Ви є тут

Реформування міжбюджетних відносин в умовах ринкової трансформації економіки України

Автор: 
Василишен М.М.
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003348
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК МІЖБЮДЖЕТНИХ
ВЗАЄМОВІДНОСИН В УКРАЇНІ
2.1. Видатки та принципи їх розмежування

Кожний бюджет за своєю сутністю виконує повноваження на здійснення видатків, які б відповідали обсягу надходжень, тобто доходів бюджету за відповідний бюджетний період. Причому доходи та їх формування мають примусовий характер. Також і видатки мають переважно примусовий характер відповідно до витратних статей бюджету, визначених законодавством. В реальній діяльності як доходи, так і видатки ніколи ще не співпадали. Мають місце непередбачені доходи, а тим більш - непередбачені видатки, які перевищують доходи за рахунок інших джерел. Бюджетна система України грунтується на єдності всіх бюджетів.
Державний бюджет України та місцеві бюджети за своїм законодавчим положенням є самостійними. Держава коштами державного бюджету не несе відповідальності за бюджетні зобов'язання органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування. Органи влади автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування коштами відповідних бюджетів не несуть відповідальності за бюджетні зобов'язання одне одного, а також за бюджетні зобов'язання держави. Ця самостійність бюджетів забезпечується закріпленням за ними відповідних органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на визначення напрямів використання коштів відповідно до законодавства України, правом Верховної Ради Автономної Республіки Крим та відповідних рад самостійно і незалежно одне від одного розглядати та затверджувати відповідні бюджети.
До складу бюджетів підлягають включенню, як показує вивчення цього питання, всі надходження до бюджетів та витрати бюджетів, що здійснюються відповідно до нормативно-правових актів органів державної влади, органів влади автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Розмежування видів видатків між місцевими бюджетами передбачається здійснювати на нових принципах їх організації, і насамперед, на основі принципу субсидіарності з урахуванням критеріїв видів видатків, які поділяються на такі групи:
* видатки на забезпечення конституційного ладу держави, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню (областям);
* видатки, які визначаються функціями держави та можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності; 1
* видатки на реалізацію прав та обов'язків Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування, які мають місцевий характер та визначені законами України;
* видатки на фінансування бюджетних установ та заходів, які забезпечують необхідне першочергове надання соціальних послуг, гарантованих державою, і які розташовані найближче до споживачів. Ці видатки здійснюються з бюджетів сіл, селищ, міст та їх об'єднань;
* видатки на фінансування бюджетних установ та заходів, які забезпечують надання основних соціальних послуг, гарантованих державою для всіх громадян України;
* видатки на фінансування бюджетних установ та заходів, які забезпечують гарантовані державою соціальні послуги для окремих категорій громадян, або фінансування програм, потреба в яких існує в усіх регіонах України.
Передача прав на здійснення видатків на виконання делегованих державних повноважень до бюджетів сіл, селищ, міст районного значення та їх об'єднань може здійснюватися за рішенням районної або міської (міст республіканського Автономної Республіки Крим чи міст обласного значення) ради з відповідними коштами у вигляді міжбюджетного трансферту.
Міські (міст обласного значення) ради можуть передати частину видатків на виконання делегованих державних повноважень районній раді з відповідними коштами районному бюджету у вигляді міжбюджетного трансферту. Районні ради можуть передавати частину видатків на виконання делегованих державних повноважень міській раді (міста республіканського Автономної Республіки Крим та міста обласного значення) з відповідними коштами міському бюджету у вигляді міжбюджетного трансферту. Ця передача здійснюється на підставі спільних рішень рад і укладання договору.
Безпосередньо розрахунок видатків, що враховується при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, здійснюється на основі фінансових нормативів бюджетної забезпеченості шляхом ділення загального обсягу фінансових ресурсів, що спрямовуються на виконання бюджетних програм, на кількість мешканців чи споживачів соціальних послуг тощо. При цьому можуть застосовуватись коригуючі коефіцієнти фінансових нормативів бюджетної забезпеченості. В своїй сукупності це дозволило суттєво вплинути на структуру розподілу витрат у зведеному бюджеті України по рівнях бюджетної системи (табл. 2.1).
Не випадково аналізуємо динаміку видатків місцевих бюджетів в контексті змін, що відбуваються у Зведеному та Державному бюджетах. Не випадково взятий період 1997-2002 років. Саме починаючи з 1998 року центральна влада під тиском регіонів, які посилено наполягали на підвищенні ролі місцевих бюджетів у соціально-економічному розвитку територій, надала відповідні повноваження місцевому самоврядуванню, а відтак, необхідне фінансове забезпечення через механізми бюджетного регулювання.
Таблиця 2.1.
Динаміка структури розподілу доходів і витрат у зведеному
бюджеті України по рівнях бюджетної системи *
Показники19971999200020012002млн.
грн.в % до
зведеного бюджетумлн.
грн.в % до
зведеного бюджетумлн.
грн.в % до
зведеного бюджетумлн.
грн.в % до зведеного бюджетумлн.
грн.в % до зведеного бюджетуДоходи зведеного бюджету28097100358441004911710053204,610057120,5100Видатки зведеного бюджету36403100380001005249010052118,310052631,1100Державний бюджетДоходи всього *1595956,8197505