Ви є тут

Комплексне використання технічних засобів навчання для формування німецькомовної граматичної компетенції студентів

Автор: 
Палій Олександнр Анатолійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002950
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.2), то доцільним буде його використання в комплексі з іншими ТЗН, а саме магнітофоном (лінгафонним обладнанням) та комп'ютером, оскільки кожен із них має свої переваги і може використовуватися на різних етапах навчання для вирішення різноманітних навчально-пізнавальних завдань.
До ТТЗ можна віднести усі різновиди технічних засобів навчання за умови, якщо вони будуть забезпечувати формування певних навичок і вмінь.
Різні технічні засоби навчання, які забезпечують автоматизацію перевірки знань, ми відносимо до ТЗК.
Застосування технічних засобів навчання для контролю набутих знань, навичок і вмінь є досить перспективним і важливим. Перші зразки технічних засобів навчання для проведення контролю знань (ТЗК) з'явились у другій половині ХХ століття. Спочатку передбачалося, що вони допоможуть більш раціонально використовувати навчальний час для проведення контролю знань. Проте конструктори цих пристроїв зіткнулися з цілим рядом технічних труднощів, які не дозволили задовольнити основні педагогічні вимоги до проведення контролю знань. В основі найпростіших, порівняно дешевих ТЗК був метод вибору готової відповіді на поставлене запитання. При проведенні контролю за цим методом на кожне поставлене запитання пропонувалися на вибір кілька готових відповідей, серед яких лише одна була вірною. Решта відповідей була невірною, хоча і вірогідною. Цей метод побудований на впізнаванні вірної відповіді і має дуже вузькі рамки застосування.
З початком застосування комп'ютерної техніки в навчанні іноземних мов (80-ті роки ХХ століття) з'являється можливість зробити контроль знань студентів більш різноманітним і надійним.
Комбіновані технічні засоби навчання можуть поєднувати в собі кілька функцій (подання навчальної інформації, вправляння та контроль набутих знань, навичок і вмінь).
Нарешті до ДТЗ належать технічні засоби навчання, які самі не несуть у собі інформацію, але застосовуються в процесі навчання для економії часу й зусиль студентів та викладача (друкуючі засоби, копіювальна техніка тощо).
Таким чином, технічні засоби навчання - це такі пристрої та обладнання, які роблять більш ефективним викладання та вивчення програмного матеріалу. Вони можуть застосовуватись як на лекціях, практичних заняттях, так і в самостійній роботі студентів.
Про важливість застосування ТЗН у навчальному процесі наголошували в своїх працях багато провідних науковців. Ю.К.Бабанський зазначав, що за останні роки значно зросла роль технічних засобів навчання, які поставили на нову основу і словесні, і наочні, і практичні методи навчання [11: 44].
Ефективність використання ТЗН визначається нами, головним чином, за трьома аспектами:
1) параметрами та можливостями технічних засобів навчання та їх використанням у конкретних умовах;
2) якістю дидактичного матеріалу;
3) умінням викладача й студентів використовувати ТЗН і дидактичні матеріали.
На сьогоднішній день як вітчизняна, так і зарубіжна промисловість випускає велику кількість технічних засобів навчання. Перші зразки були виготовлені ще в кінці ХІХ століття. Їх потенційні педагогічні можливості були високо оцінені і швидко знайшли широке застосування в навчальному процесі. З того часу проекційне обладнання досягло відносної досконалості і в цілому задовольняє педагогічні вимоги. Саме тому проекційне обладнання отримало досить широке розповсюдження і застосовується в навчальному процесі всіх категорій навчальних закладів.
Сучасні технічні засоби навчання відіграють важливу роль у формуванні навичок і вмінь при вивченні іноземних мов. Саме через використання своїх знань, навичок і вмінь у процесі комунікації при застосуванні ТЗН можна досягти максимальної ефективності та якості навчання.
Підводячи підсумок зазначеного вище, можна зробити висновок, що з появою та удосконаленням найновіших ТЗН і технологій значно збільшуються можливості їх використання. На відміну від технічних засобів навчання минулих років, які використовувалися переважно як засоби передачі навчальної інформації (ІТЗ), зростають можливості сучасних технічних засобів навчання у плані формування навичок і вмінь студентів при вивченні іноземних мов та контролі набутих навичок і вмінь.
Кожен технічний засіб навчання відрізняється своєю оригінальністю, але жоден із них на сьогоднішній день не може претендувати, як уже зазначалося вище, на право називатись універсальним. Лише при комплексному застосуванні ТЗН з урахуванням сильних і слабких сторін кожного з них можна говорити про підвищення ефективності і якості навчання іноземних мов. Перед методистами постає ряд завдань, вирішення яких, на нашу думку, зробить можливим підвищення ефективності та інтенсивності навчання іноземних мов на базі комплексного застосування технічних засобів навчання, а саме:
- виявлення позитивних і негативних сторін кожного ТЗН для раціонального поєднання таких технічних засобів у комплекси при навчанні іноземних мов;
- визначення етапів навчання певного виду мовленнєвої діяльності, на яких застосування того чи іншого технічного засобу буде найбільш ефективним;
- розробка методики комплексного застосування ТЗН у формуванні різних аспектів мовленнєвої діяльності.
Не менш важливим є психолого-педагогічне обґрунтування застосування сучасних технічних засобів навчання у комплексі, що буде розглянуто нами в наступному розділі.
1.2. Психологічне обґрунтування методики комплексного застосування сучасних технічних засобів навчання

Проблема комплексного застосування технічних засобів навчання з метою вдосконалення навчального процесу не є новою. Проте з появою найновіших технічних засобів навчання й технологій залишається актуальною проблема їх обґрунтованого поєднання в комплекси.
Як відомо, навколишній світ пізнається людиною через органи відчуття. Визначний чеський педагог Я.А.Коменський зазначав, що найбільша глибина сліду в свідомості людини залишається при одночасному впливі на кілька органів відчуття.