РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ВПЛИВУ ЕКОНОМІЧНИХ РИЗИКІВ НА ОБСЯГ І СТРУКТУРУ ТОВАРООБОРОТУ ЗАСОБІВ
ЗАХИСТУ РОСЛИН
2.1. Тенденції розвитку товарообороту під впливом факторів економічних ризиків
Діяльність торговельних підприємств спрямована на досягнення кінцевого
фінансового результату – прибутку. В торгівлі основним джерелом прибутку
виступає торговельна надбавка, складова частина виторгу від реалізації товарів.
Загальна вартість проданих товарів за певний період формує показник
товарообороту. Будь-яке підприємство торгівлі намагається збільшити
товарооборот з метою отримання більшого прибутку.
В сучасних умовах ринкової економіки торговельні підприємства нарощують обсяги
реалізації товарів, але зберегти позитивну тенденцію протягом тривалого
періоду, досить складно. Обсяг товарообороту залежить від великої кількості
зовнішніх і внутрішніх чинників, які породжують різноманітні види ризиків. Вони
ускладнюють ведення господарської діяльності, та впливають на її результати.
Діяльність торговельного підприємства залежить від великої кількості факторів,
які неможливо наперед точно передбачити та спрогнозувати. Це передусім зміна
кон’юнктури зовнішнього та внутрішнього
ринків, дефіцит інформації про діяльність конкурентів, нестача статистичних
даних, необхідних для дослідження, обмежені можливості обробки наявної
інформації, поява нових технологій, зміни у податковій політиці,
курсів валют, процентних ставок тощо. Фактори, у свою чергу, виступають
причиною виникнення відповідних економічних ризиків, які можуть бути
взаємопов’язані між собою. Ризик торговельного підприємства, породжений
невизначеністю, внаслідок відсутності маркетингових досліджень, перетворюється
в кредитний ризик для інвестора (банку, інвестиційної компанії). В кінцевому
випадку неповернення кредиту породжує ризик втрати ліквідності, а в подальшому
ризик банкрутства підприємства.
Відтак, виникає необхідність виявити основні фактори економічного ризику,
властиві торговельному підприємству в сучасних умовах і встановити причини їх
виникнення. Адекватність результатів дослідження, в значній мірі залежить від
достовірності інформації про діяльність господарюючих суб’єктів, їх мікро- і
макросередовища. Дослідження впливу економічних ризиків на товарооборот
проведено на основі фактичних даних 40 торговельних підприємств: ЗАТ
„Агроленд”, ТОВ “Агросфера”, ЗАТ “Хімагросервіс”, ВАТ „Украгробізнес”, ДП “Райз
Агросервіс”, МПП “Ерідон”, ТОВ “Габен”, ЗАТ “Презенс”, ТОВ “Арта-Агро”, ПП
“Украгросервіс”, “Агрохімцентр”, ТОВ “АгроРось”, ТОВ “Тридента Агро”, ТОВ
“Агрофармахім”, ПП “Юнітек”, ТОВ “Агротек”, ТОВ “Агрозахист Схід”, ТОВ “Гранд
Агро”, ПП “Агросвіт”, ПП “Агросинтез”, ТОВ “Агрохімконтракт”, ПП “Нертус”, ТОВ
“Біозахист”, ТОВ “Агроскоп Україна”, ПП “Юнітек”, ТОВ “Агро-Максі”, ТОВ НВП
“Агродар”, НВФ “Агросвіт”, “Агропромислова компанія Поділляагроінвест”, ВКП
“Волиньагробізнес”, ТОВ “АгроХімТехнології”, ТОВ “Дікриал ЛТД”, ПП “Антаріс”,
ТОВ “Одеса-АгроЛюкс”, СП ТОВ “Агродін”, ТОВ “Союзагротрейд”, ТОВ “Агрозахист
Донбас”, ТОВ “ТЕРРА-Технолоджи Харків”, ТОВ “Південьагрохім”, ТОВ “Агролідер”.
Підприємства реалізують вітчизняні та імпортні ЗЗР виробникам
сільськогосподарської продукції на всій території України. Річні обсяги
товарообороту більшості з обстежених підприємств перевищують 100 тис. гривень.
На першому етапі розглянуто торговельну діяльність обстежених підприємств і
проаналізовано динаміку товарообороту. На початку 1990-х років значна частина
засобів захисту рослин на українському ринку складалася із залишків
прострочених препаратів ще радянських часів, а також нелегального і
безконтрольного імпорту пестицидів, у тому числі й не зареєстрованих в Україні.
За даними Агрохімічного Комітету Європейської Бізнес Асоціації в Україні
імпортовані засоби захисту рослин з’явилися ще в 1970-х роках, проте
представництва закордонних виробників, розвиток мережі поставок та дистрибуції
прийшли до нас вже після проголошення незалежності України [125].
Реалізація засобів захисту рослин є специфічним видом торговельної діяльності,
що враховано при обробці даних. Так, асортимент препаратів, які реалізуються
обстеженими торговельними підприємствами досить широкий і залежить від виду
культурних рослин, які вирощують в певній області. Тому, для адекватності
результатів дослідження, підприємства об’єднано в облаcні підгрупи і
розподілено на три зональні грyпи, поклавши в основу розподілу
природно-кліматичні зони: полісся, лісостеп і степ. Саме в цих трьох
природно-кліматичних зонах розташована територія України.
При групуванні підприємств нами використано існуючий зональний розподіл
областей, здійснений на основі детальних географічних досліджень, який
рекомендований і використовується Українською академією аграрних наук для
обробки та висвітлення типової інформації.
Отже, в першy зональнy грyпy – Полісся увійшли підгрупи підприємств:
Волинської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської,
Рівненської і Чернігівської областей; в другy зональнy грyпy – Лісостепу
увійшли підгрупи підприємств: Вінницької, Київської, Полтавської, Сумської,
Тернопільської, Харківської, Хмельницької, Черкаської і Чернівецької областей;
в третю зональнy грyпy – Степу увійшли підгрупи підприємств: Дніпропетровської,
Донецької, Запорізької, Кіровоградської, Кримської, Луганської, Миколаївської,
Одеської та Херсонської областей. Згрупувавши торговельні підприємства,
проаналізовано динамікy обсягів реалізації ЗЗР на основі абсолютного показника
товарообороту та ланцюгових темпів
- Київ+380960830922