РОЗДІЛ 2
ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ МАШИНОБУДІВНОГО ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Організування процесу формування інноваційної стратегії машинобудівного
підприємства
Ефективність формування інноваційної стратегії підприємства суттєво залежить
від правильності організування цього процесу. В науковій літературі наводиться
значна кількість підходів щодо виділення етапів формування інноваційної
стратегії, однак часто в запропонованих алгоритмах цього процесу є відсутніми
такі вважливі дії, як дослідження ризиків [135; 148], притаманних інноваційній
стратегії, та оцінювання інноваційного потенціалу підприємства [182]. Вважаємо,
що формування і реалізація інноваційної стратегії машинобудівного підприємства
повинні здійснюватись за такими етапами (рис. 2.1):
етап 1. Визначення місії та переліку цілей підприємства, які воно прагне
досягнути в стратегічному аспекті;
етап 2. Здійснення моніторингу внутрішнього і зовнішнього середовища
підприємства;
етап 3. Аналіз впливу сильних і слабких сторін підприємства, а також загроз і
можливостей його зовнішнього середовища на рішення про вибір для нього
інноваційної стратегії;
етап 4. Пошук альтернативних для підприємства видів інноваційних стратегій, а
також генерування інноваційних ідей і видів новацій, які були б оптимальними та
реальними у впроваджені для цього підприємства. Ідеї та новації доповнюють або
змінють в процесі отримання нових результатів аналізу зовнішнього і
внутрішнього середовища підприємства;
етап 5. Здійснення аналізу переваг і недоліків альтернативних для підприємства
видів інноваційних стратегій, перспективності запропонованих інноваційних ідей
та можливостей їх втілення в життя, доцільності подальшого використання
існуючих на підприємстві видів новацій. На цьому ж етапі необхідно здійснити
оцінювання ризиків притаманних конкретним видам інноваційних стратегій
підприємства та достатності інноваційного потенціалу для їх реалізації;
етап 6. Вибір оптимальної для підприємства інноваційної стратегії, підбір
інноваційних ідей та новацій, оптимальних для досягнення цілей підприємства і
розроблення під них відповідних інноваційних проектів, виділення видів новацій,
впровадження яких розпочалось раніше і які доцільно впроваджувати й при
реалізації обраної інноваційної стратегії, а також відмова від тих новацій, що
втратили свою актуальність. На цьому етапі формують стратегічний набір
підприємства, складають детальні плани і програми реалізації інноваційної
стратегії в розрізі всеможливих аспектів цього процесу.
Етап реалізації інноваційної стратегії детально розглянутий в третьому розділі
цієї дисертаційної роботи.
Здійснюючи організацію процесу формування інноваційної стратегії
машинобудівного підприємства, необхідно відповісти на такі вважливі питання:
1. Які підрозділи підприємства будуть займатись формуванням інноваційної
стратегії, яким чином вони мають взаємодіяти між собою та кому
підпорядковуватись і які завдання на них будуть покладені?
2. Яких принципів необхідно дотримуватись та які критерії потрібно враховувати
при формуванні інноваційної стратегії підприємства, а також які дії при цьому
виконувати?
3. Як здійснювати фінансування майбутньої реалізації інноваційної стратегії
підприємства?
Формування і реалізація інноваційної стратегії підприємства, зазвичай, повинні
передбачати оптимізацію його організаційної структури. Для вибору оптимальної
інноваційної стратегії і ефективної її реалізації доцільно, щоб на підприємстві
функціонували такі структурні підрозділи: відділ науково-дослідних і
дослідно-конструкторських робіт; відділ формування інноваційної стратегії та
аналізу інновацій; відділ моніторингу зовнішнього та внутрішнього середовища
підприємства і реалізації інноваційної стратегії; відділ контролю.
На рис. 2.2. представлено орієнтовну схему взаємозв’язків підрозділів
машинобудівного підприємства в процесі формування інноваційної стратегії.
Рис. 2.2. Взаємозв’язки підрозділів машинобудівного підприємства в процесі
формування його інноваційної стратегії
Основними обов’язками відділу науково-дослідних і дослідно-конструкторських
робіт є здійснення прикладних наукових досліджень в напрямку удосконалення
існуючих видів продукції підприємства і технологій їх виробництва, а також
створення абсолютно нових видів продукції та технологій. Інколи підприємства
створюють відділ, що займається фундаментальними науковими дослідженнями, але в
такому разі керівництво підприємства повинне бути готовим витрачати на ці
розробки значні суми грошових коштів, віддачу від яких можна буде отримати
через суттєво тривалий період часу (за умови, що фундаментальні дослідження
будуть успішними).
Відділ формування інноваційної стратегії та аналізу інновацій повинен:
генерувати інноваційні ідеї та оцінювати їх, а також оцінювати інноваційні
ідеї, що надійшли з інших відділів або із зовнішнього середовища; оцінювати
якість розробок науково-дослідного відділу підприємства і можливість їх
використання в діяльності підприємства; проводити вибір інноваційної стратегії
підприємства та інновацій, які будуть здійснюватись при її реалізації;
здійснювати мінімізацію ризиків притаманних обраній інноваційній стратегії
підприємства; проводити захист і посилення інноваційного потенціалу
підприємства; здійснювати управління процесом формування і реалізації
інноваційної стратегії в рамках визначених керівництвом підприємства;
здійснювати пошук і реалізацію оптимальних варіантів усунення негативних
відхилень і їх наслідків з метою стабілізації проце