОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ ЗАСОБАМИ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
2.1. Дидактичні засади методики формування проектувальних умінь у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю засобами комп'ютерних технологій

У сучасній педагогіці ведеться полеміка щодо встановлення співвідношення між поняттями "методика навчання" і "технологія навчання". При розробці методики даного дослідження ми дотримувались думки вчених [2, 62, 97], які вважають, що поняття "методика" ширше ніж поняття "технологія", оскільки перше відповідає на питання: "чого, кого та як навчати", а друге - тільки на питання "як навчати". За цих умов методика розглядалась нами як система науково-обгрунтованих правил та прийомів навчання, а технологія - як інструмент досягнення цілей навчання. У цьому контексті заслуговують на увагу підходи ряду вчених [80, 207] щодо виокремлення у структурі методики двох компонентів, а саме організаційно-технологічного і дидактичного. До дидактичного компоненту належать: мета, завдання, принципи, зміст, методи і форми навчання, засоби навчання, критерії і методи оцінки. До організаційно-технологічного компоненту автори відносять: етапи підготовки, засоби підготовки, розподіл засобів підготовки за етапами. Цей підхід є основою розробки методики формування у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю проектувальних умінь з бізнес-планування засобами комп'ютерних технологій. Схарактеризуємо кожен із виділених компонентів відповідно до умов нашого дослідження.
Мета методики формування у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю проектувальних умінь щодо розробки бізнес-планів.
Мета методики проектувалась, виходячи зі структури та функцій професійної діяльності інженерів-педагогів економічного профілю, освітньо-кваліфікаційної характеристики і освітньо-професійної програми підготовки цих фахівців. Метою методики є формування проектувальних умінь щодо розробки бізнес-плану на основі використання КНС при вивченні дисципліни "Програмування і комп'ютерні технології рішення економічних задач".
Завдання методики формування у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю проектувальних умінь щодо розробки бізнес-плану:
- сформувати у студентів проектувальні уміння з розробки бізнес-плану засобами комп'ютерних технологій;
- забезпечити формування у студентів умінь щодо самооцінки розроблених бізнес-планів;
- позитивно вплинути на мотивацію навчальної діяльності при організації підготовки до бізнес-планування.
Принципи методики формування у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю проектувальних умінь з розробки бізнес-плану в процесі вивчення дисципліни "Програмування і комп'ютерні технології рішення економічних задач".
Під принципами навчання у сучасній педагогіці розуміють вихідні положення, які визначають зміст, організаційні форми і методи навчального процесу відповідно до загальних цілей і закономірностей [156, с.229]. Принципи виражають нормативні основи навчання, взятого в конкретно-історичному вигляді. На основі аналізу літературних джерел [170, 171, 175, 256] виділено сукупність загальнодидактичних принципів навчання як основи розробки методики формування у майбутніх інженерів-педагогів економічного профілю проектувальних умінь з бізнес-планування. До таких принципів віднесено:
- принцип науковості у навчанні;
- принцип системності і послідовності у навчанні;
- принцип свідомості і активності у навчанні;
- принцип індивідуального підходу у навчанні;
- принцип диференціації навчального процесу;
- принцип міцності знань, навичок і умінь.
Принцип науковості вимагає, щоб зміст освіти знайомив тих, хто навчається, з об'єктивними науковими фактами, поняттями, законами, теоріями всіх основних розділів галузі науки, яка відповідає навчальному предмету; наближався до розкриття сучасних досягнень і перспектив розвитку в майбутньому. У відповідності до цього принципу теоретичну основу процесу бізнес-планування складають об'єктивно наукові факти, поняття і теорії, які є основою розробки бізнес-плану. Це, наприклад, положення теорії економічного планування, на основі якої виділено принципи бізнес-планування (безперервності, гнучкості, участі, деталізації тощо), функції розробки бізнес-плану; положення системного підходу щодо планування діяльності підприємств, що дозволили представити призначення і цілі бізнес-планування у загальній системі планування підприємницької діяльності; теорії дисконтування грошових потоків, яка дозволила в процесі бізнес-планування привести рівнозначні значення грошових засобів до їх цінності на певний момент часу, та інші. Для представлення системи знань щодо розробки бізнес-плану використано сучасну наукову термінологію, а саме поняття холізм, санація, франшиза, SWOT-аналіз, пабліситі, кеш-фло, хеджування, сегментація, калькуляція, диверсифікація тощо.
Принцип системності і послідовності у навчанні вимагає, щоб знання, уміння й навички формувались системно, в певному порядку, щоб кожен елемент навчального матеріалу логічно пов'язувався з іншим, а нові знання спиралися на засвоєні раніше і створювали фундамент для засвоєння наступних знань. Попередній аналіз організації навчання бізнес-плануванню інженерів-педагогів економічного профілю виявив суттєві порушення цього принципу, що стало однією з причин неможливості якісної підготовки спеціалістів при вивченні дисципліни "Програмування і комп'ютерні технології рішення економічних задач". Тому в подальшому ми розглядали його як один із основних. Урахування наукових підходів щодо реалізації процесу бізнес-планування та практики підготовки фахівців економічних спеціальностей в інших навчальних закладах дозволило визначити послідовність представлення навчального матеріалу, яка включає: методологічні основи бізнес-планування, структуру бізнес-плану, спеціальні програмні засоби для бізнес-планування. Це знайшло відображення у логіці побудови модульної програми підготовки студ