РОЗДІЛ 2
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ МАНІПУЛЯЦІЙ НА ОСОБИСТІСТЬ СТУДЕНТІВ ТА ЗАСОБІВ ЗАХИСТУ ВІД НИХ
2.1 Інструментарій емпіричного дослідження психологічних маніпуляцій у міжособистісному спілкуванні студентів
Емпіричне дослідження феномену маніпуляцій має більш обмежені можливості в порівнянні з вивченням інших психічних феноменів. Це обумовлено, з одного боку, специфічністю досліджуваних явищ і, з іншого - відсутністю досить надійних методичних прийомів. Вибір останніх повинний відповідати теоретичним уявленням про досліджувані особливості.
Задачами даного дослідження являються:
1. Розробити методику та визначити зміст міжособової взаємодії студентів в ситуаціях маніпулятивних впливів.
2. Визначити психологічні ознаки провідних видів та форм маніпулювання особистістю у студентському середовищі в ситуаціях міжособового спілкування.
3. Встановити ознаки розпізнавання студентами маніпулятивних намірів з боку інших осіб.
4. Визначити змістовні характеристики негативних наслідків розповсюдження маніпулятивних засобів міжособистісної взаємодії на розвиток особистості юнацького віку.
Дослідження проводилось впродовж 2005-2006 років, ним було охоплено 109 студентів Краснодонського інституту Міжрегіональної Академії управління персоналом, м. Краснодон Луганської області та складалося з двох етапів:
1) фокус-групове дослідження наявності та змістовної спрямованості маніпулятивних взаємодій у студентському середовищі;
2) анкетне опитування студентів, спрямоване на виявлення специфіки психологічних маніпуляцій у студентському середовищі.
Нами було розроблено Програму проведення дослідження маніпуляцій у спілкуванні студентів та впливу на них маніпулятивних дій.
Метою дослідження стало:
1. Вивчення видів маніпуляції та основних проявів маніпулятивних впливів на студентів:
- у навчальному процесі;
- у процесі повсякденного спілкування;
- у процесі дружнього спілкування;
- у процесі спілкування з батьками.
2. Виявлення ступеню розкриття студентами маніпулятивних намірів.
3. Вивчення поведінкових реакцій при різних видах маніпулятивного впливу.
4. Виявлення видів відчуттів, що виникають при різних видах маніпулятивного впливу.
5. Виявлення реакцій студентів на маніпулятивні дії, що на них спрямовані на стадіях виявлення маніпулятивного впливу відразу або після здійснення маніпулятивного акту, а також у разі присутності студентів при маніпулюванні іншими особами.
6. Визначення відношення до маніпуляції.
7. Визначення основних видів захисту від маніпулятивного впливу:
- у навчальному процесі;
- у процесі повсякденного спілкування;
- у процесі дружнього спілкування;
- у процесі спілкування з батьками.
Основні пункти дослідження:
1. Визначення видів маніпуляції на рівні організації занять зі студентами, що використовують викладачі у навчальному процесі.
2. Визначення видів маніпуляції на рівні взаємовідносин між викладачами та студентами у навчальному процесі.
3. Визначення видів маніпулятивних прийомів та маніпуляцій, які використовують студенти у навчальному процесі та повсякденному спілкуванні.
4. Види прийомів, за допомогою яких студенти розпізнають маніпулятивний вплив на них з боку інших осіб у повсякденному спілкуванні.
5. Визначення частоти виникнення ситуацій маніпулювання студентами.
6. Визначення осіб, які найчастіше маніпулюють студентами.
7. Визначення осіб, якими маніпулюють студенти.
8. Визначення відношення студентів до маніпуляції та її моральних меж.
9. Визначення можливого виникнення страху у студентів перед наступними маніпуляціями.
10. Визначення того, чи досягають студенти поставлених перед собою цілей.
11. Визначення варіантів поведінки студентів у критичних ситуаціях.
12. Визначення ступеню довіри іншим людям з боку студентів.
13. Визначення вміння студентів впливати на інших людей.
14. Визначення відчуттів студентів при різних видах впливу на них іншими людьми.
15. Визначення відчуттів студентів при здійсненні ними маніпулятивного впливу та у разі присутності студентів при маніпулюванні іншими особами.
16. Визначення видів та прийомів маніпуляції, що використовують батьки студентів по відношенню до останніх у процесі спілкування.
17. Визначення видів та прийомів маніпуляції, які використовують друзі студентів по відношенню до останніх у процесі спілкування.
18. Визначення видів та прийомів маніпуляції, що використовують викладачі по відношенню до студентів у навчальному процесі.
19. Визначення видів та прийомів маніпуляції, що використовують опитувані студенти в процесі повсякденного спілкування.
20. Визначення видів захисту студентів від маніпулятивного впливу у повсякденному спілкуванні з друзями.
21. Визначення видів захисту студентів від маніпулятивного впливу у міжособистісному спілкуванні зі сторонніми особами.
22. Визначення того, як студенти формують захисну поведінку у разі виникнення маніпулятивних дій, націлених на них з боку маніпулятора.
Інструменти дослідження: - фокус-групове дослідження;
- анкетне опитування студентів, спрямоване на виявлення специфіки психологічних маніпуляцій у студентському середовищі.
Перший етап дослідження полягав у розробці та проведенні низки фокус-групових інтерв'ю на основі розробленої програми, що складалася з чотирьох блоків запитань (Додаток А). Перший блок запитань спрямований на визначення: уявлень студентів про маніпуляції, маніпулятивні ситуації, частоти потрапляння студентів під маніпулятивний вплив з боку інших осіб, відчуттів студентів у ситуаціях маніпулювання та засобів розпізнавання маніпулятивних намірів інших осіб. Другий блок запитань спрямований на визначення того, як часто студенти стають жертвами маніпуляції з боку інших осіб, хто є цими особами, а також визначення реакцій та відчуттів опитуваних студентів у різних ситуаціях маніпулятив
- Київ+380960830922