Ви є тут

Функціонально-орієнтований підхід до оцінювання ефективності управління діяльністю машинобудівного підприємства.

Автор: 
Височина Марина Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002830
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕРЕДУМОВ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ МАШИНОБУДІВНОГО ПІДПРИЄМСТВА

2.1. Особливості управління діяльністю машинобудівного
підприємства

Кожне підприємство особливе по-своєму. Особливості підприємства визначаються його розмірами, специфікою операційної діяльності, етапом життєвого циклу, формою власності, цілями та характером діяльності (ставленням до прибутку), організаційно-правовою формою, масштабами діяльності, видом економічної діяльності [137, 176]. Вказані особливості впливають на процедуру оцінювання ефективності управління діяльністю підприємства.
Перш за все, процедура оцінювання залежатиме від виду економічної діяльності підприємства - підприємство промислове, підприємство сфери послуг, підприємство сільськогосподарське, транспортне та ін. Вид діяльності підприємства накладає свій відбиток на специфіку діяльності і, безперечно, на управління його діяльністю. Тому галузева специфіка позначатиметься, по-перше, на розробці системи показників оцінки ефективності, по-друге, на граничних значеннях показників ефективності. Вид діяльності підприємства суттєво впливає на процес підтримки та підвищення ефективності управління діяльністю, що у свою чергу позначається на процедурі оцінки ефективності. В дисертаційній роботі оцінювання ефективності управління діяльністю підприємства здійснюватиметься на прикладі машинобудівних підприємств. У зв'язку з цим виникає необхідність у дослідженні особливостей управління діяльністю машинобудівних підприємств.
Машинобудування - вид діяльності з виробництва різного роду обладнання, а також предметів споживання та виробів оборонного призначення. Традиційно машинобудування ділять на такі групи за видами діяльності: важке машинобудування; загальне машинобудування; середнє машинобудування; точне машинобудування; виробництво металевих виробів і заготовок; ремонт машин і устаткування. До важкого машинобудування належать підприємства, що виробляють устаткування для гірничої та металургійної промисловості, енергетики, підйомно-транспортне устаткування. Загальне машинобудування представлено такими підприємствами, як транспортне машинобудування (залізничне, суднобудування, авіаційне, ракетно-космічна промисловість, але без автомобілебудування), сільськогосподарське, виробництво технологічного устаткування для різних сфер промисловості (за винятком легкої та харчової). До складу середнього машинобудування входять автомобілебудування, тракторобудування, верстатобудування, інструментальна промисловість, виробництво технологічного устаткування для легкої та харчової промисловості. Провідні сфери точного машинобудування - приладобудування, радіотехнічне й електронне машинобудування, електротехнічна промисловість. Продукція машинобудівних підприємств цієї групи виключно різноманітна - це оптичні прилади, персональні комп'ютери, радіоелектронна апаратура, авіаційні прилади, волоконна оптика, радіоелектронна апаратура, лазери та комплектуючі елементи, годинники. Виробництво металевих виробів і заготовок включає виробництво ножових виробів, столових приладів, замкових і залізних виробів, фурнітури, виробництво масових металовиробів (метизів) - дріт, канати, цвяхи, кріплення [120].
Машинобудування є каталізатором науково-технічного прогресу, на основі якого здійснюється технічне переозброєння підприємств усіх видів діяльності в державі. Тому цей напрям економіки розвивається прискореними темпами, а кількість підприємств безперервно зростає. За роллю та визначенням в економіці держави їх можна представити трьома взаємопов'язаними групами [120]:
підприємства, що забезпечують розвиток науково-технічного прогресу в усій економіці, - це приладобудування, хімічне машинобудування, електротехнічне й енергетичне машинобудування;
підприємства, що забезпечують розвиток науково-технічного прогресу в машинобудуванні, - це верстатобудування та інструментальна промисловість;
підприємства, що забезпечують розвиток науково-технічного прогресу в окремих видах діяльності, - це будівельно-дорожнє, тракторне й сільськогосподарське машинобудування, автомобілебудування та ін.
За останні десятиліття виникло багато нових видів діяльності, пов'язаних з випуском засобів автоматизації, електроніки та телемеханіки, обладнання для атомної енергетики, реактивної авіації, побутових машин. Докорінно змінився характер продукції в традиційних сферах машинобудування. Основне економічне призначення продукції машинобудування - полегшити працю й підвищити його продуктивність шляхом насичення всіх підприємств економіки держави сучасними основними фондами високого технічного рівня.
Машинобудування досягло високого рівня спеціалізації. В цьому напрямі економіки широко поширена предметна, технологічна та подетальна спеціалізація. Спеціалізація в машинобудуванні визначається профілем машинобудівних підприємств, характером і програмою продукції, що випускається, у відповідності до чого вирізняють масовий, великосерійний, дрібносерійний та індивідуальний тип виробництва [168]. Випуск масової продукції зменшує можливість підприємства щодо відтворення всього технологічного процесу, що сприяє розвитку технологічної спеціалізації. Проте випуск особливо складної дрібносерійної та індивідуальної продукції нерідко можливе тільки на основі подетальної й технологічної спеціалізації. Розвиток усіх видів спеціалізації в машинобудуванні зумовив надзвичайно широку кооперацію як між його підприємствами, так і з заводами інших видів діяльності, що постачають конструкційні матеріали, вироби з пластмас, скла та ін.
Машинобудування займає одне з провідних місць у промисловості Автономної Республіки Крим. Машинобудівний комплекс Криму - це 57 промислових підприємств основного кола різних форм власності, які складають 16% від загальної кількості промислових підприємств. Машинобудівними підприємствами Криму виробляється майже половина випуску вантажних автомобілів в Україні, 1/5 частина всіх телевізорів, 5% легкових авт