РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ
САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ-ЮРИСТІВ
ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
У другому розділі на основі здійсненого теоретичного та практичного аналізу
викладено результати вивчення сучасного стану організації самостійної роботи
студентів-юристів заочної форми навчання; подано розроблену та обґрунтовану
модель організації самостійної роботи студентів-юристів заочної форми навчання,
яка передбачає визначення педагогічних умов і принципів організації самостійної
роботи, розробку методів і прийомів на етапах підготовки, здійснення і контролю
самостійної роботи студентів, формування типологічних груп студентів згідно їх
готовності до самостійного навчання, створення ефективного
навчально-методичного забезпечення.
2.1. Сучасний стан організації самостійної роботи студентів-юристів заочної
форми навчання
На сучасному етапі суспільство потрібує такого фахівця-юриста, який вміє
адаптуватися та орієнтуватися у швидко змінних соціальних і професійних умовах,
самостійно розв’язувати проблеми, приймати незалежні рішення, творчо мислити,
втілювати власні ідеї в практику професійної діяльності. Окрім того, вкрай
важливим є його працездатність, людська надійність і порядність, висока правова
і морально-етична культура.
Реалізація зазначених вимог потребує якісно нової системи юридичної освіти з
метою підготовки студентів до практичної юридичної діяльності та навчання
впродовж всього життя. Тому перед вищим навчальним закладом юридичного профілю
стоїть завдання підготувати висококваліфікованих фахівців-юристів, які мали б
широкий загальний світогляд, сучасне мислення, правову свідомість і культуру,
здатність до самоосвіти, самовдосконалення, творчої активності, високий рівень
професійної майстерності.
Навчальний процес в умовах заочної форми навчання у вищому навчальному закладі
юридичного профілю має будуватися на основі організації ефективної самостійної
роботи студентів, яка є головною формою навчання студентів-заочників і
передумовою професійного становлення майбутнього фахівця.
Однак досвід організації навчально-виховного процесу студентів-юристів заочної
форми навчання засвідчив, що самостійній роботі приділяється недостатньо уваги
і результати її організації можуть бути кращими. Традиційна система навчання
юристів-заочників не завжди вчасно відгукується на зміни, які відбуваються в
системі юридичної освіти; їй не вистачає мобільності, гнучкості, варіативності,
демократичності.
Характеризуючи зміст і організацію сучасної юридичної освіти в Україні, фахівці
відмічають, що система підготовки майбутніх юристів приділяє більшу увагу
вивченню нормативного матеріалу, ніж розвитку аналітичних умінь та навичок
майбутнього правника, що применшує шанси забезпечення її якості в плані
практичності, хоча і не призводить до нівелювання інтересу до юридичної освіти.
У формі й методах викладання в юридичних вищих навчальних закладів традиційно
домінує лекційний метод та орієнтація на накопичення знань. Науково-методичне й
матеріально-технічне забезпечення потребує істотного покращення:
спостерігається нестача технічного забезпечення, комп’ютерної техніки,
навчальної літератури, не є поширеними навчальні зали судових засідань [297].
Згідно з розробленою методикою дослідження нами було вивчено стан організації
самостійної роботи та навчального процесу студентів заочної форми навчання
вищих навчальних закладів юридичного профілю ІІІ-ІV рівнів акредитації.
Дослідження здійснювалося за такими напрямками: аналіз форм організації
навчальних занять при заочному навчанні і визначення місця самостійної роботи;
вивчення навчально-методичної літератури для студентів-заочників (підручників,
посібників, навчальних планів та програм); вивчення підходів щодо організації
самостійної роботи; узагальнення результатів аналізу сучасного стану
організації самостійної роботи юристів-заочників, його надбань і недоліків.
Одним із напрямків дослідження стало вивчення та аналіз навчальних планів та
програм вищих навчальних закладів юридичного профілю.
Навчальний процес при заочному навчанні у вищих навчальних закладах, зокрема
юридичного профілю, складається з таких основних видів навчальної роботи:
вступні або настановчі лекції; оглядові лекції; семінарські, лабораторні та
інші практичні заняття; самостійна підготовка з виконанням контрольних робіт;
курсові роботи і проекти; індивідуальні і групові, заочні та очні консультації;
курсові заліки та іспити; державні іспити і дипломні роботи; виробнича практика
[152, с.7-8; 183, с.82; 184, с.93].
Лекції є однією з головних аудиторних форм навчання студентів-заочників; перед
кожною сесією для студентів проводяться оглядові лекції, після сесії –
настановчі. Завдання лекцій – знайомити студентів із загальним характером і
методологічними принципами дисципліни, її основними положеннями і проблемами,
давати рекомендації щодо використання нормативних актів та літератури,
висвітлювати найважливіші та найскладніші питання курсу, знайомити з методикою
самостійної роботи.
Практичні (семінарські) заняття – форма навчальних занять, за якою
організується детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень
навчальної дисципліни та формуються навички їх практичного застосування.
Перелік тем визначається відповідною кафедрою.
Консультації організуються кафедрами і повинні проводитися щодня згідно з
графіком; у разі необхідності, при підготовці до іспитів та заліків студенти
можуть отримати консультації на кафедрі у чергового викладача. Крім
індивідуальних консультацій перед заліками та іспитами проводяться консультації
для академічних груп. Контроль навчальної діяль
- Київ+380960830922