Ви є тут

Моральне виховання молодших школярів за-собами етнопедагогіки

Автор: 
Гордійчук Оксана Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004034
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Шляхи використання засобів етнопедагогіки
для підвищення ефективності
морального виховання молодших школярів
Зміст і методика впровадження моделі у навчально-виховний процес початкової
школи
Результати констатувального етапу експерименту зумовили необхідність внесення
коректив у процес морального виховання учнів початкових класів. Визначальна
умова експерименту полягала в застосуванні розробленої нами моделі системи
морального виховання молодших школярів засобами етнопедагогіки в роботі з
учнями експериментальних класів та традиційної системи роботи з учнями із
контрольних класів.
Беручи до уваги дану умову, завданням формувального етапу експерименту стало
виокремлення найефективніших шляхів використання елементів етнопедагогіки для
розробки і впровадження цілісного і послідовного змісту діяльності вчителя з
метою формування морального обличчя сучасного молодшого школяра.
Насамперед варто зазначити, що дану модель ми розробили відповідно до положень
Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ ст. (2002) та Національної
програми виховання дітей та учнівської молоді в Україні (2004). Основу її
розробки склало використання в навчально-виховному процесі засобів
етнопедагогіки та систематичне проведення різноманітних заходів в
експериментальних класах з метою морального виховання учнів школи першого
ступеня.
Як бачимо з рис.2.1., в моделі системи морального виховання молодших школярів
засобами етнопедагогіки системотвірним компонентом є педагогічні умови
(вивчення окремих навчальних предметів етнопедагогічного спрямування,
демократизація шкільного життя, впровадження системи учнівського
самоврядування, забезпечення пріоритетності морального виховання
етнопедагогічними засобами в системі виховної роботи, інтегрування засобів
етнопедагогіки у зміст шкільних предметів), що забезпечують реалізацію
змістових і процесуальних компонентів системи морального виховання молодшого
школяра. Складовими системи морального виховання ми визначили: мету, завдання,
методологічні підходи, компоненти моральної вихованості (пізнавальний,
емоційний поведінковий), методи, прийоми і форми, критерії
(інформаційно-пізнавальний, емоційно-почуттєвий, конативний) і показники оцінки
моральної вихованості. Запропоновані нами форми і методи морального виховання
учнів початкової школи засобами етнопедагогіки (рідна мова, усна народна
творчість, природа, атмосфера рідної домівки, приклад старших, праця),
передбачають організацію та здійснення обраного виховного впливу і
забезпечують, за нашими переконаннями, суб'єкт-суб'єктні стосунки вчителя і
учня. Створення умов для збагачення морального досвіду учнів, згідно
розробленої моделі, передбачаємо тільки через «встановлення гармонійних
стосунків між вихованцями і вихователями на демократичних і гуманістичних
засадах» [309, с.219]. Працюючи за даною моделлю, прагнули довести, що
запропонований підхід до управління і забезпечення морального виховання буде
ефективним у формуванні морального ідеалу учнів початкової школи.
Крім того, у ході формувального етапу педагогічного експерименту, під час якого
використовувалася спеціально виокремлена нами система критеріїв, показників та
рівнів моральної вихованості, спрямованих на діагностику сформованості у
молодших школярів моральної свідомості, якостей, почуттів, переконань, умінь і
навичок моральної культури, також були спрогнозовані складові змісту морального
виховання, форми і методи використання засобів етнопедагогіки для вирішення
таких завдань даного етапу:
спрогнозувати ефективні шляхи, форми і методи використання засобів
етнопедагогіки в моральному вихованні учнів експериментальних класів;
перевірити доцільність впровадження визначених етнопедагогічних засобів для
морального вдосконалення особистості молодшого школяра;
порівняти ефективність застосування засобів етнопедагогіки в моральному
вихованні молодших школярів за різними програмами в експериментальних та
контрольних класах.
виявити динаміку зміни рівня моральної вихованості учнів експериментальних та
контрольних класів;
проаналізувати результати формувального етапу педагогічного експерименту.
Отже, формувальний етап дослідно-експериментальної роботи проводився протягом
2003-2007 н.р. на базі початкових класів ЗНЗ І-ІІІ ступенів смт.Неполоківці
Кіцманського району, ЗОШ І-ІІІ ступенів с.Кам'янка Глибоцького району,
Чернівецької області; ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 м.Чорткова Тернопільської області;
в Українському колежі ім.В. Сухомлинського (СШ №272) м.Київ; в Луцькій ЗОШ
І-ІІІ ступенів №23 Волинської області; в Зарічнянській ЗОШ І ступеня
Мелітопольського району Запорізької області. Усього роботою було охоплено 175
молодших школярів експериментальних класів та 7 учителів-класоводів.
У проведенні експерименту враховувались такі аспекти:
1. Контрольні та експериментальні класи у навчальному процесі працювали за
однаковими стандартами початкової освіти, за однаковим тематичним плануванням
згідно шкільної програми, з єдиним змістом вимог до знань, умінь та навичок,
але з різними підходами до її виконання (тобто, за допомогою різних засобів).
2. Організація виховного процесу в експериментальних класах суттєво
відрізнялася від контрольних класів упровадженням моделі системи морального
виховання молодших школярів засобами етнопедагогіки.
3. На початковому етапі в контрольних та експериментальних класах був приблизно
однаковий загальний рівень розвитку інтелектуальних та моральних якостей
учнів.
Водночас враховувалось те, що основою морального виховання