РОЗДІЛ 2
МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ МОНІТОРИНГУ РИНКУ ПОСЛУГ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
2.1. Моніторинг як функція управління ринком послуг мережі Інтернет
З точки зору економічної доцільності при організації моніторингу ринку послуг мережі Інтернет найбільш важливим принципом є принцип цілеспрямованості, тобто визначення конкретного кола економічних категорій, які в повному обсязі характеризують існуючий стан об'єкта і чинників, які впливають на нього. Визначення чинників потребує використання принципу системності вивчення об'єкта дослідження. Таким чином виявляються суттєві зв'язки між всіма його складовими.
Системність, тобто системний підхід до організації моніторингу означає, що він повинен поділятись на певні елементи, які можуть працювати як в комплексі, так і незалежно один від одного.
Стан системи "ринок послуг мережі Інтернет" характеризується його кон'юнктурою. Моніторинг ринку послуг мережі Інтернет повинен будуватись на визначенні кон'юнктури ринку, що включає не тільки збирання інформації про кількісні та якісні оцінки ринку (об'єм і структуру надання, розповсюдження по території, джерел задоволення послуг, якісні характеристики послуг), але також і отримання супутньої інформації про:
- вплив на попит різних соціально-економічних чинників;
- умови життєдіяльності різних груп споживачів;
- динаміку розвитку попиту у взаємозв'язку з основними тенденціями і закономірностями розвитку визначальних чинників.
І.К. Беляєвський та Л.А. Данченок в роботі [83] визначаючи кон?юнктуру ринку дійшли висновку, що це конкретна економічна ситуація, яка склалася на ринку в даний момент часу (або в обмежений проміжок часу).
Існує й інше розуміння ринкової кон'юнктури, автором його є О.А. Турецький у роботі [84]. Під кон'юнктурою він розуміє сукупність умов, які визначають ринкову ситуацію.
Ці два формулювання не суперечать одне одному, якщо як кон'юнктуру ринку послуг мережі Інтернет розуміти ситуацію, яка склалася на ринку в результаті діяльності відповідних умов і чинників.
Узагальнюючи низку робіт [83-86 ] можна сказати, що поняття ринкової кон'юнктури включає в себе:
- міру збалансованості ринку (співвідношення попиту і пропозиції);
- тенденції розвитку, сформовані або намічені;
- рівень стійкості або коливання його основних параметрів;
- масштаби ринкових операцій і ступінь ділової активності;
- рівень комерційного ризику;
- силу і розмір конкурентної боротьби;
- положення ринку в певній точці економічного циклу.
Оцінка й аналіз потенціалу ринку послуг мережі Інтернет, з одного боку, являє собою невід'ємну частину комерційної діяльності, а, з іншої, - необхідну умову формування державної політики регулювання даного ринку за допомогою розробки СМПМІ. Адже моніторинг розглядається як функція управління економічними об'єктами [87]. Тобто СМРПМІ виступає як функція управління ринком послуг мережі Інтернет.
У задачах управління розрізняються два види управління. Управління по розімкненому контуру і управління по замкненому контуру [88]. Відмінність між задачами по розімкненому та замкненому контуру полягає у тому, що рішення по розімкненому контуру приймаються заздалегідь, а по замкненому контуру - рішення можна переглядати з урахуванням отриманої інформації. СМРПМІ виступає як інструмент управління по замкненому контуру. Задача управління по замкненому контору для СМРПІМ буде мати наступний вигляд, (рис. 2.1).
де t - час; U - сукупність рішень; u - вибір (рішення); n- характеристика стану системи; х - фазова координата
Рис. 2.1. Задача управління з фіксованим кінцевим часом для побудови системи моніторингу ринку послуг мережі Інтернет*
*Примітка: згідно роботи [88, с.331].
Стан системи ринок послуг мережі Інтернет у будь-який момент t із вказаного інтервалу характеризується за допомогою n - чисел, які виступають як попиту на n-ну послугу. Під І розуміється вхідна інформації про чинники впливу на попит, t - час який потрібний системі моніторингу для визначення впливу попиту в послугах мережі Інтернет, [88, с.329]:
Цільовий функціонал, максимум якого треба знайти, являє собою відображення управління кількістю впливу на попит у залежності від фазових координат, характеристик стану системи та часу. Друга складова формули є функцією кінцевих параметрів, тобто параметрів ринку, що потрібно досягнути.
Задача управління по замкненому контуру є однією із задач з оберненим зв'язком. У цьому випадку оптимальне управління визначається як функція поточних фазових координат і часу і має вигляд [88, с.331]:
де u* - прийняте рішення; t - час; х - фазова координата.
Для системи моніторингу ринку послуг мережі Інтернет задача з оберненим зв'язком провадиться у вигляді політики держави, яка регулює ринок послуг мережі Інтернет і визначає умови подальшого його функціонування у відповідності з поточними значеннями економічних змінних.
Початковий стан системи моніторингу ринку послуг мережі Інтернет має бути регламентованим часом надходження початкової інформації і часом видачі результатів моніторингу регулюючому органу.
Цільовий функціонал визначає вимоги до вибору переліку складових моніторингу послуг мережі Інтернет. Мають включатися тільки ті складові, що забезпечують виконання цільової установки моніторингу.
Цільовий функціонал залежить від фазових координат і управляючих параметрів (і ті, і інші розглядаються як функція часу) [88, с.332]. Функції часу для управляючих параметрів і фазових координат зв'язані за допомогою диференціальних рівнянь, які називаються рівнянням руху.
Рівняння руху характеризується орієнтованістю на об'єкт моніторингу в сфері його застосування, оскільки він визначає вимоги не тільки до характерист