Ви є тут

Диференційований підхід до навчання комп"ютерних технологій майбутніх учителів інформатики

Автор: 
Шугайло Ганна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U002338
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
організаційно-методичні засади диференційованого ПІДХОДУ ДО навчання
комп’ютерних технологій
майбутніх учителів інформатики
У другому розділі теоретично розроблено, обгрунтовано та експериментально
перевірено диференціацію змісту навчального матеріалу з комп’ютерних технологій
створення і обробки текстової, числової та графічної інформації; диференціацію
змісту самостійної навчальної роботи студентів з опанування комп’ютерних
технологій; відбір форм та методів для диференційованого навчання комп’ютерних
технологій; дидактичне забезпечення процесу диференційованого навчання
комп’ютерних технологій; методику формування типологічних груп студентів із
урахуванням вихідного рівня знань та умінь студентів з комп’ютерних
технологій.
2.1. Диференціація змісту навчального матеріалу з комп’ютерних технологій
Першим етапом дослідно-експериментальної роботи з розробки
організаційно-методичних засад диференційованого підходу до навчання
комп’ютерних технологій майбутніх учителів інформатики став етап диференціації
змісту навчального матеріалу з комп’ютерних технологій. Розвиток, у тому числі
професійний, здійснюється всіма навчальними засобами, але одну із головних
ролей у розвитку суб’єктів навчання відіграє навчальний зміст, який виступає
важливою складовою процесу навчання.
П.І. Сікорський у статті “Вертикальна і горизонтальна диференціація навчального
матеріалу з алгебри” розкладає поняття змісту на зміст освіти, зміст
конкретного року навчання, зміст конкретної навчальної дисципліни, зміст
відносно автономної, логічно завершеної частини знань навчального предмета
(модуль) та зміст навчального заняття. При цьому науковець наголошує, що:
“Оскільки процес засвоєння знань має дискретну природу, а їх сприймання
обмежене психічними функціями в часі, то диференціювання змісту є необхідною
умовою під час організації навчання” [212, с.91].
І. Гуревич у статті “Інтеграція та диференціація курсу інформатики у
професійній школі” зазначає, що “диференціація інформатики полягає у
поглибленні та розширенні її предметного змісту, його розщепленні на більш
дрібні, спеціалізовані предмети” [60, с.79].
Наведені точки зору дослідників на зміст навчального матеріалу, у тому числі з
інформатики, дозволяють зробити висновок, що комплекс сучасних заходів,
покликаний забезпечити якісне вивчення інформатики у вищій професійній школі,
повинен, поряд із іншими заходами, повинен також передбачати диференціацію
змісту навчального матеріалу з комп’ютерних технологій.
У дослідженні безпосередній диференціації змісту навчального матеріалу з
комп’ютерних технологій передувала робота по визначенню дисциплін із
інформатики, на навчальному матеріалі яких мав відбутися процес дослідження
можливостей застосування диференційованого підходу у навчанні комп’ютерних
технологій. При цьому виходили із такого:
1. Бажано, щоб диференційованому вивченню конкретних комп’ютерних технологій (у
вигляді відповідного програмного забезпечення) передувало диференційоване
опанування студентами операційної системи, під керівництвом якої ці технології
створюють і обробляють інформацію. Як показує практика, основні дії у
операційній системі і розроблених для неї комп’ютерних програмах виконуються за
практично однаковою методикою з використанням подібних інструментальних
засобів. Отже, диференційоване навчання операційної системи підготовлює
студентів до диференційованого навчання комп’ютерних технологій обробки
інформації, керованих цією операційною системою, а відтак період адаптації
студентів до вивчення комп’ютерних технологій створення і обробки інформації в
умовах диференційованого підходу до навчання, значно скорочується. Зважаючи на
вище зазначене, було затосовано диференційований підхід до навчання інформатики
у навчальному предметі, яким передбачено вивчення операційної системи.
2. Як зазначає академік М.І. Жалдак у статті “Яким бути шкільному курсу “Основи
інформатики”, для інформатики основними є питання про пошук, зберігання,
опрацювання, подання, передавання, використання інформації [79, с.5]. Отже, для
інформатики в першу чергу становлять інтерес види інформації за формою її
подання. З огляду на цей факт ми обрали для диференційованого навчання
студентів комп’ютерні технології обробки текстової, числової і графічної
інформації, як найпоширеніших видів інформації за формою її подання. Після
цього перед нами постала проблема відбору навчальних дисциплін, у курсі яких
вивчаються комп’ютерні технології зазначених видів інформації.
3. Аналіз навчальних планів показав, що комп’ютерні технології обробки
текстової, числової і графічної інформації вивчаються у складі різних
навчальних предметів, у тому числі різноманітних спецкурсів. У остаточному
виборі навчальних предметів ми керувалися таким. Окрім того, що запропонована
нами методика організації диференційованого вивчення комп’ютерних технологій
має удосконалити фахову підготовку студента з інформатики, вона також
переслідує ще одну мету: закласти підгрунтя, на якому майбутній педагог з часом
будуватиме свою професійно-педагогічну діяльність. Аналіз програми для середніх
навчальних закладів “Основи інформатики та обчислювальної техніки” показує, що
із 40 навчальних годин, що відводяться програмою на вивчення теми “Прикладне
програмне забезпечення загального призначення”, більш, ніж половина —
22 навчальні години — припадає на ознайомлення учнів із комп’ютерною
технологією створення і обробки текстової, числової і графічної інформації
[179, с.19]. З огляду на це, ми зосередилися насамперед