РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
2.1. Вихідні теоретичні передумови дослідження
У нашому дослідженні вольової сфери особистості ми спиралися на положення про те, що найбільш повно вона відображається у відповідних якостях. Ми також виходили з твердження про те, що воля проявляється в процесі діяльності при взаємодії різних структурних компонентів особистості: морального, інтелектуального, емоційного, мотиваційного та інших [29, 31, 49, 73, 85, 109, 115 та ін.]. Її вивчення без урахування таких компонентів буде неповним та фрагментарним.
Вибір юнацького віку для дослідження особливостей прояву волі був обумовлений рядом чинників. По-перше, цей віковий період визначають як найбільш сенситивний для розвитку вольових якостей особистості [38, 63, 97, 132, 146, 151, 180, 181, 199, 204, 205, 220, 231та ін.]. Це пов'язано, насамперед, з появою таких новоутворень: усвідомлення своєї індивідуальності, виникнення рефлексії, потреба в самоствердженні та самовдосконаленні, які обумовлюють поступове оволодіння власним внутрішнім світом та вміння ним свідомо управляти. За даними фахівців (К.А. Абульханова-Славська [4], О.В.Биков [36], І.В. Дубровіна [63], І.С. Кон [97], Ф. Райс [171], І.В. Сисоєва [199] та ін.), перераховані особливості сприяють становленню вольових якостей, коли у юнака відбувається перехід від об'єкта волі інших людей до суб'єкта власної волі. Також вчені відзначають, що юнаки вже здатні не лише до окремих вольових дій, але й до вольової діяльності.
Разом з цим у літературі (О.Б. Барабаш [20], А.І. Висоцький [52], Н.М. Будрейка [34], Е.А. Пасніченко [146], Ф.Райс [171], Т.В. Сборцева [180], Т.О. Тріфанова [205], С.М. Шингаєв [228] та ін.) констатується певна недостатність волі у сучасних юнаків. Молодь, проявляючи вольові якості в одному виді діяльності, може не проявляти їх в інших.
По друге, вибір юнацького віку, зокрема періоду навчання у вищому навчальному закладі (з 1 по 5 курс), був обумовлений тим, що саме в цей період перед людиною постають важливі життєві проблеми, пов'язані з професійним самовизначенням, навчально-професійною діяльністю, соціальним самоствердженням та інші, вирішення яких потребують неабияких вольових зусиль. Розвиток особистості в юнацькому віці пов'язаний з опануванням суб'єктом власною вольовою сферою. При цьому юнак опиняється по відношенню до свого внутрішнього світу надситуативним, ініціативним і здатним усвідомлювати і переосмислювати свої внутрішні характеристики і вольові прояви [199, 205 та ін.]. Саме в цей період спостерігається інтенсивний розвиток волі, яка проявляється у відстоюванні власної точки зору, наполегливості, самостійності, організованості при виконанні значимих видів діяльності.
Є підстави вважати, що вибір специфіки навчально-професійної спрямованості та залучення до неї певною мірою обумовлюються особистісною спрямованістю та власною індивідуальністю вольової сфери. У цей віковий період прояв вольової регуляції має особливий, цілісний характер прояву. Людина стає суб'єктом власного розвитку. Водночас, у студентському віці посилюються інтеграційні моменти в функціонуванні вольової регуляції. Різні рівні розвитку вольової регуляції у студентів можуть або сприяти опануванню професійною діяльністю, або, навпаки, посилювати неспроможність змінюватися і міняти свою поведінку, що призводить до кризових моментів в розвитку особистості [36].
Водночас, існують дослідження, які вказують, що наявність необхідних передумов для розвитку вольових якостей у цьому віці не гарантує їх розвитку належною мірою у студентів. Так, за даними О.Б.Барабаш [20], Н.І. Пов'якель [151], В.П. Прядеїна [157] та ін., відзначається зниження прояву певних вольових якостей в цей період. Серед можливих причин вказаної тенденції фахівці називають: відсутність навичок реалізації самостійності, недостатніх знань професії, невизначеності цілей, зниження контролю з боку батьків та викладачів.
У нашому дослідженні ми також виходили з припущення, що специфічні особливості навчально-професійної діяльності та термін навчання можуть мати різний ступінь впливу на становлення вольової сфери студента.
Визначивши специфіку прояву вольових якостей, механізми їх функціонування у студентів з різною професійною спрямованістю та з урахуванням терміну навчання, ми зможемо розробити більш адекватні методи їх розвитку. Дані про зв'язок особливостей особистості та вольових якостей, отримані в процесі теоретичного пізнання проблеми, дозволяють припустити, що загальний рівень розвитку вольових якостей, які використовує людина для досягнення мети, співвідношення їх прояву, відображається в специфіці особливостей особистості.
Важливим в контексті дослідженні вольової сфери юнацтва є вивчення статевоспецифічних особливостей [34, 56, 123, 209 та ін.]. Відзначаючи існування відмінностей у прояві різних вольових якостей у юнаків та дівчат, фахівці переважно вказують на їх соціальне походження, статево-рольові очікування та стереотипи, які прийняті в певному соціальному оточенні [56, 97 та ін.]. Виходячи з того, що статеві особливості є важливими у дослідженнях прояву вольової сфери у юнацькому віці (Н.М.Будрейка, І.В.Грошев, І.С.Кон та ін.), доцільним є покладання їх в основу вивчення та аналізу особливостей прояву вольових якостей.
Використання наведених теоретичних припущень, з нашої точки зору, дозволить більш системно підійти до пізнання прояву вольових якостей, детально розкрити вказані особливості і тим самим запропонувати певні психолого-педагогічні рекомендації щодо розвитку вольової сфери, пов'язані з включенням особистості до тієї чи іншої професійної діяльності, що потребує відповідних вольових зусиль.
2.2. Методи та умови проведення дослідження
На основі узагальнення різних даних, важливим моментом у дослідженні повинні виступати такі показники, які б дозволили виявити розвиток як вольових якостей, так і особливостей особистості, щ