Вы здесь

Агітаційно-пропагандистська робота українських військових організацій (березень 1917-квітень 1918 рр.).

Автор: 
Мазіпчук Петро Дмитрович
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2006
Артикул:
3406U005205
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2
ОСНОВНІ ФОРМИ АГІТАЦІЙНО-ПРОПАГАНДИСТСЬКОЇ
РОБОТИ УКРАЇНСЬКИХ ВІЙСЬКОВИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
2.1. Нормативно-правові, програмові та статутні засади
агітаційно-пропагандистської роботи українських військових організацій
Після Лютне­вої революції одним із факторів розгортання й поширення
українського руху в російській армії, а в подальшому і його рушійною силою
стала агітаційно-пропага­ндистська робота українських військових організацій.
Цьому сприяв і той факт, що Тимчасовий уряд, прийшовши до влади в Росії в цей
час, проголосив, що буде керуватися за­садами „свободи слова, друку, союзів,
зборів і страйків, із поширенням політичних свобод на вій­ськовослужбовців у
межах, що допускаються військово-технічними умовами, відміни всіх національних
обмежень, при збереженні суворої військової дисцип­ліни в строю й при несенні
військової служби усунення для вояків всіх обме­жень у користуванні суспільними
правами, які надаються іншим громадянам” [16, арк. 3]. Декларація цього
фактично стала офіційним дозволом на розгортання, у тому числі й в армії,
агітаційно-пропагандистської роботи багатьма політичними силами.
Скрізь почали створюватися виборні організації – Ради військових депутатів.
Ви­рішальну роль при цьому відіграв Наказ № 1 Петроградської Ради від
1 бе­резня 1917 р. Незважаючи на те, що він стосувався лише частин
Петроградсь­кого гарнізону, завдяки широкому розповсюдженню всією російською
армією був сприйнятий як керівництво до відповідних дій. Цей наказ фактично
став першим норма­тивним документом, який легалізував створення та діяльність
різних громадсько-політичних організацій в армії.
У подальшому російський уряд і військове командування своїми нормативними
актами намагалося регулювати цими процесами. Зокрема, 14 березня 1917 р.
командування Південно-Західного фронту своєю спеціа­льною телеграмою в штаби
армій дозволило формувати в частинах військові ко­мітети [276, с. 68].
Наприкінці травня там вже було понад 10 600 комітетів, у тому числі при штабі
фронту, 4 армійських, 24 корпусних, 88 дивізійних, 535 полкових і понад 10 тис.
ротних й ін. [276, с. 71]. А у Київському окрузі було створено 60 гарнізонних
Рад [374, с. 82]. На Румунському фронті вже на початку червня нараховувалося
понад 7 тис. організацій, а саме: Румчерод, що репрезентував вояків фронту,
Чорноморського флоту й Одеського округу, 3 армійських, 13 ко­рпусних, 52
дивізійних, 480 полкових і понад 6,4 тис. ротних [276, с. 71]. За підрахунками
дослідників, тільки в діючій армії виникло за короткий термін понад 50 тис.
комітетів різного рівня, у склад яких входило близько 300 тис. чоловік, з яких
понад 75 тис. – на Південно-Західному фронті [256, с. 129].
“Хіба у дуже занедбаних частинах зараз можна припустити відсутність рот­них або
полкових комітетів”, – писала тоді одна з військових газет [129].
Згідно з “Тимчасовим положенням по організації чинів Діючої армії і флоту”, яке
було затверджене наказом № 51 ВГК 30 березня 1917 р. на зміну на­казу № 1
Петроградської ради, комітети почали створюватися від роти до штабу фронту
включно [220, с. 59]. Але з іншого боку, це Положення забороняло комі­тетам
займатися політичними питаннями, а коло їх діяльності обмежувалося лише
питаннями “господарчими, побутовими, просвітніми“ [29, арк. 31]. Стосо­вно
організації їх роботи, в тому числі й в агітаційно-пропагандистських
інтере­сах, Положення передбачало дозвіл на користування засобами зв’язку
(поштою, телефоном, телеграфом) головам комітетів і відповідним обраним особам.
Крім того, зазначалося, що робота комітетів мала проходити у самій широкій
гласно­сті з дотриманням правил військової цензури та режиму таємності шляхом
ого­лошення в наказах, друкування особливих повідомлень, проведення лекцій і т.
ін., в чому штабам всіх рівнів надавати їм широку допомогу.
Одним із завдань, які стояли перед військовими організаціями було спри­яння
просвітній роботі в армії і на флоті. А форма організації складалася з рот­них,
полкових, дивізійних і армійських комітетів і з'їздів різних рівнів [220,
с. 60]. У доповіді військової секції на Всеросійській нараді Рад робітничих і
сол­датських депутатів наголошувалося, що військові комітети мали за мету
органі­зацію культурно-просвітньої роботи, а також розвиток у солдатів
політичної са­мосвідомості та підготовка їх до виборів до Установчих зборів. У
той же час ви­борність командного складу, на чому наполягали найбільш
радикальні “демок­рати”, у військах ні в якому разі не припускалася [220,
с. 71–72].
У більш широкому плані регламентував діяльність військових організацій наказ
№ 213 Військового міністра від 16 квітня 1917 р. [220, с. 78–89]. Щодо
агі­таційно-пропагандистської роботи в ньому зазначалося, що ротні комітети
“ві­дають ротною бібліотекою-читальнею та випискою газет і інших видань
(безпо­середньо або через полковий комітет) за рахунок ротних артільних сум і
пожер­твувань, що збираються у ротах”, а також “влаштовують загальні співбесіди
і читання з метою культурної просвіти солдатів” [220, с. 81]. Щодо діяльності
полкових комітетів вказувалося, що вони могли підтримувати зв'язок за своїм
вибором з різними громадсько-політичними організаціями, в тому числі і з
ра­дами депутатів різних рівнів, а також узгоджувати з політичними партіями
пи­тання з відрядження в частини їх представників і розповсюдження друкованих
матеріалів для роз’яснення програм і порядку проведення виборів до Установ­чих
зборів. Крім того, полкові комітети мали забезпечувати роти різними друкованими
виданнями. А комітети армій ставили за мету сприяння культурній просвіті
солдатів, для ч