Ви є тут

Сучасний стан та перспективи удосконалення технології, стандартизації та забезпечення населення гомеопатичними засобами

Автор: 
Лопатинська Оксана Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000070
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2
організаційно – економічні та інформаційні аспекти гомеопатичної практики
Належне медикаментозне забезпечення населення визначається достатнім ринком
недорогих та ефективних лікарських засобів. За інформацією З.Мнушко та співавт.
[89], у світовому масштабі протягом останніх років спостерігається збільшення
споживання лікарських засобів, зумовлене появою нових ринків збуту, збільшенням
асигнувань на національні програми охорони здоров‘я та розробки нових
препаратів, тиском на цінову політику фірм-виробників. Згідно статистичних
даних, приріст світового продажу фармацевтичної продукції за останні роки
складає 10-20%, а споживання лікарських препаратів на одного жителя
збільшується у 1,3-2 рази [106].
В останні роки прослідковується тенденція зростання кількості лікарських
засобів, які використовуються у вітчизняній та зарубіжній медичній практиці. Як
свідчать літературні джерела [143,163], у 1993-1997 рр. в Україні спостерігався
бурхливий (15-20% щорічно) розвиток фармацевтичного ринку, який змінився
значним спадом у 1998-1999 рр. та стагнацією у 2000 р. Проте у 2001 р. знову
намітилась тенденція росту чисельності лікарських засобів, які
використовувались у вітчизняній медичній практиці, що сприяло поповненню
основних фармакотерапевтичних груп новими ефективними препаратами.
За інформацією О.Стефанова [143], розвиток світового фармацевтичного ринку
суттєво впливає на стан фармацевтичних ринків окремих країн, у тому числі на
швидко зростаючий фармацевтичний ринок України. Як свідчать результати
досліджень, проведених рядом науковців (В.Коваленко, К.Курищук, О.Стефанов та
інш.), за період 1995-2002 рр. спостерігається тенденція до удосконалення,
реструктуризації та виходу із кризового стану вітчизняного ринку лікарських
засобів [57,68,143]. Населення України забезпечується препаратами із 60 країн
світу. При цьому, за даними О.Стефанова, спостерігається зростання на
вітчизняному ринку питомої ваги імпортних засобів [143]. Сьогодні на ринку
України представлена продукція понад 300 фармацевтичних компаній і 22
виробників із країн СНД та Балтії. Понад 800 фірм імпортують лікарські засоби.
Майже половину зарубіжних препаратів постачають підприємства шести країн:
Німеччини, Польщі, Індії, Франції, Швейцарії, Англії [159,164].
За інформацією І.Каракая та Ю.Каракая [53], маркетинговий аналіз ринку
фармацевтичних препаратів базується на глибокому і всебічному вивченні
статистичних даних, діяльності виробників, постачальників, асортименту
лікарських засобів, потреб і попиту на медикаменти, фактичних та потенційних
споживачів, рівня та динаміки цін, соціально-економічних, медико-демографічних
та природно-кліматичних чинників, сезонних особливостей споживання окремих
видів медикаментів, їх якості, авторитетів товарних марок виробників, доходів
населення. Вказані показники характеризують стан ринку та тенденції його
розвитку.
З метою формування національної політики надання кваліфікованої, доступної і
своєчасної лікарської допомоги населенню та наукового обгрунтування підходів
щодо формування асортименту лікарських засобів, науковцями проводиться
системний аналіз фармацевтичного ринку. Зокрема, дослідження комплексу
маркетингу, який регулює формування фармацевтичного ринку за кордоном,
проведені З.Мнушко та співавт. [89]. Т.Грошовим та співавт. [30] вивчено
особливості формування фармацевтичного ринку ветеринарних препаратів за
кордоном.
Впровадження у лікувальну практику значної кількості лікарських засобів різних
фармакотерапевтичних груп зумовило потребу у сегментаційному підході до
вивчення вітчизняного та світового фармацевтичних ринків. Так, Л.Бовкун
проведені дослідження особливостей формування ринку вітамінних препаратів [6].
З.Мнушко, Н.Пузак та інш. вивчали загальні аспекти створення ринку лікарських
засобів для лікування гастроентерологічних захворювань [90-91,124].
І.Городецькою [26] досліджено ринок офтальмологічних лікарських засобів.
О.Заліською [41] проведене маркетингове вивчення ринку урологічних препаратів.
Об‘єктами дослідження були також лікарські засоби, які використовуються в
оториноларингології [70], в пульмонології [88], ферментні препарати, які
покращують процеси травлення [151], імуностимулюючі засоби [38],
протидіабетичні препарати [132].
Дослідження, фармацевтичного ринку проводиться у різних напрямках. При цьому
предметом вивчення є лікарські засоби різних фармакотерапевтичних груп. Проте
комплексне дослідження асортименту гомеопатичних засобів, представлених на
вітчизняному фармацевтичному ринку окремим сегментом, не проводилось. Разом з
тим, підвищений інтерес до гомеопатичного методу лікування, впровадження у
медичну практику нових гомеопатичних засобів зумовлює актуальність досліджень у
цьому напрямку.
Особливості формування вітчизняного ринку гомеопатичних засобів
Сучасна гомеопатична медицина використовує лікарські засоби різного
фармакотерапевтичного спрямування. При цьому якість та ефективність терапії
залежить від наявності достатнього арсеналу препаратів.
В останні роки асортимент лікарських засобів, дозволених до використання в
Україні, інтенсивно поповнюється гомеопатичними засобами, які згідно з
“Державним реєстром лікарських засобів” [32], складають окрему
фармакотерапевтичну групу.
За визначенням Л.Кобзаря та співавт. [56], асортимент лікарських засобів – це
динамічна система, для якої характерне постійне оновлення з урахуванням
сучасних вимог фармакотерапії, технічного та економічного стану. Тому одним із
завдань нашого дослід