Ви є тут

Професійно-прикладна фізична підготовка студентів енергетичних спеціальностей.

Автор: 
Халайджі Світлана Владиславівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U005091
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Поставлені в роботі завдання вирішувалися за допомогою методологічних підходів
і комплексів апробованих сучасних наукових і практичних методів, що широко
використовуються при вирішенні питань ППФП молоді на етапі вузівської освіти.
Зокрема, застосовувалися:
Аналіз та узагальнення даних документальних матеріалів і спеціальної літератури
Аналіз та узагальнення документальних матеріалів і спеціальної літератури
використовувалися для дослідження актуальності концептуальних основ ППФП,
виявлення стану розробленості питань ППФП фахівців енергетичного комплексу,
визначення особливості професійної діяльності та професійно-важливих якостей і
навичок, які необхідні працівникам енергетичного комплексу, а також для відбору
засобів, методів, форм, видів забезпечення ППФП на етапі вузівської освіти і
для порівняння отриманих результатів з даними інших авторів.
Для цього вивчалися документальні матеріали [215, 161, 216, 84] і літературні
джерела про роль і перспективи розвитку енергетичного комплексу в загальній
структурі народного господарства України [90, 188, 233, 93, 91, 210, 193 та
ін.]. Аналізувались відомості про значення фізичного виховання і
професійно-прикладної фізичної підготовки у формуванні фахівців [58, 46, 47,
230, 137, 217, 224, 48, 173]. Піддавалася науковому аналізу література з
професійно-прикладної фізичної підготовки, професіографії [152, 232, 205, 235,
111, 112, 114, 157, 202]. Аналізувалися також данні з фізіології, психології,
гігієни та наукової організації праці [236, 88, 52, 57, 144, 133, 2, 77, 247].
Опрацьовувалася література з педагогіки [200, 165, 164, 244, 251, 256, 271],
досліджувалися питання теорії і методики фізичної культури, фізичного
виховання, фізичної підготовки [204, 42, 24, 8, 238, 18, 183, 108, 109 та ін.]
і спортивного тренування [121, 31, 259, 249, 261, 262 та ін.]. Вивчалися
літературні джерела з валеологїї, охорони здоров'я, лікувальної фізичної
культури і фізичної реабілітації [158, 145, 131, 51, 5, 159, 253, 257, 260].
Піддавалися науковому аналізу і інші джерела інформації з обраного об'єкту і
предмету дослідження.
При використанні розглянутого методу проводилося анотування, рефератування,
конспектування, систематизація, узагальнення.
Професіографічні спостереження
Професійні спостереження проводилися на можливих місцях роботи фахівців
енергетичного комплексу. Їхньою метою було визначення психофізіологічних і
психофізичних вимог до енергетиків з боку їхньої професійної діяльності.
Спостереження проводилися на основі загальноприйнятих принципів
професіографічних досліджень [67, 232, 78, 237, 62, 154, 202, 125, 44, 196 та
ін.] за схемою, запропонованою Р.Т. Раевским [169] для обґрунтування ППФП.
Об'єктом спостережень служили: типові виробничі показники роботи фахівців
енергетичного комплексу, умови праці, психофізіологічні характеристики
діяльності (способи прийому, зберігання та переробки інформації, особливості
прийняття рішень, моторні дії, навантаження на окремі органи і системи,
емоційні стани; труднощі, що вимагають прояви вольових зусиль, важкість роботи
та ін.). Вивчалися також властивості й якості особистості, що можуть бути
реалізовані в процесі фізичного виховання; інтегральна оцінка ролі і надійності
особистого фактору в професійній діяльності, актуальність і загальні контури
змісту ППФП.
Дані, що були отримані в процесі педагогічних спостережень аналізувалися,
систематезувалися та представлялися у вигляді аналітичних та інформаційних
таблиць, порівнювались з нашим власним досвідом роботи на енергетичних
об'єктах. У подальшому вони синтезувалися та інтегрувалися у висновки структуру
психофізіологічних і психофізичних вимог, що пред'являються до фахівців
енергетичного комплексу, та використовувалися разом з іншими даними для
обґрунтування ППФП студентів енергетичних спеціальностей.
Емпатія
Емпатія використовувалася для визначення особливості професійної діяльності,
характеру і специфіки психофізіологічних навантажень і напруг при виконанні
типових виробничих завдань фахівців. Здійснювалася за методикою включеного
особистого спостереження [11, 166].
Вивчення передового досвіду ППФП
Вивчення передового досвіду проводилося з метою з'ясування елементів технології
ППФП, що здійснювається у вузі: спрямованості, засобів, методів, форм,
використання профільованих видів спорту, системи контролю за ефективністю ППФП,
оптимальних умов реалізації цієї підготовки. Здійснювалося у формі бесід,
консультацій з викладачами, відвідування спеціальних занять з ППФП, вивчення
опублікованої вузом методичної літератури з ППФП.
Анкетне опитування керівників підрозділів енергетичних виробництв, фахівців
Хмельницької АЕС і студентів ЕНІН з питань ППФП
Анкетне опитування проводилося серед керівників трудових і творчих колективів,
інженерно-технічних працівників і студентів, що навчаються енергетичним
спеціальностям.
Опитування здійснювалося за загальноприйнятою у соціологічних і педагогічних
дослідженнях методикою [168, 11, 94, 32, 222, 229 та ін.] з метою виявлення
необхідності ППФП для фахівців енергетичного комплексу та визначення загальних
контурів цієї підготовки.
Для його проведення були розроблені відповідні анкети керівників,
інженерно-технічних працівників типової виробничої структури енергетичного
комплексу – атомної електростанції (АЕС) і студентів.
Анкета керівників трудових і творчих колективів включала 39 відкритих і
закритих питання. Вони розкривали вимоги до психофізіологічної і психофізичної
підготовленості фахівців енергетичного комплек