Ви є тут

Оцінювання та регулювання конкурентоспроможності продукції промислового призначення.

Автор: 
Лісовська Лідія Степанівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000878
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ТА ОБГРУНТУВАННЯ ЦІЛЕЙ РЕГУЛЮВАННЯ конкурентоспроможності
продукції ПРОМИСЛОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
2.1.Вибір бази порівняння при оцінюванні рівня конкурентоспроможності продукції
промислового призначення
Складність процесу визначення кількісного рівня КСП обумовлюється
багатоаспектністю поняття конкурентоспроможності та необхідністю оцінювання
різних показників; особливостями продукції промислового призначення та
сформованим складом персоніфікованої системи показників; залежністю від
інформаційного забезпечення та умов ринкового середовища тощо.
В основі оцінювання рівня КСП лежить порівняння сукупності показників
конкурентоспроможності оцінюваної продукції з відповідною базою - сукупністю
базових значень показників.
Базою порівняння (аналогом) визнається реально досяжна сукупність значень
показників, які прийняті за основу під час порівняльного оцінювання
конкурентоспроможності продукції. Встановлена номенклатура показників
конкурентоспроможності бази порівняння повинна в цілому відповідати
номенклатурі показників конкурентоспроможності оцінюваної продукції; методи
визначення значень цих показників КСП та одиниці їх виміру для базової та
оцінюваної продукції повинні бути однаковими. Від вибору бази порівняння
значною мірою залежить результат оцінювання рівня КСП та рішення, які
приймаються на цій основі.
Основою обгрунтовання відбору аналогів повинно бути встановлення критеріїв їх
вибору. Критерії вибору бази порівняння зумовлюються складом груп показників
КСП, вимогами споживачів щодо показників корисності та вартості продукції на
конкретному ринку у визначений період часу, цілями оцінювання комплексного
показника рівня КСП.
Вибір бази порівняння повинен диференціюватися за групами показників.
Побудована модель показника КСП, яка включає співвідношення комплексних
показників корисності та вартості продукції, формується на основі груп
показників якості продукції, якості сервісу, маркетингового просування
продукції, ціни продажу та експлуатації продукції. Для кожної групи показників
продукції можна виділити різні умови відповідності аналогів та оцінюваної
продукції.
Критеріями вибору бази порівняння для показників якості продукції є
відповідність функціонального призначення, складу технічних характеристик та
галузі застосування продукції.
Для показників якості сервісу необхідними критеріями вибору аналога для
порівняння є відповідність функціонального призначення, умов експлуатації та
надання сервісу продукції на прогнозованому ринку або його сегменті.
Необхідність вичленовування сегментів ринку зумовлена тим, що кожен сегмент
характеризується власними особливостями розвитку (станом ринкової
інфраструктури, переважним типом конкуренції, величиною наявного попиту тощо),
які впливають на рівень вимог споживачів до показників якості обслуговування
продукції.
При порівнянні показників маркетингового просування продукції промислового
призначення до аналогів можна віднести всі види продукції з відповіднім
функціональним призначенням, які представлені на потенційних або реальних
ринках, або їх сегментах.
Необхідними і достатніми критеріями вибору бази порівняння для оцінювання
показників рівня вартості можна вважати відповідність функціонального
призначення та умов експлуатації продукції.
Результати аналізу даних, наведених в таблиці 2.1, доводять, що період
створення продукції промислового призначення може охоплювати три і більше років
[75, с.58]. У зв’язку з цим аналог для порівняння може бути змінений внаслідок
зміни актуальності базових значень показників продукції.
Таблиця 2.1
Тривалість створення нових типів техніки
Показники тривалості створення нової продукції
Розподіл відсотків у календарних роках
1995р.
1996р.
1997р.
1998р.
1999р.
2000р.
Всього створено зразків,
в т.ч. створено протягом:
100
100
100
100
100
100
одного року
28,6
53,8
18,2
16,7
14,3
66,7
двох років
35,7
23,1
81,8
33,3
21,4
трьох років і більше
35,7
23,1
50,0
64,3
33,3
У численних працях вітчизняних і зарубіжних економістів та у нормативних
документах розроблені рекомендації щодо оцінювання технічного рівня та рівня
якості продукції [1, 15, 24, 54]. Оскільки існує певна аналогія в показниках
якості та конкурентоспроможності продукції, то досліджені підходи стосовно
вибору аналогів можуть бути використані в даній роботі. Принципово можливо як
базове приймати значення показників конкурентоспроможності гіпотетичної та
реально існуючої продукції.
Показники конкурентоспроможності гіпотетичної продукції визначаються за
прогнозами розвитку техніки, за вимогами чинних міжнародних і національних
стандартів, на підставі потреб різних учасників ринку або інших критеріїв. Так,
значення показників гіпотетичної продукції, які приймаються за базу порівняння
при оцінюванні рівня КСП, можуть встановлюватися на основі:
загальних технічних вимог на групу однорідної продукції, які регламентуються
національними або міжнародними стандартами;
оптимальних для виробника і/або споживача значень показників;
експериментально обґрунтованих вимог споживачів;
середніх значень показників КСП;
граничних значень показників КСП.
При використанні як бази порівняння вимог національних стандартів в сучасних
умовах розвитку національної системи стандартизації слід використовувати
показники міжнародних або гармонізованих вітчизняних стандартів для таких цілей
оцінювання рівня КСП:
визначення доцільності розроблення продукції – для обґрунтування мінімального
значення показника при узгодженні нормативних