Ви є тут

Економічне оцінювання та управління збутовою діяльністю підприємств

Автор: 
Хрупович Світлана Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004932
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКОНОМІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ТА АНАЛІЗУВАННЯ ЗБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПИВОВАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ

2.1. Оцінювання стану збутової діяльності підприємств та визначення їх конкурентоспроможності

Сутність і зміст системи управління збутовою діяльністю підприємств залежить від функцій, які вона виконує. У виявленні проблем збутової діяльності виробників пива Західного економічного регіону України необхідно оцінити стан збутової діяльності підприємств регіону та визначити конкурентні позиції всіх учасників ринку пива досліджуваних областей. Аналіз вказаних проблем спрямовано на виконання таких функцій системи управління збутовою діяльністю підприємства, як планування, організування і контролювання з метою виявлення пріоритетних напрямків її удосконалення (системи) .
Пивоварна промисловість західного економічного регіону представлена підприємствами, розміщеними на території Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Рівненської, Тернопільської, Чернівецької, Волинської та Хмельницької областей [55, c. 410]. Із всієї сукупності підприємств, які мають ліцензію на виготовлення пива, розглянемо лише ті, вплив яких на ринок як Західного регіону, так і всієї України найбільш відчутний. Отож, проведемо аналіз збутової діяльності ВАТ "Львівська пивоварня" (м. Львів), ВАТ "Опілля" (м. Тернопіль) та ВАТ "Бровар" (м. Микулинці, Тернопільська область). Підприємства ці вважаються одними з найстаріших в Україні, зокрема, Львівська пивоварня утворена у 1715 році, Микулинецькій пивоварні вже також понад 300 років, а утворення пивзаводу "Опілля" датується 1847 роком. На початку 90-х років на всіх підприємствах було проведено приватизацію, наслідком якої стало створення відкритих акціонерних товариств. Цей процес реформування економічних відносин сприяв нарощуванню виробничих потужностей, оновленню технічної бази, утворенню нових робочих місць. Так, наслідком інституційних зрушень є процеси повної автоматизації виробництва пива на Львівському заводі, окремі автоматичні лінії діють і на ВАТ "Бровар". На цих підприємствах постійно з метою збільшення обсягів виробництва та оптимізації асортименту проводиться робота по вдосконаленню технічного рівня виробництва та поліпшенню якості продукції.
Проведений аналіз динаміки обсягів і темпів росту реалізації на досліджуваних підприємствах свідчить загалом про значне підвищення збуту пивоварної продукції за роки незалежності України (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Динаміка співвідношення обсягів і темпів росту реалізації пива
за 1993 - 2004 роки
ПідприємствоРеалізація пива (в млн. дал.*)Роки199319991999 до 1993, %20002000 до 1999, %20012001 до 2000, %20022002 до 2001, %20032003 до 2002, %
20042004 до 2003, %ВАТ "Львівська пивоварня"1,23,8
2164,2
10,55,1
21,47,2
419,0
2511,426,6ВАТ "Опілля"
0,5600,774380,648- 16,20,517- 200,63021,80,71513,50,7668,4ВАТ "Бровар"
0,2420,7422060,87117,40,8801,030,9204,50,9806,51,1214,3Примітка. * млн. дал. є натуральним вимірником обсягу виробництва і реалізації продукції на ринку алкогольних напоїв (1 дал. = 10 літрів напою).
Аналіз динаміки реалізації пива у західному регіоні показав, що не у всіх досліджуваних підприємствах спостерігається зростання обсягів продаж у досліджуваному періоді. Так, найкращі економічні показники у виробників львівського пива, темп зростання обсягів реалізації яких завжди позитивний. Найвищі темпи зростання у порівнянні до попереднього року спостерігалися у 2002 році (41%), найнижчі - у 2000 році (10,5%). В аналізованому періоді відбулося також і скорочення темпів зростання у 2003 році в порівнянні до 2002 року на 16%. Водночас у цьому періоді спостерігалася позитивна динаміка зростання обсягів реалізації пива на ВАТ "Львівська пивоварня" і склала 25% до попереднього року.
На Микулинецькому пивоварному заводі ВАТ "Бровар" за даними служб підприємства, реконструкція, розпочата у 1993 році, дозволила збільшити виробництво пива за період від 1993 до 2004 року у 4,6 рази. Проектна потужність сьогодні цього підприємства складає 2 млн. дал. пива у рік. Як свідчать дані табл. 2.1, за аналізовані 11 років проявилася і позитивна тенденція значного зростання темпів реалізації у 2000 році - 17,4%; у 2002 - 4,5%; у 2003 році - 6,5% та у 2004 році -14,3%. Проте 2001 рік характеризувався скороченням темпів реалізації на 16,3% в порівнянні до попереднього року.
На Тернопільському заводі ВАТ "Опілля" слід виділити два чітко означених періоди (табл. 2.1), які характеризуються схожими тенденціями розвитку виробництва: до 1997 року - різкий спад, починаючи з 1998 року - прискорене зростання. Другий період різкого падіння обсягів виробництва розпочався у 2000 році і тривав 2 роки, перейшовши знов у прискорене зростання в середньому на 17% у рік. Останній етап спаду є нетиповим для розвитку пивоварної промисловості в Україні, котру характеризують стійкі тенденції до зростання, починаючи з 1999 року. В контексті оцінки техніко-технологічного рівня розвитку ВАТ "Опілля" виявлено значне відставання від рівня розвитку інших досліджуваних підприємств. Дослідження виробничо-технологічного потенціалу дозволило стверджувати, що складова потенціалу, яка сформувалася у радянський період (основне обладнання встановлено у 60-х роках минулого століття), практично не функціонує. За даними служб підприємства, 50% активної частини основних виробничих фондів потрібно замінити, а 25% - модернізувати. Суттєвими недоліками у відтворенні та експлуатації виробничого потенціалу підприємства є недостатня забезпеченість виробників пива марки "Опілля" якісною сировиною, низький рівень використання виробничих потужностей та швидке зростання вартості обладнання, устаткування та тари. Внаслідок обмеження технологічно-недосконалої структури виробничої бази, ВАТ "Опілля" неспроможне за таких умов досягнути високих показників зростання обсягів реалізації своєї продукції.
Рівень економічного розвитку пивоварної