Ви є тут

Правове регулювання іноземних інвестицій у спеціальних (вільних) економічних зонах України (на матеріалах СЕЗ «Яворів»).

Автор: 
Бек Юліан Богуславович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003195
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2 "Створення спеціальної (вільної) економічної зони". В даному розділі зазначаються суб'єкти ініціативи по створенню СЕЗ, документи, які необхідно подати, строки та порядок їх розгляду.
До особливостей СЕЗ України необхідно віднести також і таку ознаку як створення кожної зони окремим законом. Дана вимога міститься в ст.2 Закону України "Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон", де зазначається, що статус і територія СЕЗ, а також строк, на який вона створюється, визначаються Верховною Радою України шляхом прийняття окремого закону для кожної зони.
Варто зазначити, що серед науковців не існує єдиного підходу щодо доцільності створення конкретних СЕЗ окремими законами. Зустрічаються навіть зовсім протилежні пропозиції. Зокрема, відносять до недоліків національного законодавства, вимогу про обов'язкове прийняття Верховною Радою України по конкретній СЕЗ окремого Закону [22, с.65-68].
Також пропонується, що створення невеликих, так званих "точкових" (локальних) СЕЗ, повинно належати до компетенції Президента України [23, с.46].
Проте, згідно п.8 ч.2 ст.92 Конституції України, виключно законами України встановлюються порядок утворення і функціонування вільних та інших спеціальних зон, що мають економічний чи міграційний режим, відмінний від загального.
Отож, підсумувавши все вищенаведене можна виділити наступні загальні ознаки, що стосуються усіх СЕЗ:
а) вона є частиною території нашої держави з чітко визначеними адміністративно-географічними кордонами, на якій встановлюються і діють спеціальний (пільговий) правовий режим економічної діяльності та порядок застосування і дії законодавства України;
б) спеціальний режим економічної діяльності, який полягає у наданні пільгових митних, валютно-фінансових, податкових та інших умов господарської діяльності національним та іноземним юридичним і фізичним особам, поширюється лише на суб'єктів зон, які здійснюють діяльність на території СЕЗ;
в) вона створюється з певною метою та для виконання конкретних завдань;
г) створюється на певний строк та в чітко визначеному Законом України "Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон" порядку;
д) створення конкретних СЕЗ регламентується окремим Законом.
Грунтуючись на аналізі ознак СЕЗ, можна запропонувати закріпити у ст.1 Закону України "Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон" визначення поняття СЕЗ України як спеціальної економічної зони, що є частиною території України з чітко визначеними адміністративно-географічними кордонами, на якій на визначений строк окремим Законом встановлюється і діє спеціальний (пільговий) правовий режим економічної діяльності, що поширюється на суб'єктів даної зони, які здійснюють свою діяльність виключно в її межах для виконання поставлених при створенні зони завдань.
Проаналізовані ознаки СЕЗ є загальними і стосуються усіх зон на території України. Проте необхідно враховувати, що при створенні окремих СЕЗ дані ознаки деталізуються і набувають конкретного значення. Тому необхідно у законах про створення СЕЗ закріпити визначення поняття окремих зон, враховуючи їх специфічні ознаки.
Наприклад, можна виділити низку спеціальних ознак СЕЗ "Яворів". Перш за все, необхідно зазначити, що СЕЗ "Яворів" є регіональною та зовнішньою СЕЗ.
Так, за місцем розташування СЕЗ поділяють зовнішні, тобто ті, які розташовані на кордоні з іншими державами та внутрішні, які розміщені у внутрішніх районах країни.
Зовнішні СЕЗ, як правило, створюються у формі вільних митних зон, вільних портів, зон прикордонної торгівлі тощо. Метою створення цих зон є активізація зовнішньої торгівлі і вони, у більшості випадків, спрямовані на тісну взаємодію із зовнішнім ринком.
СЕЗ "Яворів" також було створено як зовнішю зону та розміщено в адміністративно-територіальних межах Яворівського району Львівської області, за винятком територій військового полігону та військових частин, - на території, що межує із територією Республіки Польща.
Також СЕЗ класифікують за їх розміром та виділяють локальні, або, так звані "точкові" - зони, які розміщуються на невеликих територіях; та регіональні - багатофункціональні зони, в тому числі на базі окремих регіонів.
Тобто, СЕЗ "Яворів" є саме регіональною зоною, оскільки вона створена на території цілого регіону.
Наступною спеціальною ознакою СЕЗ "Яворів" є те, що її створено на конкретно визначений строк. Так, відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про спеціальну економічну зону "Яворів", спеціальна економічна зона "Яворів" створюється на період до 1 січня 2020 року.
Згідно ст.3 Закону України "Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон" від 13 жовтня 1992 року, на території України можуть створюватись спеціальні (вільні) економічні зони різних функціональних типів: вільні митні зони і порти, експортні, транзитні зони, митні склади, технологічні парки, технополіси, комплексні виробничі зони, туристсько-рекреаційні, страхові, банківські тощо. Окремі зони можуть поєднувати в собі функції, властиві різним типам СЕЗ, зазначених в цій статті.
Відповідно до ч.2 ст.1 Закону України "Про спеціальну економічну зону "Яворів", СЕЗ "Яворів" поєднує в собі функції комплексної виробничої зони, вільної митної зони та технологічного парку.
Під типом СЕЗ розуміються її загальні функціональні та правові ознаки [1, с.154]. Тобто, проводиться приблизна класифікація СЕЗ за критерієм господарської спрямованості відповідних зон.
В Україні залежно від господарської спрямованості та економіко-правових умов діяльності можуть створюватися такі СЕЗ: зовнішньоторговельні зони, комплексні виробничі зони, науково-технічні зони, туристсько-рекреаційні зони, банківсько-страхові (офшорні) зони, зони прикордонної торгівлі.
Зовнішньоторговельні зони - це частин