Розділ 2.4. Розроблення наукових основ удосконалення системи формування тарифної політики на транспорті).
Результати наукових розробок впроваджено: у 1976 р. на Південно-Західній залізниці припинено виконання вантажних операцій на малодіяльних станціях зі значним економічним ефектом; у 1977 р. припинено перевезення кам'яного вугілля річковим транспортом між Дніпропетровським і Київським річковими портами з подвійним перевантаженням з річним економічним ефектом більше 1 млн. крб.; у 1986 р. на Південно-Західній залізниці впроваджено методику розрахунку економічної ефективності з використанням витратних ставок, розрахованих для умов експлуатаційної роботи залізниці; у 1987 р. розроблено і впроваджено фрагмент ділових ігор з оптимізації перевізного процесу на залізничному транспорті, який використовувався на факультетах підвищення кваліфікації у Харківському інституті інженерів транспорту та його філіях; у 1988 р. запропоновано заходи щодо забезпечення жителів міста Києва та його околиць транспортними послугами при виконанні науково-дослідної роботи, пов'язаної з удосконаленням приміських перевезень, які було включено у спільний план Укрзалізниці та Київської державної адміністрації у 1998 р.; у 1996 р. впроваджено систему термінового повернення вантажних вагонів у міждержавних перевезеннях та виконання перевезень в межах держави власним вагонним парком на залізницях України; у 1997 р. впроваджено калькуляцію собівартості перевезень на залізницях України на основі розробленої методики аналізу і розрахунку собівартості різних видів перевезень; у 1997 р. на основі розробленої методики грошової оцінки складено і видано довідник з оцінки показників експлуатаційної діяльності для використання у техніко-економічних розрахунках на залізницях України; у 1998 р. Впроваджено пропозиції щодо удосконалення податкової політики відносно транспортного сектору; у 2002 р. Виконано розрахунки різних рівнів собівартості перевезень на більшості ділянок залізниць України, які використовувались для визначення ефективності вантажних перевезень на мережі залізниць.
Результати виконаних науково-дослідних робіт опубліковано в інформаційних листках: Методика анализа и расчета в рыночных условиях себестоимости перевозок грузов и пассажиров железнодорожным транспортом. Информационный листок / Киев, УНТЕИ №040-97. 1997. Методика денежной оценки эксплуатационной деятельности на железнодорожном транспорте./ Информационный листок / Киев, УНТЕИ № 163-97. - 1997.
Мета дослідження - розробка економічної стратегії розвитку експлуатаційної діяльності, яка є головним стержнем технічної політики функціонування транспорту в нових економічних умовах.
Для реалізації мети дослідження в дисертації сформульовано та вирішено такі задачі:
* проведено комплексний аналіз стану і розвитку залізничного транспорту України за останнє десятиріччя;
* проведено комплексний аналіз показників вітчизняного транспорту і транспорту країн світу за цей же період;
* розроблено науково-методичні підходи до комплексної оцінки якості експлуатаційної роботи залізниць;
* науково обґрунтовано вибір показників для розподілу витрат за статтями окремих господарств залізниць на пасажирські та вантажні перевезення;
* удосконалено методику розрахунку і аналізу собівартості різних видів перевезень;
* розроблено економіко-математичну модель перевезення вантажів на мережі залізниць;
* визначено залежність собівартості перевезень вантажів від якісних показників використання рухомого складу в нових економічних умовах;
* розроблено методику визначення ефективності різних методів удосконалення експлуатаційної роботи залізниць;
* автоматизовано розрахунок витратних ставок і собівартості перевезень вантажів;
* здійснено моделювання економічних процесів в експлуатаційній роботі залізниць.
Об'єкт дослідження - виробничо-економічна діяльність залізничного транспорту України.
Предмет дослідження - організаційно-економічні процеси та відносини, що формуються в діяльності залізниць і забезпечують розвиток ринкових перетворень.
Методологія дослідження. Теоретичною та методологічною основою дисертаційної роботи є фундаментальні положення сучасної економічної науки, дослідження в області економіки залізничного транспорту. Наукову базу дисертації складають методи системного аналізу, теорія управлінських рішень, економіко-математичні та статистичні методи, метод техніко-економічних розрахунків, експертних оцінок, маркетингово-логістичний та інші.
Наукова новизна одержаних результатів:
вперше:
* обґрунтовано вибір вимірників, пропорційно яких розподіляються витрати за окремими статтями основної діяльності залізниць на пасажирські і вантажні перевезення з використанням математичного апарату, для знаходження зв'язку між статистичними і фінансовими показниками ;
* проведено прогнозування показників вітчизняних залізниць і залізниць країн світу на основі комплексного аналізу їх діяльності за останнє десятиріччя ;
удосконалено:
* метод визначення співвідношення залежних і незалежних від обсягів робіт витрат, що дозволило підвищити точність і якість визначення собівартості перевезень;
* методику визначення собівартості перевезень в умовах ринкової економіки, з використанням якої складено калькуляцію для різних видів перевезень, тяги та сполучень,
* визначення ефективності автоматизації технологічних перевезень на основі інформації, одержаної зі спеціалізованого рухомого складу, та модель управління технологічними перевезеннями;
* науково-методичні підходи до комплексної оцінки якості експлуатаційної діяльності залізниць з використанням маркетингово-логістичного принципу управління перевізним процесом та дотримання необхідного рівня стандартів якості транспортних послуг;
набули подальшого розвитку:
- методи обґрунтування заходів, направлених на покращення якісних показників на окремих залізничних дільницях;
- методичні
- Киев+380960830922