Ви є тут

Особливості становлення репродуктивної функції у дівчат-підлітків, які навчаються в умовах активного використання комп’ютерних програм.

Автор: 
Влодзієвська Наталія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000766
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МАТЕРІАЛИ ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
Згідно з метою дослідження були визначені основні напрямки та методичні заходи, які дозволили об'єктивно вирішити поставлені задачі. Це дало можливість створити достатньо чітку та повну уяву про частоту, характер і механізми порушень МФ у дівчат-підлітків, які навчаються в умовах активної комп'ютеризації навчального процесу, та розробити діючі заходи профілактики і терапії виявлених порушень.
Виконання наміченої програми і відбір методів досліджень проводились в наступних напрямках:
а) поглиблене вивчення та аналіз клінічних проявів гінекологічних порушень у дівчат-підлітків, які навчаються в умовах активного використання комп'ютерних програм;
б) наукове обґрунтування доцільності використання розроблених заходів профілактики і корекції порушень МФ у даного контингенту пацієнток.
Однією із важливих умов, яка забезпечує ефективність та вірогідність результатів, крім вибору адекватних методів дослідження, було проведення їх в динаміці, а також паралельно в різних групах з наступним порівнянням і аналізом отриманих результатів.
Комплексна програма досліджень включала використання клінічних, апаратних та санітарно-гігієнічних методик. Робота виконувалась на протязі 2002-2005 рр. на кафедрі акушерства та гінекології № 2 ХДМУ, на базі Харківського ПКК та середніх загальноосвітніх шкіл № 95, № 146, № 147 м. Харкова. Спеціальні дослідження проведені в центральній науково-дослідній лабораторії Харківського державного медичного університету та в обласній клінічній лікарні м.Харкова.
Під наглядом знаходились 120 дівчат в віці 15-18 років. Дослідження включало вивчення санітарно-гігієнічних умов навчання дівчат-підлітків; клінічні дані - анамнез життя, фізичний розвиток, ступінь розвитку ВСО, оцінка морфограм, характер МФ, ректо-абдомінальне або піхвове дослідження; вивчення функціонального стану яєчників за допомогою гормональної кольпоцитології та ультразвукового методу дослідження; вивчення стану гіпоталамо-гіпофізарно-яєчникової та надниркової системи за допомогою радіоімунологічного аналізу; дослідження змін у складі мікроелементів при навчальних навантаженнях, пов'язаних з комп'ютерними технологіями.
2.1.Методи вивчення санітарно-гігієнічних умов навчання дівчат-підлітків
Для характеристики санітарно-гігієнічних умов в навчальних приміщеннях ПКК досліджувався комплекс параметрів по загально визнаним в гігієнічній практиці методикам. Визначення температури повітря проводилось за допомогою аспіраційного психрометра Ассмана та поєднувалось з визначенням відносної вологості повітря. Швидкість руху повітря досліджувалась за допомогою кататермометрії. Визначення параметрів повітряно-теплового режиму проводилось два рази на рік: осінньо-зимовий та весняно-літній періоди. Дослідження освітленості на робочих місцях в комп'ютерних класах проводились за допомогою об'єктивного люкс-метра "Ю-17". Природне освітлення оцінювалось за допомогою КПО (%).
Виробничий шум вимірювався на робочих місцях на рівні вуха дівчат-підлітків за допомогою вимірювача шуму та вібрації "ВШВ-1".
Електромагнітне випромінювання та величина напруги магнітного поля на робочих місцях визначалось за допомогою вимірювача напруженості ближнього поля НФМ-1.
Проводився аналіз навчальних планів і програм теоретичної та практичної підготовки для вивчення режиму праці та відпочинку дівчат-підлітків.
2.2. Клініко-фізіологічні і лабораторні методи дослідження

Значне місце приділялось детальному вивченню анамнезу життя дівчат-підлітків. Відмічалась вага і ріст при народженні, перенесені хвороби. Вивчався також перебіг вагітності та пологів, характер МФ у матерів обстежених. Вивчення характеру МФ проводилось по сукупності даних, які включають час появи Ме, періодичність та тривалість менорагії, кількість втраченої крові, болючість менструацій. Аналізувались порушення МФ із встановленням терміну їх появи.
Оцінка фізичного розвитку проводилась шляхом порівняння показників росту, ваги тіла, типу статури з використанням морфограм [50].
За характером морфограм виділяли наступні морфотипи (мал.2.2.1)
1. Нормоскелія, для якої характерні оптимальні співвідношення усіх розмірів.
2. Інфантильний, який характеризується відставанням розмірів тазу, грудної клітини і росту.
3. Астенічний - відставання розмірів тазу і грудної клітини, найчастіше при високому рості.
4. Загальне випередження - випередження розмірів тазу, грудної клітини і росту.
5. Брахіскелія, яка характеризується випередженням розмірів тазу і грудної клітини при відставанні росту або нормальному рості.
6. Інтерсексуальний або атлетичний - випередження розвитку грудної клітини при відставання розмірів тазу незалежно від росту.
7. Інші - характеризуються випередженням або відставанням розвитку грудної клітини або тазу.
Метронометричні дослідження проводились по уніфіцированій методиці [152].
Ріст ОГК Ширина тазу Вік

Мал. 2.2.1. Типи морфограм
а - нормоскелія; б - астенічний; в - інфальний; г - інтерсексуальний;
д - інший.

Показники довжини, ваги тіла оцінювались по лінійним діаграмам для оцінки фізичного розвитку [81, 82]. Якісна оцінка фізичного розвитку учениць проводилась згідно методу, рекомендованого НДІ гігієни дітей та підлітків. Основу методу складало використання схеми, яка передбачає виділення трьох груп фізичного розвитку: група з гарним або нормальним (гармонійним) фізичним розвитком, з погіршеним розвитком та з поганим. Оцінку "нормальний" фізичний розвиток отримали дівчата з довжиною тіла нижче середньої та вище середньої і вагою тіла в межах від М - 1 ? R до М + 1 ? R; друга - з погіршеним, за рахунок зниження або перевищення ваги тіла на 1 ? R і менше; третя - з поганим, за рахунок зниження або перевищення ваги тіла на