РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА І ОБСЯГ ДОСЛІДЖЕНЬ
Стан і динаміка фізичного та психічного розвитку дітей, як одних з показників здоров`я індивіда і організованих колективів, є цінним кількісним критерієм оцінки ефективності виховної системи та умов, за яких вона реалізується. На думку деяких авторів [159,160], індивідуальна комплексна оцінка рівня фізичного, психічного і біологічного розвитку є об`єктивним показником при вивченні стану здоров`я дітей, які відвідують дитячі колективи. Тому дослідження цього напрямку завжди залишаються актуальними.
В методичну основу даної роботи покладено одночасне проведення комплексної оцінки по визначенню рівня фізичного, психічного та біологічного розвитку, що дозволить встановити існуючий взаємозв`язок та провести динамічні спостереження за змінами основних морфофункціональних та психологічних показників.
Особливості фізичного, психічного і біологічного розвитку дітей 3-6 років, що відвідували дитячі дошкільні заклади звичайного типу м. Києва визначались на основі результатів власних досліджень, які проводились в два етапи:
І - й - антропометричні і психологічні дослідження були проведені в 1998 році;
ІІ - й - аналогічні дослідження в 2005 році.
При проведенні досліджень на першому і другому етапі використовували однаковий набір антропометричних, фізіологічних, психологічних, соціально-демографічних і статистичних методів. Обсяг і основні методи проведених досліджень наведені в таблиці 2.1.
Для визначення закономірностей фізичного розвитку дітей дошкільного віку минулого століття використовувались результати ретроспективного аналізу антропометричних даних 1912,1925, 1938, 1949, 1955, 1962 та 1980 років, що опубліковані в наукових джерелах [18-20].
Для вирішення задач, які були поставлені в роботі розроблена "Карта медичного огляду дошкільника" (Додаток А), у відповідності з якою проводилось обстеження морфофункціонального та психічного розвитку дітей дошкільного віку.
Визначення рівня фізичного розвитку проводилось на основі соматометричного і фізіометричного методів дослідження.
Таблиця 2.1
Методи дослідженьВікСтатьКількість обстежених дітей1998 рік2005 рік12345
1. Антропометричні вимірювання (довжини, маси тіла та окружності грудної клітки)3х11686д112944х13199д1311015х119100д1121056х130114д135101Всього--9868002. Психологічні дослідження (визначення показників розвитку мови, пізнавальної діяльності, соціально-поведінкових реакцій)3х9867д89874х11793д119915х9891д97946х115104д11793Всього--850720
3. Визначення біологічного віку3х3932д39364х3739д51315х3631д50376х5842д5747Всього--367295 Продовж. табл.2.1123454. Фізіологічні дослідження (визначеня об`єму життєвої місткості легень, рівня артеріального тиску та частоти серцевих скорочень)3х11671д112884х13195д131985х119101д1121026х129105д13598Всього:985758
Соматометричні дослідження включали визначення основних антропометричних показників - довжини і маси тіла, окружності грудної клітки, що проводилось за допомогою уніфіцірованої методики А.Б. Ставицької та Д.І. Арон [161]. Це дало можливість провести аналіз антропометричних показників фізичного розвитку київських дошкільників в динаміці 1912-2005 років, тобто за 92 роки [162, 163]. Фізіометричні дослідження поєднували визначення об`єму життєвої місткості легень, рівня артеріального тиску та частоти серцевих скорочень.
Оцінку антропометричних показників в науково-практичної діяльності лікарів проводять за відповідними таблицями стандартів сигмального або центільного типу. При виконанні даної роботи отримані антропометричні дані були статистично опрацьовані з метою отримання для кожної статево-вікової групи дітей м. Києва загальноприйнятих сучасних стандартів фізичного розвитку сигмального типу. Для цього були визначені середні значення (Р), їх помилки (m), середнього квадратичного відхилення (?), коефіцієнт кореляції (r), варіації (V), регресії (R), сигнального відхилення коефіцієнту регресії (?R) (табл. 2.2).
На підставі розрахованих статистичних показників було складено рівняння регресії, що дозволило нам розробити оціночні таблиці фізичного розвитку дошкільників за шкалами регресії (Додатки Б-И). Шкали регресії дозволяють провести індивідуальну і колективну оцінку фізичного розвитку дітей комплексно за довжиною, масою тіла та окружністю грудної клітки і визначити, як змінюються окремі показники (маса, окружність грудної клітки) у відповідності із зміною на один сантиметр довжини тіла, що вказує на ступінь гармонійності фізичного розвитку дитини.
Таблиця 2.2
Антропометричні показники дітей дошкільного віку м. Києва (2005 р.)
ОзнакаВік, рокиКількість
дітейMin-MaxM±m?Vr±m12345678ХлопчикиДовжина
тіла стоячи,
см38687-112100,73±0,514,700,5049995-115105,37±0,434,250,405100103-121113,20±0,424,230,376114110-126118,81±0,394,220,33
Маса тіла,
кг38613-2216,29±0,222,071,370,56±
0,0949912-2417,33±0,222,171,260,61±
0,08510015-2520,02±0,252,531,270,62±
0,08611417-3022,13±0,252,421,020,70±
0,07Окружність
грудної
клітки, см3