Ви є тут

Розробка моделей для удосконалення взаємодії споживачів і виробників послуг на транспортних ринках вантажних перевезень

Автор: 
Дорохов Олександр Васильович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004342
129 грн
Додати в кошик

Вміст

<p>РОЗДІЛ 2<br />ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ ТА МОЖЛИВОСТЕЙ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ СУБ'ЄКТІВ РИНКУ ТРАНСПОРТНОГО СЕРВІСУ<br /> <br /> 2.1. Загальні моделі і задачі удосконалення спільного функціонування <br /> суб'єктів ринку транспортних послуг <br /> <br /> В умовах розвитку ринкових відносин удосконалення ТО є важливою соціальною та економічною проблемою. Для її вирішення треба вивчити та спрогнозувати стан і поведінку продуцентів та споживачів ТП, врахувати кон'юнктуру ринку, розробити та здійснити відповідні заходи [85-89]. Потрібне моделювання ТР, його складових та їх взаємодії, з виробленням дій суб'єктів ринку. При цьому рішення носять багатоваріантний характер, залежать від різних умов та обмежень, приймаються в режимі реального часу. Як відомо, характер, динаміка та взаємовплив процесів залежать від структури системи. Структуру ТР, зокрема, перевезень вантажів (рис. 2.1), складають два головних суб'єкта - продуценти ТО та споживачі ТП (вантажовідправники, вантажоотримувачі, населення) [24, 88]. <br /> Система ТО знаходиться в стані формування, з вираженими перехідними процесами, невизначеністю їх розвитку. Скорочення обсягів, зміна структури, умов перевезень загострила конкуренцію на ринку ТП, потребу в диверсифікації та якісних змінах в управлінні. Ріст витрат для підтримання та оновлення складу ТЗ, на матеріали, устаткування, робочу силу, підвищення вимог до надійності, безпеки, екологічності ТЗ привели до зменшення прибутків АТП. В цих умовах збільшується роль обгрунтованих, своєчасно прийнятих управлінських рішень. <br /> У попередній час переважно створювалися та вивчалися моделі ТО (його елементів, компонентів або складових), спрямовані на розгляд технологічних, технічних, експлуатаційних задач [172]. Мало уваги приділялося розробці моделей взаємодії перевізників з кліентами та між собою. Натомість, в умовах ринку, невизначеності, непередбачуваності подальшого розвитку різноманітних чинників, пріоритетним стає розробка та використання управлінських моделей та СППР. Це є <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Рис. 2.1. Структурна схема організації перевезень вантажів<br /> <br /> <br /> <br />актуальними навіть для розвинутих країн з ринковою економікою. Згідно обстеження 1,5 тисяч АТП США, Канади, Англії, Італії, Австралії, Японії помилки при взаємодії з кліентами спостерігаються у 56%, при цьому тільки в 3,5% випадків вони не вплинули на подальшу виробничу діяльність. У 59% випадків вплив був чуттєво негативним, 37,5% - з дуже негативними наслідками [173]. <br /> Розвиток ТО в ринкових умовах викликає різнобічні економічні, технічні, соціальні наслідкі і потребує вирішення відповідних науково-практичних задач (табл. А.2). Виникнення або зростання важливости наведених задач є наявними та характерними (в тій чи іншій мірі) для всіх видів транспорту. Особливості України зумовлюють для неї провідну роль автомобільного та залізничного транспорту, котрі взагалі звичайно виступають центральними елементами системи ТО (рис. 2.2). <br /> Вивчення структури ТО в цілому, окремих видів транспорту (як її підсистем) показує, що склад суб'єктів (учасників перевезень, допоміжних підприємств, процесів забезпечення і супроводу) практично співпадає (табл. А.3) [24, 88, 89, 174, 175, 176]. Тому доцільна розробка загальних моделей взаємодії суб'єктів процесу ТО для різних видів транспорту, з врахуванням їх особливостей і специфіки.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> Особливості взаємодії суб'єктів ТО в різних ситуаціях визначають вид та структуру моделей, математичні постановки, методи розв'язання задач. В табл. А.4 наведено ряд основних задач на ринку ТП, визначених за джерелами (у клітинках таблиці вказані номери у списку джерел). На підставі узагальнення даних табл. А.4 побудовано табл. 2.1, що відбиває наявність та направленість задач з боку кожного суб'єкту ТО на іншіх. Всі задачі є взаємозалежними та взаємопов'язаними, отже повинні розв'язуватися комплексно. Список задач охоплює основні, що виникають <br /> <br /> Таблиця 2.1<br />Направленість задач взаємодії суб'єктів транспортного ринку<br />Спрямування<br />задачі наВиробники ТПСпоживачі ТППосередники<br />на ринку ТПІнші суб'єкти <br />ринку ТПВиробники ТП1,3,6,7,8,9,10 1,3,4,7,8,11,124,9,111,2,4,7,11Споживачі ТП1,5,6,7,11,1261,6,7,11 1Посередники<br />на ринку ТП1,4,5,6,7,9,<br />10,111,4,7,8,111,7,8-<br />Інші суб'єкти<br />ринку ТП1,2,7,8<br />1,7 -1,7,8<br /> В табл. 2.1 задачі позначені наступними номерами:<br /> 1 - Визначення, формалізація та аналіз параметрів обслуговування,<br /> 2 - Аналіз ринку автосервісних послуг,<br /> 3 - Оптимізація структури транспортного парку,<br /> 4 - Комплексне інформаційно-комп'ютерне забезпечення прийняття рішень <br /> та організації управління,<br /> 5 - Вибір виду транспорту,<br /> 6 - Визначення раціонального варіанту ТО,<br /> 7 - Сегментація, структуризація, класифікація на ринку ТП,<br /> 8 - Прогнозування та моделювання ТП в ринкових умовах,<br /> 9 - Удосконалення взаємодії видів транспорту, елементів і суб'єктів ТО,<br /> 10 - Маршрутизація перевезень, розподіл ТЗ, задача про призначення,<br /> 11 - Прийняття рішень на множині альтернатив в умовах ринку ТП ,<br /> 12 - Визначення зон обслуговування, тяжіння та просторового розподілу <br /> споживачів ТП по цих зонах.<br /> <br /> <br /> <br />при прийнятті управлінських рішень. Практично всі задачі, що виникають в процесі аналізу ТР, є багатокритеріальними. Збільшення критеріїв дає покращання моделей, наближення їх до реальних процесів в системі ТО в умовах дії ринкових факторів. <br /> При розв'язанні використовуються різні математичні моделі, зокрема, наведені в табл. А.5. Засобами нелінейного програмування створюються поведінкові моделі для споживачів ТП та ТО в цілому (задачі заміщення, опису конкурентного середовища, вибору співвідношення при транспортуванні різними видами транспорту). Нелінійне програмування є результативним при ідентифікації тарифів (коли цільова функція нелінійна), визначенні параметрів</p>