Ви є тут

Підготовка учителів початкових класів до економічного виховання школярів у системі післядипломної педагогічної освіти

Автор: 
Варецька Олена Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002668
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА МОДЕЛІ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦІЛЕСПРЯМОВАНОЇ
ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ДУХОВНО-ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Формувальний експеримент ґрунтувався на висновках, зроблених на підставі результатів констатувального експерименту, які довели, що оновлення процесу підготовки педагогічних кадрів у системі післядипломної освіти може бути ефективним, якщо воно буде керованим, науково обґрунтованим та методично забезпеченим.
Констатувальний експеримент, проведений з метою виявлення реального стану готовності вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання учнів у системі післядипломної педагогічної освіти, показав, що:
- в умовах нових ринкових відносин більшість вчителів і учнів виявилися недостатньо зорієнтованими в питаннях економіки та духовності;
- система післядипломної педагогічної освіти, її навчальні плани і програми не відповідають потребам вчителів у розвитку їхнього економічного мислення, формування нових педагогічних підходів до здійснення духовно-економічного виховання у школі;
- розроблено лише теоретичні та методологічні основи до підготовки вчителів у справі здійснення економічного виховання школярів;
- відсутнє науково-методичне забезпечення цілеспрямованої підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання учнів, яке має свої особливості.
Тому метою формувального експерименту були розробка і перевірка науково-методичного забезпечення підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання школярів.
На етапі формувального експерименту нами були поставлені такі завдання:
1. Розробити концепцію та апробувати дослідну модель пролонгованої п'ятирічної підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання школярів у системі післядипломної педагогічної освіти.
2. Експериментально перевірити модель науково-методичного забезпечення цілеспрямованої пролонгованої п'ятирічної підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання учнів у системі післядипломної педагогічної освіти у курсовий та міжкурсовий періоди.
3. Впровадити технологію підготовки вчителів початкових класів у післядипломному педагогічному процесі, яка дасть вчителю змогу розвивати вміння й навички ефективної співпраці з молодшими школярами щодо розвитку економічної компетентності, ціннісної, мотиваційної та вчинкової сфери особистості дитини.
4. Перевірити ефективність навчально-методичного забезпечення, оптимальні умови підготовки педагогів початкової школи до духовно-економічного виховання в системі післядипломної педагогічної освіти й перевірити їх ефективність.
5. Обґрунтувати методику дослідження, виявити та оцінити готовність учителів до здійснення духовно-економічного виховання молодших школярів у системі післядипломної освіти до і після навчання за концептуально обґрунтованою моделлю відповідної підготовки.
6. Узагальнити методичні рекомендації для викладачів системи післядипломної освіти та вчителів початкових класів з духовно-економічного виховання.
Для досягнення поставленої мети й виконання завдань було розроблено дослідно-експериментальну програму дослідження, яка передбачала поетапне здійснення:
1. Розробка теоретичних та методичних основ експериментальної роботи: концепції, дослідних моделей (моделі пролонгованої п'ятирічної підготовки вчителів початкових класів до економічного виховання школярів у системі післядипломної педагогічної освіти та моделі науково-методичного забезпечення цілеспрямованої пролонгованої п'ятирічної підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання учнів у системі післядипломної педагогічної освіти в курсовий та міжкурсовий періоди), діагностичної методики дослідження.
2. Організація і здійснення експериментальної перевірки науково-методичного забезпечення, дослідних моделей, навчально-методичного забезпечення, технології підготовки вчителів початкових класів до духовно-економічного виховання учнів.
3. Діагностика, аналіз результатів експериментальної роботи, узагальнення даних, формулювання висновків щодо ефективності запропонованих розробок.
Дослідження проводилось протягом 2000-2007 рр. і охоплювало три етапи науково-педагогічного пошуку.
На першому етапі (2000-2001) вивчали стан розробки досліджуваної проблеми в теоретичному, практичному аспектах, передовий педагогічний досвід, визначали об'єкт, предмет, мету, методику, програму дослідження, формулювали гіпотезу, обирали експериментальну базу, розробляли дослідно-експериментальну програму цілеспрямованої пролонгованої підготовки вчителів початкових класів до економічного виховання учнів у системі післядипломної педагогічної освіти у курсовий та міжкурсовий періоди.
На другому етапі (2001-2002) проводили констатувальний експеримент, вивчали реальний стан готовності вчителів до економічного виховання учнів, економічної обізнаності молодших школярів, апробовували діагностичні методики, розробляли програму формувального експерименту та науково-методичне забезпечення цілеспрямованої пролонгованої підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної педагогічної освіти.
На третьому етапі (2002-2007) здійснювали експериментальну перевірку гіпотези, концептуальних положень дослідження, дієвості науково-методичного забезпечення цілеспрямованої підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної педагогічної освіти до духовно-економічного виховання молодших школярів; узагальнювали експериментальні дані, формулювались висновки результатів дослідження, оформлювали методичні рекомендації.
Експериментальна робота з обґрунтування науково-методичного забезпечення цілеспрямованої підготовки вчителів початкових класів до економічного виховання школярів здійснювалася з урахуванням висунутих гіпотезою припущень, зокрема щодо: особливостей цілеспрямованої підготовки