РОЗДІЛ 2
ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ США
2.1. Мета та зміст навчального процесу в магістратурі управління освітою
Одними з найбільш суперечливих питань у сфері освіти є питання цілей та змісту освіти. Деякі вчені вважають, що в ідеальному варіанті всі навчальні заклади, тобто система освіти взагалі, повинна виробити "узагальнену модель конкурентоспроможного спеціаліста, на основі якої кожний рівень освіти проектував би свою підмодель. Тоді ці моделі і підмоделі формували б цілі функціонування освітніх структур і здійснювали б роль системоутворювального чинника" [79, с. 309]. На наш погляд, це є досить суперечливою думкою, хоча, можливо, деякою мірою такий універсалізуючий підхід до цілеутворення в навчальному процесі вже практикують в американських університетах через вироблення професійних стандартів до підготовки, наприклад, керівників освіти. Завданнями нашого дослідження виступає як аналіз цілей магістерських програм за спеціальністю "Управління освітою", так і визначення специфіки змісту цієї освіти. У сучасному науковому дискурсі можна зустріти досить різноманітні погляди на формування цілей та змісту сьогоднішньої вищої освіти, у тому числі післядипломної педагогічної освіти, до якої належиться і магістратура "Управління освітою".
Так, наприклад, вивчення міжнародних документів з освіти, а саме: доповіді Міжнародної комісії з освіти для ХХІ ст. "Освіта як прихований скарб" (1996), спільної доповіді Міжнародної організації праці та ЮНЕСКО "Навчання впродовж життя у ХХІ ст.: зміна ролей педагогічного персоналу" (2000) - показують, що ці документи одностайно наголошують на суттєвій зміні не тільки цілей та змісту освіти, а й традиційного змісту діяльності працівників галузі освіти в умовах інформаційного суспільства. Ці документи визначають стратегії та орієнтири при визначенні цілей та змісту сучасної освіти [22, с. 10]. Зрозуміло, що кожна окрема національна система освіти втілює ці стратегії, реформуючи їх на свій зразок.
Отже, серед причин, які впливають на змістове наповнення сучасної магістерської підготовки з управління освітою у США, можна виділити такі:
- інтернаціоналізація економіки та вимога здійснювати підготовку всесвітньо конкурентоспроможної робочої сили;
- демографічні зміни, які вимагають особливої уваги до розмаїття та мультикультурного контексту, у якому ростуть діти;
- соціальні та сімейні модифікації, які вимагають від шкіл співпраці з різними соціальними службами для дітей та сімей;
- нові технології, які вимагають оволодіння новими навичками, та застосування цих технологій у навчальному та управлінському процесах;
- децентралізоване управління та організаційна система, що вимагає роботи в команді, управління людськими ресурсами, передачі (делегування) повноважень - усе те, що наближує до реальної роботи в школі;
- очікування політичної громади та суспільства загалом того, що всі учні можуть досягти успіхів у навчанні [103].
Таким чином, магістерська програма навчання "Управління освітою" в США враховує низку соціальних, економічних, демографічних та структурних чинників, які змінюють світ, а разом з ним - і очікування від освітніх закладів. Тобто діаграма у вигляді торнадо, яку ми навели в додатку А, відображає не тільки історичний розвиток системи вищої освіти США, але і її сучасні тенденції.
Ми згодні з тими дослідниками, які підкреслюють посилення соціально-трансформуючого потенціалу педагогічної діяльності працівника освіти, коли суспільство й держава починають розглядати освітянина як "носія освітніх і суспільних змін" [22, с. 10].
Розглянемо цілі підготовки за магістерською програмою "Управління освітою" у США на прикладі шести університетів. Критерії вибору матеріалу дослідження такі: ми обрали університети, що належать до різних груп, відрізняються за метою підготовки та займають різні позиції за національним рейтингом. На нашу думку, порівняння цілей магістерської підготовки саме різних університетів надасть певну картину специфіки формулювання цілей магістерських програм у сучасній Америці.
Північно-західний університет. Метою навчання за магістерською програмою "Управління освітою" в Північно-західному університеті є навчити студентів:
- концептуалізувати (осмислювати) вищу освіту на основі збагачених теоретичних знань та активної професійної практики, включаючи розуміння системи вищої освіти, цінностей, політики та практики її функціонування;
- розвивати розуміння контексту викладання в професійній практиці, а також складні відносини між різними аспектами цього контексту;
- розвивати навички дослідження для аналізу проблем, загроз та можливостей, які співіснують у закладах вищої освіти та поза ними, а також навчитися використовувати результати аналізу на користь цілеспрямованої діяльності;
- розвивати навички залучення до продуктивного діалогу та переговорів з різними зацікавленими сторонами;
- цінувати важливість продовження навчання відносно професійного життя та оволодіти концептуальною структурою та навичками, які є необхідними для такого навчання [177]. Очевидно, що в результаті навчання за магістерською програмою в Північно-західному університеті студент-магістрант буде більш глибоко усвідомлювати систему вищої освіти, мати розвинене розуміння педагогічного процесу, використовувати дослідницькі знання на практиці, мати розвинені комунікативні навички. Однак, з аналізу цільового компонента магістерської програми цього університету видно, що організатори цієї магістерської підготовки не ставлять за мету приділяти багато уваги технологічним аспектам управління.
Університет штату Вашингтон. Метою навчання за магістерською програмою університету штату Вашингтон є:
- підготовка працівників галузі освіти до лідерства в школі;
- проведення систематичного дослідження проблем, турбот, політики освіти;
- експериментування, інновації та розробка моделей удосконалення підго