РОЗДІЛ 2
ЗАВДАННЯ, МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ТА ІНФОРМАЦІЙНА
ОСНОВА ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Призначення та складові економічного механізму розвитку
будівельного підприємства
Виникнення проблеми створення економічного механізму розвитку будівельного
підприємства пов’язане з декількома причинами. По-перше, це перехід економіки
України, і, відповідно, будівельної галузі, до стадії економічного підйому.
Невпинно збільшується кількість будівельних підприємств (у порівнянні з 2000
роком – на 65,2 %). Зростає конкуренції між ними. По - друге, високий рівень
приватної власності (93 % загальної кількості підприємств в будівельній галузі
є недержавними – акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю
тощо). Внаслідок цього розробка та реалізація програм стратегічного розвитку,
як і всі інші розпорядно-господарчі функції, будуть повністю перенесені на
рівень окремих підприємств та їх об’єднань. Не зважаючи на об’єктивну
затребуваність, сучасна наука не має логічно впорядкованого економічного
механізму впливу на сталий, незворотній розвиток будівельних підприємств. Тобто
ця природно існуюча потреба на сьогодні не задоволена. Є надбання з розв’язання
окремих економічних задач, використання при цьому сучасних
економіко-математичних методів та програмного продукту. Але логічно
структурованої сукупності, що пов’язує всі ці взаємопов’язані задачі,
розв’язання яких спрямовано на головний економічний критерій розвитку, на даний
час не існує.
Для створення економічного механізму розвитку будівельного підприємства
потрібно:
обґрунтувати головний економічний критерій, той показник – індикатор, за яким
можна неупереджено оцінювати поточний стан і можливості щодо подальшого
розвитку підприємства і на який будуть прямо чи опосередковано спрямовані всі
розпорядно-господарчі функції цього підприємства;
створити модель економічного розвитку, що має адекватно відображувати
цілеспрямований вплив на системно пов’язані економічні параметри виробничої,
інвестиційної та фінансової діяльності підприємства;
визначення економічних інструментів, методів і моделей, що призначені для:
а) обґрунтування економічної ефективності інвестиційної діяльності підприємства
за критерієм максимізації різниці між очікуваними доходами від інвестування та
вартістю залученого для цього капіталу;
б) обґрунтування виробничої програми за критерієм максимізації прибутку від
реалізації будівельної продукції з урахуванням обмежень у вигляді ринкових цін
на свою продукцію та цін на споживані у виробничому процесі
матеріально-технічні та трудові ресурси;
в) обґрунтування розподілу чистого прибутку за критерієм максимального
збільшення тієї його частки, що капіталізується, тобто спрямовується на
подальший економічний розвиток підприємства; обмеження – сплата дивідендів та
формування фондів соціального розвитку колективу.
навчання та підвищення кваліфікації персоналу будівельних підприємств,
засвоєння та вільне володіння персоналом запропонованого економічного механізму
розвитку, сучасними методами, моделями, прийомами та програмним продуктом, що
використовується для розв’язання зазначених задач.
Логічною є постановка цілі роботи, як:
- створення моделі економічного механізму розвитку будівельного підприємства,
який має об’єднати в собі логічно структуровану сукупністю задач, методів,
прийомів, засобів з інвестиційної, операційної (виробничої) і фінансової
діяльності будівельних підприємств.
Для досягнення мети дослідження, слід вирішити цілу низку завдань, до яких, в
першу чергу, слід віднести:
- серед визначених попередниками головних економічних показників: збільшення
виручки від реалізації продукції; зростання активів підприємства; збільшення
прибутку (зменшення збитків, збільшення доходів); ефективність (рентабельність)
використання капіталу; приріст власного капіталу тощо обрати і обґрунтувати
головний критерій з оцінки розвитку будівельного підприємства;
- змоделювати у формі алгоритму процес економічного розвитку будівельного
підприємства з метою впорядкування методів, моделей, засобів та прийомів, що
зорієнтовані на обраний головний критерій;
- визначити на змістовному рівні ті задачі, по яких зараз відсутні методи або
моделі з їх розв’язання, та заповнити цю нестачу;
- для можливості обрання на конкурентних засадах кращого із можливих варіантів
розвитку, для засвоєння запропонованого економічного механізму, набуття
персоналом практичних навичок з його використання, а також заради удосконалення
самого економічного механізму створити відповідну імітаційну модель та на її
основі – ділову гру з відповідним програмним забезпеченням.
Виходячи з вищезазначеного, в доповнення до існуючих наукових розробок,
потрібно створити нові:
- евристичний алгоритм економічного механізму з розвитку будівельних
підприємств;
- імітаційну модель запропонованого економічного механізму розвитку
будівельного підприємства у формі ділової гри.
2.2. Методика створення економічного механізму розвитку підприємства
2.2.1. Основні етапи проведення дослідження
Призначення створеної системи – забезпечити будівельні підприємства економічним
механізмом розвитку.
Дослідження проводяться в чотири етапи.
1. Перший етап:
Вибір і обґрунтування головного економічного критерію розвитку будівельного
підприємства. За результатами аналізу літературних джерел, обрані для
подальшого дослідження, як можливі критеріальні, такі показники: річні темпи
приросту власного капіталу (? ВК); річні темпи приросту чистої виручки від
реалізації продукції (?ЧВ); річні темпи приросту чистого прибутку (?ЧП); річні
темпи приросту основних та оборотних виробничих фондів (
- Київ+380960830922