РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ВИБОРУ Й ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ІННОВАЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ СТАЛОГО
РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ В ІНДУСТРІЇ ТУРИЗМУ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
2.1. Вибір форм і методів поведінки підприємств в індустрії туризму для
формування інноваційної стратегії сталого розвитку
Туризм є одним з найважливіших напрямів державної політики щодо підйому
економіки країни. Роль туризму зросла з входженням України до складу
Всесвітньої туристичної організації (ВТО). З метою сегментації туристичної
індустрії проведемо аналіз потоків в’їзних і внутрішніх туристів України. Об’єм
в’їзного туризму останніми роками характеризується неухильним збільшенням
[181, 192]. Кількість туристів, що в’їхали до України, в 2003 р. склала 12,5
млн. чол., у 2004 р. – 14,2 млн. чол., у
2005 р. – більше 15,0 млн. чол., тобто відносно до 2000 р. (6,4 млн. чол.)
виросла більше ніж у 2 рази. На частку внутрішнього туризму припадає 7,9 млн.
чол., з них з приватними поїздками – 5,9 млн. чол. (75 %). Останні можуть бути
віднесені до сегменту цільового рекреаційного ринку через відсутність
інформації про доходи бюджету від їх перебування у країні. Таким чином, у
2005 р. по Україні подорожувало 18 млн. чол., що представляють досліджуваний
сегмент ринку. Оцінка туристів, що відвідують Україну, проводиться за допомогою
даних прикордонної служби шляхом виключення з розрахунків прикордонного обміну.
На підставі методики Всесвітньої туристичної організації, припускаючи, що
мінімальна тривалість відвідин складає 3 дні, виходить, що мінімальна
розрахункова ціна поїздки складає 520 доларів США. Звідси можна оцінити об’єм
послуг, наданих туристам, що прибувають до нашої країни, в розмірі близько 8,2
млрд. грн. за рік. З них близько 3,2 млрд. надходить до бюджету у вигляді
податків та інших платежів [173].
Нині туристичний комплекс Автономної Республіки Крим придбав істотну тенденцію
до зростання, обумовлену значним підвищенням попиту на туристичні послуги
підприємств регіону, як з боку вітчизняних, так і зарубіжних споживачів ринку
туристичних послуг. На сьогодні Крим надає третю частину туристичних послуг
України з прийому іноземних туристів на відпочинок і половину екскурсійних
послуг, що надаються [175]. Оцінка ефективності управління
організаційно-економічним розвитком галузі може бути проведена на основі
даних, що характеризують динаміку попиту на курортно-рекреаційні послуги.
Динаміка чисельності відпочиваючих, що відвідали Крим у 1997–2005 рр., подана
нижче. Дані табл. 2.1. свідчать про загальну тенденцію зростання попиту на
курортно-рекреаційні послуги протягом аналізованого періоду.
Таблиця 2.1
Динаміка чисельності відпочиваючих у Криму
Рік
Загальна чисельність відпочиваючих, тис. чол.
Чисельність організованих відпочиваючих, тис. чол.
Чисельність неорганізованих
відпочиваючих, тис. чол.
1997
4 000
1 200
2 800
1998
3 300
1 000
2 300
1999
3 400
1 100
2 400
2000
3 300
750
2 500
2001
4 400
900
3 500
2002
4 600
1 000
3 600
2003
4 700
1 100
3 700
2004
4 800
1 200
3 800
2005
5 100
1 400
3 700
У графічному вигляді динаміку надходжень відпочиваючих можна зобразити на рис.
2.1. При цьому темпи зростання загальної чисельності відпочиваючих за останні
дев’ять років зросли більше ніж на 27 %.
Рис. 2.1. Динаміка чисельності відпочиваючих у Криму в 1997–2005 рр.
Перспективи розвитку індустрії туризму в Криму залежать також і від
привабливості регіону, і його інфраструктури на міжнародному ринку туристичних
послуг. У зв’язку з цим позитивним бачиться зростання обороту іноземного
туризму, а також стійка тенденція до зростання його частки в сумарному
туристичному обороті Криму. При цьому найбільшу частку в сумарному потоці
іноземного туризму займає Росія – 71 %, а найменшу – Німеччина і Туреччина – по
2 % [111, 168, 174].
Середня вартість одного туродня туриста з далекого зарубіжжя перевищує
200 дол. США, для гостей з країн СНД – 78 дол. США, для туристів – громадян
України – 15 дол. США. На величину середньої вартості туродня впливає об’єм,
структура і якість туристичних і суміжних послуг, що надаються, вказаних у
табл. 2.2.
Таблиця 2.2
Аналіз структури вартості одного туродня в індустрії туризму Криму
Види послуг
Характеристика туристів
СНД, Україна
Далекого зарубіжжя
Середня вартість, дол.
Співвідношення середньої вартості туродня, %
Середня вартість, дол.
Співвідношення середньої вартості туродня, %
Розміщення
30
38
50
25
Харчування
15
19
50
25
Екскурсії, культурна програма і розваги
10
30
15
Сувеніри
30
15
Додаткові послуги
10
13
32
Інші послуги
10
13
25
13
Разом (вартість одного туродня)
78
217
У структурі витрат туристів з країн СНД основну частину займають витрати,
пов’язані з розміщенням – 38 %, харчуванням – 19 %. Екскурсійні, розважальні
послуги мають порівняно невелику частку – 10 %, дещо нижчі витрати на покупку
сувенірів – 6 % [125]. Таким чином, витрати на екскурсійні послуги, культурну
програму і розваги, покупку сувенірів та інші додаткові витрати в структурі
вартості туродня складають близько 40 % [174]. З іншого боку, за оцінками
експертів, для відпочиваючих на зарубіжних курортах характерна структура
витрат, в якій на вартість путівки припадає лише одна п’ята частина коштів, а
чотири п’ятих – на додаткові послуги, де значне місце займають витрати на
розваги [159]. Все це свідчить про недостатній розвиток даного комплексу послуг
на Україні та в Криму.
Загальний термін перебування туристів залежить від мети і конкретного місця
перебування гостей, їх фінансових можливостей.
Результати дослідження мотивів подорожей свідчать про те, що найб
- Київ+380960830922