РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
2.1. Графічна діяльність як специфічний елемент графічної підготовки майбутнього інженера
Конструювання навчального процесу в сучасній педагогічній літературі розглядається з двох сторін: навчання через інформацію і навчання через діяльність. У зв'язку з цим, особливості графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей ми пов'язуємо, по-перше, зі специфікою графічних зображень, як особливою знаково-символічною формою інформації (залежною від вимог Єдиної системи конструкторської документації), по-друге, зі специфікою графічної діяльності інженера на виробництві та студента під час навчання, яка обумовлена оперуванням графічними зображеннями.
Специфіка будь-якої діяльності визначається об'єктом, яким оперує людина під час здійснення цієї діяльності [12, 33, 42, 46, 54, 133, 135, 256]. Саме в цій площині слід шукати розбіжностей у графічній діяльності інженера та графічній діяльності студента у процесі навчання. Графічна діяльність інженера спрямована на дослідження, конструювання, проектування, удосконалення, контроль, експлуатацію та ін. технічного об'єкта або технологічного процесу. Графічне зображення виконує тут роль допоміжного засобу, який дозволяє зберігати, накопичувати, передавати інформацію або бути графічною моделлю деякої реальності, або уявного технічного задуму. У графічній підготовці, у процесі навчання зображення стає одним із основних об'єктів діяльності студента, оскільки вивчення графічних форм, різноманітних перетворень образів, створених на основі зображень, є задачами графічних дисциплін, а побудоване зображення - це один із результатів графічної діяльності студента, який підлягає оцінюванню.
Проте спроби розглядати графічну діяльність лише як одну із форм професійної діяльності інженера або як одну із форм навчальної діяльності мають за наслідок її відрив від різноманітних галузей суспільного буття, ігнорування діалектичних зв'язків графічних знань, науки і виробництва [159, 161]. Ураховуючи роль графічної підготовки у пізнанні людиною світу, зокрема в навчальній діяльності студента та професійній діяльності інженера, дослідження специфіки таких понять, як "графічна діяльність" та "графічне зображення" можливо з позицій їх розгляду як широкомасштабних категорій загальнолюдської діяльності. Ми припускаємо, що ці поняття можна віднести до категорії фундаментальних понять. Під фундаментальними прийнято розуміти поняття, що визначають структуру реальної дійсності [2, 47, 94, 327, 328]. До них відносяться поняття, що відображають фундаментальні властивості природи, і водночас є універсальними засобами пізнання (наприклад, форма, симетрія, визначеність, ймовірність і т.д.), а також поняття, що несуть інформацію про найбільш загальні та основоположні властивості матерії (колір, вага, речовина і т.д.).
У графічній підготовці фундаментальні поняття слід розглядати не лише як структурні елементи теоретичних положень нарисної геометрії та креслення, а в широкому контексті - як конструкти, в яких найбільш повно відображена специфіка процесу пізнання, особистісні аспекти знання та розуміння.
Наше дослідження понять, які ми розглянемо нижче, показують, що їх глибокий зміст і статус розкриваються у графічній підготовці, яка дає можливість не лише здійснювати професійну або навчальну діяльність, але й є одним із способів пізнання світу в широкому розумінні, що дає підставу відносити ці поняття до фундаментальних.
Специфічні функції графічних понять є відображенням інтегративних процесів у пізнанні, що може служити основою реалізації глибоких міжпредметних зв'язків. Це можна пояснити тим, що фундаментальні поняття графічної підготовки майбутнього інженера утворюються із сукупності елементарних графічних понять, які також широко використовуються у життєво-практичній та навчальній діяльності. Так, наприклад, поняття про лінії креслення ґрунтується на знаннях, які здобуває студент, навчаючись у початковій школі на уроках математики. Лінія виступає одним із основних об'єктів на уроках геометрії. Поняття лінії, взявши свій початок з практики, широко застосовується для математичного опису різноманітних явищ природи та технологічних процесів. Але, якщо в геометрії не враховується товщина та нарис ліній, то саме ці характеристики є найбільш важливими для креслення, що стає початком розв'язання суто графічних задач: вивчення особливостей ліній кожного типу; вивчення тих просторових ознак предмета, об'єктів зображення, що передаються за допомогою певних ліній креслення.
Для того, щоб визначити особливості поняття "графічна діяльність", перш за все, розглянемо її структуру, враховуючи предметний склад діяльності.
Діяльність взагалі - це процес зміни предметів суб'єктом [126, 175, 190]. Характер діяльності у значній мірі залежить від предмета. Хоча з одним і тим самим предметом можна виконувати різні діяльності, але кожна діяльність використовує певні характеристики предмета і пристосовується до них [44, 51, 80].
На відміну від інших діяльностей, у тому числі й інженерної, де можна однозначно визначити її об'єкт (так, наприклад, у конструкторській діяльності об'єктами є деталі, машини, пристрої і та ін.), у графічній діяльності об'єкти можуть бути різноманітними, залежно від поставленого навчального завдання (рис. 2.1).
Як бачимо зі схем на рис. 2.1, у графічній діяльності об'єкт (як, до речі, й продукт діяльності) може мати різну форму існування - реальну або уявну. Проте спільними для кожної із задач графічної діяльності як інженера, так і студента є існування її обов'язкового елемента - графічних зображень.
Рис. 2.1. Об'єкти та продукти графічної діяльності
Слід відзначити, що при цьому вони можуть займати різні положення:
* бути тим, що утворюється в результаті діяльності, тобто продуктом діяльності. При побудові графічного зображення продуктом діяльності є графічне зображення;
- бути тим, що ставит
- Київ+380960830922