Ви є тут

Удосконалення організації оплати праці найманих працівників (на прикладі малих недержавних підприємств)

Автор: 
Люткевич Вікторія Борисівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003052
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОПЛАТИ ПРАЦІ НАЙМАНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УКРАЇНІ
2.1. Мета, завдання і методика аналізу та оцінки стану оплати праці найманих працівників
В останні роки в Україні все більша увага приділяється дослідженню проблем оплати праці найманих працівників підприємств всіх форм власності. Підвищений інтерес прийшов на зміну занепаду в цій сфері на початку 90-х років, коли прерогативи встановлення рівня, форм і систем оплати праці були надані підприємствам, ринок праці не функціонував, державне регулювання було мінімальним. Негативні економічні і соціальні наслідки такої політики призвели до необхідності вивчення стану оплати праці найманих працівників в країні, узагальнення позитивного досвіду підприємницьких структур, визначення напрямків удосконалення соціально-економічної політики, переходу на світові стандарти в цій сфері.
Перехід до ринкових умов господарювання потребує використання в Україні міжнародних методик аналізу оплати праці з урахуванням особливостей вітчизняної економіки, статистики, інформації.
Для цього в Україні розроблено низку нормативних і методичних матеріалів: Національну методику визначення вартості робочої сили (наказ Держкомстату України від 29.12.94 р. № 277), Інструкцію зі статистики заробітної плати (Наказ Держкомстату України від 11.12.95 р. № 323). З 1995 р. започатковано збір щорічної інформації щодо фактичних витрат на робочу силу та визначення її вартості за галузями економіки [109, 340, 312]. В основу розроблених документів покладено резолюції, прийняті Восьмою міжнародною конференцією статистики праці (МКСП) у 1954 р., Міжнародну стандартну класифікацію витрат на робочу силу (Резолюція про статистику вартості праці, прийнята ХІ Міжнародною конференцією зі статистики вартості праці, жовтень 1966 р.) та інші документи. Прийнято низку законів України щодо оплати праці [91; 132-137].
В економічних публікаціях висловлюються різні погляди стосовно аналізу показників стану оплати праці [21; 23; 32; 141; 142]. Більшість публікацій віддзеркалює окремі аспекти аналізу, кожен із дослідників виділяє власні критерії і показники. Відсутність загальновизнаної методології, за якою доцільно здійснювати аналіз оплати праці, ускладнює вирішення такого завдання і вимагає розробки локальних методичних підходів [143].
В даній роботі предметом аналізу є оплата праці найманих працівників підприємницьких структур. Мета аналізу полягає у виявленні тенденцій організації оплати праці найманих працівників, оцінці повноти реалізації функцій заробітної плати. З цих позицій обґрунтовано наступні вимоги до його проведення.
Перше, пропонується поетапне проведення аналізу з виділенням чотирьох етапів: підготовчого, аналітико-розрахункового, узагальнюючого, визначення напрямів удосконалення системи управління оплатою праці найманих працівників в сфері підприємництва. Основні завдання кожного етапу представлені на рис. 2.1.
Друге, в основу аналізу покладено системний підхід, згідно з яким кожен етап визначений невід?ємною складовою у досягненні загальної мети дослідження і вирішує при цьому локальні завдання.
На першому етапі визначається мета аналізу; обгрунтовується часовий період, за який здійснюється аналіз; визначаються вимоги до інформаційного забезпечення і вибору інструментарію, тобто основних методів аналізу, форми представлення його результатів тощо. Визначаються обсяги необхідної інформації, виходячи з вимог щодо достовірності результатів дослідження. Завдання першого етапу носять вірогідний характер і можуть змінюватись у ході аналітичних і розрахункових процедур наступних етапів, якщо це викликано об'єктивними причинами. Це забезпечує гнучкість розрахунків.

Другий етап аналізу - це вибір критеріїв і показників, за якими можна оцінити стан оплати праці та її вплив на соціально-економічну ситуацію в країні. В даній роботі запропоновано склад показників, які мають інформаційне забезпечення, можуть бути представлені у кількісному вимірі, визначаються за офіційними даними, аналітичними розрахунками, статистичною звітністю.
Показники, що характеризують стан оплати праці, розподіляємо на прості, комплексні, узагальнюючі та інтегральні. Прості (одиничні) показники характеризують одну з ознак процесу, що досліджується. Стосовно аналізу оплати праці - це показники розміру оплати праці працівників певної професії, мінімальна заробітна плата (МЗП). Комплексні показники характеризують дві або декілька ознак, які визначають досліджуваний об'єкт. Зокрема, такими показниками є середній рівень оплати праці в галузі та регіоні, питома вага МЗП у вартості споживчого кошику. Узагальнюючі показники надають загальну характеристику об'єкта за вибраними критеріями і можуть бути представлені у формі абсолютних, відносних або середніх величин. Абсолютні показники можуть бути отримані при підсумовуванні первинних статистичних даних або в результаті обчислень. В даній роботі до них віднесено вартість робочої сили, мінімальний прожитковий мінімум, вартість "споживчого кошика" та ін. Відносні величини характеризують співвідношення між показниками, що зіставляються. Такі показники в сфері оплати праці надають можливість проаналізувати загальний стан оплати праці на різних рівнях її формування, визначити темпи оплати праці за такими показниками як середня, номінальна, реальна заробітна плата тощо. Порівняння показників оплати праці різних областей, районів, підприємств, а також з показниками інших країн дає можливість зробити об'єктивні висновки щодо стану оплати праці.
Оплата праці може бути проаналізована за її впливом на рівень життя населення, на загальну величину доходів населення, на розвиток виробництва та економіки країни в цілому [145; 146]. При визначенні показників в роботі враховано наступне.
Основою формування і аналізу заробітної плати є вартість робочої сили: розмір фактичних видатків наймача на утримання робочої сили (визначення МОП, 1966 р.). З 1995 року Міністерство статистики