Ви є тут

Модульно-рейтингова технологія навчання та контролю засвоєння знань у вищому військовому закладі освіти.

Автор: 
Романюк Ігор Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000796
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Технологія модульно-рейтингового навчання та контролю засвоєння знань як умова
вдосконалення професійної підготовки майбутніх офіцерів
101
2.1.
Структура проходження модулів навчальної дисципліни військового навчального
закладу освіти
101
2.2.
Методика нарахування балів за модульно-рейтинговою технологією
110
2.3.
Екпериментальне дослідження впровадження модульно-рейтингової технології у
навчально-виховной процес кафедри військового навчального закладу освіти
155
2.3.1.
Процедура і методологія проведення досліджень з підготовки курсантів до
практичного виконання обов’язків за призначенням
156
2.3.2.
Методики обробки матеріалів досліджень
161
2.3.3.
Порівняльний аналіз результатів дослідження з підготовки курсантів до
практичного виконання обов’язків за призначенням
167
Висновки до другого розділу
179
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
181
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
185
ДОДАТКИ
202

ВСТУП
Актуальність дослідження. Основною метою навчання, на початку ХХІ століття є не
тільки засвоєння суми знань (цьому сприяє розвиток глобальних комп’ютерних
мереж), а й розвиток особистості та формування її мислення. Специфіка
підготовки військового фахівця вимагає постійного вдосконалення його
професійної та методичної майстерності. Сучасні соціальні зміни надто
інформаційні, а специфічні умови служби і навчання у вищому військовому
навчальному закладі (ВВНЗ) є перепоною на шляху підготовки спеціаліста високого
рівня. Основною відмінністю підготовки курсанта ВВНЗ є: чітка регламентація
роботи курсанта (розклад доби); велика кількість додаткового навантаження
(тренування зі стройової підготовки, фізичне загартування, вивчення документів,
що регламентують військову службу, участь у гарнізонних заходах); виконання
обов’язків із служби військ (внутрішні наряди, вартова та гарнізонна служба,
обов’язкова підготовка до неї). Усе це породжує проблеми в організації
навчально-виховного процесу ВВНЗ, що ускладнює процес підготовки і контролю
набутих знань, умінь та навичок у майбутніх офіцерів. Традиційна система
навчання за такого підходу не завжди відповідна вимогам стандартів щодо
ефективної підготовки військових фахівців. Тому необхідно переглянути підходи
до структури навчання, особливо контроль оцінювання знань в умовах стрімкої,
динамічної та ритмічної організації військової служби взагалі та її складової –
навчально-виховного процесу ВВНЗ.
Формування конкурентноспроможного випускника ВВНЗ ураховує потреби країни та її
збройних сил, а модель фахівця передбачає його вміння самостійно та
кваліфіковано виконувати обов’язки на первинних посадах. За цих умов
об’єктивною потребою є формування достатнього рівня теоретичних знань і
професійних навичок, методичної підготовки, яку можна встановити за наслідками
контролю. Аналіз науково-педагогічних джерел свідчить про зростання інтересу
викладачів до використання модульно-рейтингового навчання та контролю як
основного методу педагогічного стимулювання навчально-виховного процесу.
Деякі аспекти педагогічної технології у вищій школі узагальнив В.Безпалько [19,
20]. Він розробив комплекс засобів педагогічної технології для вищої школи та
шляхи її практичного застосування. Серед сучасних дослідників, котрі працюють в
Україні, варто виділити наукові праці І.Підласого [12,135]. Вони присвячені
проблемі технологій дидактичного процесу. Деякі питання педагогічної технології
вищої школи дослі­джували відомі українські вчені: А.Алексюк, В.Бондар,
Є.Березняк, Я.Бурлака, С.Гончаренко, І.Зязюн, Б.Кобзар, В.Мадзігон, О.Мороз,
Н.Ничкало, М.Стельмахович, М.Чернінський, М.Ярмаченко та ін.
[2,3,4,5,7,21,28,29,31,
36,60,61,65,69,75,125,116,130,137,138,151,164,167,181,212].
Серед великої кількості розробок новітніх технологічних структур у сфері освіти
оригінальними та змістовними визнані модульні технології навчання для середньої
освіти (К.Вазіна, Дж. Рассел, П.Юцявічене), для вищої освіти (А.Алексюк,
А.Гуцинськи, Г.Овенс, Є.Сковін, П.Третьяков) [2,
3,4,5,32,33,66,108,117,120,123,161,162,163,165,174,208,209,210,213,214].
Певне історико-теоретичне обґрунтування у галузі професійно-технічної та вищої
технічної освіти має принцип модульності, реалізація якого характеризується
міждисциплінарністю і багатоаспектністю (В.Огнев’юк та А.Фурман)
[119,185,186,187,188,189].
Зросла кількість праць, присвячених упровадженню модульних технологій навчання
і рейтингових систем контролю та оцінювання знань студентів. Це свідчить, що
цей напрям є пріоритетним у педагогічній науці. Водночас вивчення стану
наукової розробки обраних для дисертаційних досліджень кола питань свідчить,
що, незважаючи на наявність низки наукових статей, дисертаційних досліджень
О.Аксьонової, Л.Гуляєва, Ф.Козак, Л.Малаканової, Н.Пивовар, В.Рябової, Н.Шиян
[1,6,45,70,96,132, 143,153,154,178,199] з питань застосування
модульно-рейтингової технології у навчально-виховному процесі закладів освіти
різних рівнів акредитації ще не стала предметом цілісного наукового
дослідження.
Вивчення теоретичних засад і практичних передумов організації модульного
навчання показало, що належним чином не проведена теоретико-методологічна
експертиза застосування інноваційної моделі в навчально-виховному процесі
військових закладів освіти. Сучасні підходи до проблеми впровадження
модульно-рейтингової технології навчання та контролю засвоєння знань курсантів,
зокрема, щодо соціальної зорієнтованості змісту, вивчення умов її застосування,
як передумови розбудови системи підготовки в