Ви є тут

Експрес-контроль спеціальної фізичної підготовленості військовослужбовців механізованих підрозділів Сухопутних військ

Автор: 
Глазунов Сергій Іванович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U000344
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ

2.1. Методи дослідження
Вибір методів дослідження визначався поставленими задачами і включав у себе:
* вивчення літературних джерел та узагальнення даних спеціальної літератури;
* теоретичний аналіз і синтез;
* опитування спеціалістів (бесіда, анкетування);
* проведення експертних оцінок;
* педагогічне спостереження;
* педагогічне тестування;
* педагогічний експеримент;
* пульсометрію;
* хронометраж;
* дистанціометрію;
* методи математичної статистики.
Методи дослідження застосовувалися відповідно до загальноприйнятих вимог [113, 181, 189, 217].
2.1.1. Вивчення та узагальнення даних спеціальної літератури. Вивчення літературних джерел та узагальнення даних спеціальної літератури дозволили сформувати загальне уявлення про проблему, що досліджується, встановити рівень її опрацьованості та перспективність. Особлива увага приділялася вивченню:
еволюції й основних тенденцій удосконалення контролю фізичної підготовленості військовослужбовців [16, 24, 93, 141];
змісту контролю спеціальної фізичної підготовленості в Збройних Силах розвинутих у військовому відношенні держав (США, Німеччина, Франція, Великобританія, Росія) [17, 128, 152, 174];
методології розробки належних норм фізичної підготовленості різних груп населення [87, 92, 109, 176];
структурі та характеру професійної діяльності військовослужбовців МПСВ у різних видах і формах сучасного загальновійськового бою [70, 110, 111, 177, 228].
Крім цього, вивчалися наукові праці з питань використання методів математичної статистики в педагогічних дослідженнях [55, 160, 220].
2.1.2. Теоретичний аналіз і синтез. Ці методи використовувалися з метою визначення актуальності дослідження та розробки гіпотези. За допомогою аналізу були визначені: характер та структура професійної діяльності військовослужбовців МПСВ, відокремлені суттєві фактори, котрі впливають на успішність професійних дій військовослужбовців МПСВ на тактичних навчаннях. Теоретичним шляхом, за допомогою синтезу, були зроблені висновки про результати констатуючих та порівняльного експериментів.
2.1.3. Опитування фахівців. Відповідно до досліджуваної проблеми були проведені численні бесіди з фахівцями, що мають досвід ведення бойових дій у складі механізованих підрозділів. При цьому визначалися ступінь актуальності досліджуваної проблеми і шляхи розв'язання завдань, що досліджуються. Очне анкетування військовослужбовців в/ч 89520, в/ч А0281, які брали участь у педагогічному експерименті, провадилося після тактичних навчань. Анкети були розроблені з врахуванням загальноприйнятих вимог [114, 167]. Запитання, які були в анкетах, дозволяли виявити:
розподіл навантаження на різні частини тіла військовослужбовців у процесі виконання воєнно-професійних дій під час тактичних навчань;
найбільш навантажувальні етапи навчально-бойової роботи;
пріоритет фізичних якостей у процесі виконання воєнно-професійних дій під час тактичних навчань.
2.1.4. Проведення експертних оцінок. Експертна оцінка здійснювалася за розробленою автором анкетою (додаток В) з дотриманням процедури опитування експертів. Вона здійснювалася експертами на основі професійного досвіду та логіко-інтуїтивного аналізу з використанням порівняльної оцінки фактів на основі загальноприйнятих положень та вимог [169, 221]. До групи експертів входило 42 чоловіки - військових фахівців оперативно-тактичного та стратегічного рівня, які займали у минулі роки командні посади та проходили службу у механізованих підрозділах Сухопутних військ. Тридцять два з них проходили службу на посаді заступників командира полку, шестеро - командира полку, троє - заступників командира дивізії, один - командира дивізії. Узгодженість думок експертів визначалася за показником коефіцієнту конкордації [49]. До анкет було включено шістнадцять питань, що стосуються відповідності системи контролю ФП вимогам сучасного загальновійськового бою, оцінці переважаючого часткового розподілу фізичних якостей під час професійної діяльності, адекватності оцінки фізичної підготовленості відповідно до діючих нормативних документів. Проведення експертизи здійснювалося методом ранжування. На заключному етапі була проведена обробка результатів за допомогою методів математичної статистики.
2.1.5. Педагогічне спостереження. Для одержання комплексного уявлення про особливості професійної діяльності військовослужбовців МПСВ ми використовували метод спостереження. Воно здійснювалося у процесі занять за розділами бойової підготовки військовослужбовців механізованого полку Навчального центру Сухопутних військ "Десна". Особлива увага була приділена змісту занять з тактичної, інженерної, вогневої і фізичної підготовки, характеру прийомів і дій військовослужбовців у процесі виконання професійних задач, особливостям прояву фізичних якостей і рухових навичок на визначених етапах навчально-бойової роботи. Педагогічне спостереження було відкритим та мало безпосередній, констатуючий і непричетний характер [139, 221].
2.1.6. Педагогічне тестування. Завданнями педагогічного тестування було визначення рівня підготовленості за різними розділами бойової підготовки. З метою визначення рівня фізичної підготовленості військовослужбовців використовувалися тести, які характеризують рівень розвитку витривалості, сили, швидкості, координаційних здібностей та військово-прикладних навичок (табл. 2.1).
Вправи виконувалися в однакових умовах у військовій формі одягу в процесі навчальних занять і в години спортивно-масової роботи. Результати тестування фіксувалися в протоколах. Перерви між перевірками не перевищували трьох днів. Необхідно відмітити, що військовослужбовці жили за єдиним розпорядком дня, мали однакові умови харчування, відпочинку та побуту.
Для оцінки рівня військово-спеціальної підготовленості контингенту, що досліджується, здійснювався контроль виконання нормативів з різних розділів бойової підготовки (тактична, вогнева, інженерна і захист від зброї м