РОЗДІЛ 2
ОЦІНКА СТАНУ ВИСТАВКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В АПК УКРАЇНИ
2.1. Сучасний стан та проблеми виставкової діяльності в Україні
Протягом останніх кількох років виставки та ярмарки в Україні вже не сприймаються як значна подія і непомітно перетворилися в звичайний робочий захід, такий же звичний, як маркетингові дослідження або розміщення реклами. Це "перетворення" зумовлене розвитком в Україні системи ринкових відносин і поступовим відродженням вітчизняного виробництва.
Виставкова діяльність в Україні останніми роками значно активізувалася і перетворилася на окрему галузь економіки. Характерною особливістю сучасного етапу розвитку вітчизняного виставкового бізнесу виступає різко виражена тенденція комерціалізації виставок. В більшості випадків їх організатори ставлять за мету отримання прибутку від проведення виставкових заходів.
Слід зазначити, що тенденція до комерціалізації виставок має як позитивні, так і негативні сторони. Позитивним є те, що ця тенденція передбачає посилення конкуренції у виставковому бізнесі, а це в свою чергу передбачає підвищення якості виставкових заходів та інших супутніх послуг для того, щоб вижити в конкурентій боротьбі. Негативним моментом комерціалізації є те, що іноді організатори виставок (виставкові центри) забувають основне призначення виставок - їх інноваційну роль.
За останні кілька років істотно змінилася інфраструктура виставкової діяльності, з'явилася значна кількість спеціалізованих фірм різних форм власності, які успішно представляють український виставковий сервіс. Це перш за все організатори виставок, яких сьогодні в Україні налічується близько 140, з них 26 - функціонують у м. Києві. Розширилася мережа виставкових центрів і фірм, їх вже більше 100 [95].
Одним з компонентів нової виставкової інфраструктури, ефективність і дієвість якого підтверджена практикою останніх років, є професійні об'єднання працівників виставкової сфери, які в ринкових умовах виконують такі важливі функції як:
визначення потреб учасників виставкового ринку і, в першу чергу, його головних діючих осіб - організаторів виставок;
представлення інтересів учасників виставкового ринку на різних рівнях як в Україні, так і за кордоном;
участь в розробці і експертизі правових, економічних, інформаційних та інших проектів з урахуванням досвіду і широкого спектру думок учасників виставкового ринку України.
В 2003 році кількість національних, міжнародних, регіональних виставок і ярмарків порівняно з 2002 р. збільшилася на 20 відсотків (всього близько 700), а їх виставкова площа зросла більше ніж в півтора рази (близько 800 тисяч кв.м.). Кількість учасників виставкових заходів становила 34000, у тому числі іноземних - 1400, що на 20% більше ніж у попередньому році [95].
За даними Секретаріату Ради з питань виставкової діяльності в Україні, у 2004 році буде проведено близько 800 виставкових заходів, що на 20 відсотків перевищить показник 2003 року (табл. 2.1).
Майже третина виставок та ярмарків від їх загальної кількості проводиться у м.Києві. Значно збільшується кількість виставкових заходів в Автономній Рес-публіці Крим (70 проти 28 у 2003 році), Дніпропетровській (32 проти 18), За-порізькій (27 проти 16), Одеській (95 проти 41), Сумській (28 проти 10) областях. Відповідно зростає і обсяг виставкових площ - від 750 тисяч квадратних метрів у 2003 році до майже одного мільйона квадратних метрів в нинішньому році.
Кількість учасників також збільшується - з 34 тис. у 2003 р. до майже 40 тис.у 2004. Позитивною тенденцією є постійне збільшення кількості іноземних компаній і фірм, які беруть участь у вітчизняних виставкових заходах.
Таблиця 2.1
Виставкові заходи в Україні в 2003-2004 рік [95]
Показники2003 p.із них м.Київ2004 р. (план) із них
м.Київ1. Кількість виставкових заходів6622057932122. Статус:
- міжнародна 15196234126- національна 54293422- міжрегіональна 3424735346- регіональна 11533172183. Кількість учасників, 33847125273929317234у т. ч. іноземних 14061058132610354. Виставкова площа (тис. кв. м)7593209773465. Кількість виставкових заходів, підтриманих Радою з питань виставкової діяльності (подання держадміністрацій, за винятком АРК, Вінницької, Волинської, Житомирської, Івано-Франківської, Миколаївської, Рівненської, Харків-ської, Херсонської, Черкаської, Чернівецької областей)13972
143
75
В 2004 році на проведення виставок в Україні з державного бюджета виділено 5359 тис.грн. Майже вся сума - 5 млн грн піде на організацію державних виставкових заходів у сфері агропромислового комплексу. В 25 разів менше, тобто 200 тис.грн, передбачено на проведення наукових виставок і конференцій в області зв'язку та інформатизації. Національний комплекс "Експоцентр України" отримав від держави на проведення виставок 159 тис.грн. Крім того, за рахунок держбюджету деякі українські підприємства поїхали на виставку Hannover Messe. Для того, щоб показати вітчизняну продукцію в Германії, в бюджеті було передбачено 1 млн грн. В цілому на інформаційне і організаційне забезпечення участі України в міжнародних форумах, конференціях, виставках виділено 800 тис.грн [5, с.7].
За даними Секретаріату Ради з питань виставкової діяльності в Україні, який подає Зведений перелік виставково-ярмаркових заходів на рік [33], розподіл їх за регіонами України має наступний вигляд (табл.2.2).
Таблиця 2.2
Виставкові заходи в регіонах України, 2003-2004 рр.
РегіониКількість виставкових заходівв т.ч. за сільсько-господарською тематикою Частка сільсько-господарських виста-вок у загальній кіль-кості виставкових заходів в регіоні, %Питома вага сіль-ськогосподарських виставок по регіонах до їх загальної кіль-кості по Україні, %2003 р. 2004 р. 2003 р. 2004 р. 2003 р.2004 р.2003 р.2004 р.123456789м.Київ2042041094,94,414,313,2АР Крим1515226,76,72,92