РОЗДІЛ 2
ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ТА УМОВИ ВДОСКОНАЛЕННЯ КУЛЬТУРИ ЗМІЦНЕННЯ ЗДОРОВ'Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
2.1. Обґрунтування педагогічних умов культури зміцнення здоров'я студентської молоді
Необхідність ґрунтовного реформування системи освіти в Україні є важливою соціальною проблемою, зумовленою, зокрема, процесами глобалізації. Успішним в багатьох сферах життєдіяльності може бути людина, яка зорієнтована на здоровий спосіб життя. Проте, як свідчить аналіз досліджень, у більшості молодих людей (учнівська та студентська молодь) не склалися цінності, які обумовлюють такий спосіб життя.
Проведений аналіз рівня знань, умінь та отриманих навичок абітурієнтів, які прийшли навчатися в технічний університет, та аналіз підготовки студентів з предмету "Фізичне виховання" щодо виконання завдань оздоровчої спрямованості свідчить про те, що в навчальних закладах різного рівня акредитації досить мало уваги приділяється формуванню, збереженню і зміцненню власного здоров'я та здоров'я інших людей.
У теоретичній частині нашого дослідження визначена загальна проблема суспільства з формування культури зміцнення здоров'я, виховання здорового способу життя сучасного студента. Вирішення цієї проблеми у ВНЗ покладено на педагогічний склад кафедр фізичного виховання, психологічні та соціально гуманітарні центри створені в університетах, які вимагають відповідного визначення комплексу педагогічних умов. У нашому випадку педагогічні умови являють собою певний комплекс обставин, необхідних для досягнення мети вдосконалення культури зміцнення здоров'я, виховання та формування здорового способу життя сучасного студента.
Гіпотезою дослідження передбачалося, що вдосконалення культури зміцнення здоров'я студентської молоді в системі фізичного виховання у вищих навчальних закладах набуває ефективності за реалізації комплексу таких педагогічних умов:
• розробка та впровадження програми "Культура здоров'я", що направлена на оздоровлення студентів вищого навчального закладу;
• удосконалення змісту навчальної дисципліни "Фізичне виховання" в її як теоретичному, так і в практичному напрямку сучасною науковою інформацією, новітніми оздоровчими технологіями, спрямованими на виховання та формування здорового способу життя студентської молоді;
• впровадження в навчальний процес інформаційно-просвітницької програми, спрямованої на усвідомлення й застереження від небезпеки, яка виникає і поглиблюється у зв'язку з вкрай безвідповідальним ставленням більшості молоді та студентів до власного здоров'я;
• використання сучасних оздоровчих технологій та вивчення методик їх застосування на практичних заняттях як в спеціальних медичних групах так і в основних;
• реалізація теоретичних знань і формування практичних навичок на самостійних заняттях.
Сучасні науковці стверджують, що спроби відновити фізкультурно-оздоровчу та спортивно-масову діяльність у ВНЗ старими організаційними формами, як правило, не дають бажаних результатів. Широке використання в навчальному процесі таких форм як анкетування, консультація, спецкурс, лекція, тест, додаткова освіта, які спрямовують студента на збереження власного здоров'я та ведення здорового способу життя, майже не здійснюється. Коректувати існуючий стан життя, формувати здоровий спосіб життя студента можливо посередництвом спеціального педагогічного забезпечення.
Під педагогічним забезпеченням мається на увазі "сукупність факторів та умов їх розгортання за допомогою спеціальних педагогічних форм, методів, процедур та прийомів (технологій)". Вирішити цю проблему, проблему формування здорового способу життя студента найкраще посередництвом реалізації педагогічної стратегії його орієнтування на здоровий спосіб життя. Ця стратегія як діяльно-цільова компонента педагогічного забезпечення передбачає наявність мети, педагогічних умов, методів, прийомів і засобів досягнення етапів і припускає здійснення певних педагогічних дій, які сприяють розумінню студентом значущості діяльності, націленої на самозбереження й самореалізацію в різних сферах діяльності людини, збагаченню навичок охорони здоров'я.
Орієнтування студента на здоровий спосіб життя як педагогічну стратегію треба включати в педагогічне забезпечення навчального процесу технічного університету, який повинен бути насиченим ідеями виховання і формування у студента норм і правил здорового способу життя. З багатьох педагогічних стратегій ми вибрали стратегію орієнтування. Ця стратегія відповідає ситуації розвитку студента, не суперечить основним навчальним вимогам, зачіпає основні сфери особистості (пізнавальну, емоційно-мотиваційну, діяльну) та припускає комплекс заходів ознайомчого, рекомендуючого, підтримуючого характеру, націлених на досягнення мети або результату. Посередництвом цієї стратегії розгортаються основні педагогічні засоби орієнтування: знайомити, звертати увагу, націлювати, допомагати, підтримувати, сприяти, активізувати, сприяти адекватному оцінюванню. В результаті реалізації даної стратегії приходить усвідомлений вибір ціннісних орієнтацій, що сприяють становленню особистості, самореалізації в політичному, професійному, економічному і культурному життях.
Практичні завдання досягнення мети, вибраної нами стратегії здійснюються послідовно на кожному етапі орієнтування студента на здоровий спосіб життя: етапах інформації, ознайомлення, актуалізації, збагачення. Кожен етап стратегії включає вирішення педагогом окремих задач, використання відповідних форм і методів, а також результат, який студент досяг у своїй діяльності.
Стратегія орієнтування студента на здоровий спосіб життя передбачає реалізацію педагогічних умов. Про необхідність створення педагогічних умов при реалізації виховних технологій відмічали О.Д.Дубогай, Т.Ю.Круцевич, М.О.Третьяков, Б.М.Шиян. Умови враховуються або створюються для використання в виховній меті та розглядаються як комплекс передумов, які організують педагогічну діяльність. В педагогічних дослідженнях умови висв